همه چیز در مورد پایتخت افغانستان

همه چیز در مورد پایتخت افغانستان

می‌پرسید پایتخت افغانستان کجاست؟ افغانستان، به طور رسمی با نام جمهوری اسلامی افغانستان، کشوری کوهستانی و محصور در خشکی در جنوب آسیای مرکزی و در یک موقعیت مهم ژئوپلیتیکی است. این کشور خاورمیانه را به آسیای میانه و شبه قاره هند متصل می‌کند.

افغانستان با کشورهایی از قبیل ایران، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان همسایه است. این کشور با مساحت ۶۵۲،۰۰۰ کیلومتر مربع، تا حدودی بزرگ‌تر از شبه جزیره ایبری یا کمی کوچک‌تر از ایالت تگزاس ایالات متحده است.

افغانستان ۲۶.۵ میلیون نفر جمعیت دارد(تا سال ۲۰۱۵) و پایتخت و بزرگ‌ترین شهرش کابل است. زبان‌های رسمی این کشور، فارسی افغانی یا دری(۵۰٪) و پشتون(۳۵٪) است. بلندترین نقطه در کشور کوه نوشاخ ۷،۴۸۵ متر در رشته کوه هندوکش است.

در این مقاله سعی داریم هر آنچه که لازم است در مورد شهر کابل بدانید را در اختیارتان قرار دهیم. در صورت تمایل ما را دنبال کنید.

مختصری درباره کابل

استان کابل از شمال با پروان و کاپیسا، از شرق با لغمان و ننگرهار، از جنوب با لوگر و از غرب با میدن وردک همسایه است. توپوگرافی پایتخت افغانستان دره‌ای غالب است که در آن شهر کابل اقامت دارد. این شهر در شرق کشور قرار دارد و تقریباً ۱۷۹۱ متر از سطح دریا بالاتر است.

این شهر مرکز اداری و سیاسی کشور است. کابل با شهرهایی از قبیل قندهار، هرات و همینطور مزار شریف از طریق بزرگراه‌های حلقوی که در سراسر افغانستان به چشم می‌خورند وصل شده است. قالیچه افغانی، چرم، لباس‌های محلی، محصولات پوست گوسفند و … نسخه‌هایی از محصولات باستانی کابل هستند اما متاسفانه به دلیل چند سال جنگی که از سال ۱۹۷۸ تا ۲۰۰۱ در آن حاکم بود، این صنعت مختل و اقتصاد آن فلج شد.

 جمعیت تقریباً ۳.۴ میلیون نفری این استان عمدتا در زیستگاه‌های روستایی مستقر هستند. گروه‌های قومی عمده هزاره، تاجیک، پشتون، کوچی و قزلباش هستند. مشاغل اولیه ساکنان آن کشاورزی، خدمات دولتی، افراد متخصص و کار روزانه است.

کابل؛ به عنوان پایتخت کشور افغانستان، محل استقرار دولت مرکزی و نهادهای کشور است.

تاریخ پایتخت افغانستان

کابل از جمله مناطق تاریخی کره زمین است که قدمتش به ۳.۵۰۰ سال پیش می‌رسد. موقعیت استراتژیکی این منطقه باعث شده تا پاشادهان مختلفی طی سال‌های بسیار، بر سر تصاحب آن کشمکش کنند. این شهر در طول تاریخ توسط امپراتوری‌های بزرگی چون هخامنشیان، سلوکیان، کوشانیان، سلسله مغولان، غزنویان و غیره حکومت می‌شده است.

کابل از سال ۱۵۰۴ تا سال ۱۵۲۶، به عنوان مرکز رسمی بابر فعالیت کرده است. اعتقاد بر این است که این شهر بین سال‌های ۲۰۰۰-۱۵۰۰ قبل از میلاد تاسیس شده است. از آن در متن مقدس هندوئیسم ریگودا(حدود ۱۷۰۰-۱۱۰۰ سال قبل از میلاد) به عنوان چشم انداز بهشت ​​واقع در کوه‌ها یاد شده است.

 این مرکز مهم آیین زرتشت و بعدا بودیسم بود. این شهر در بیشتر سه هزاره اول زندگی خود از اهمیت کمی برخوردار بود. این منطقه به طور متفاوتی توسط: پارس‌ها، اسکندر بزرگ، امپراتوری سلوکی، امپراتوری موریا، باختری‌ها، پادشاهی‌های مختلف هلنیستی و امپراتوری ساسانی کنترل می‌شد و تا قرن پنجم میلادی پادشاهی خود به نام کابل-شاهان بود.

آب و هوای کابل، پایتخت افغانستان

آب و هوای کابل بسیار تحت تأثیر موقعیت دره‌ای آن قرار دارد. تابستان‌ها(ژوئن-سپتامبر) گرم و خشک است و به طور متوسط ​​از دهه ۲۰ تا اواسط دهه ۳۰ بدون بارش است. پاییز(اکتبر و نوامبر) معتدل است و میزان بارش بسیار کم است. زمستان‌ها(دسامبر-مارس) سرد و فصلی از سال است که بیشترین میزان بارش را شاهد است.

به خاطر داشته باشید که این شهر در یک دره قرار دارد و برخی از روستاهای حاشیه شهر چند صد متر بالاتر هستند و در نتیجه در تابستان خنک‌تر و در زمستان‌ها سردتر و برفی تر می‌شوند.

جاذبه‌های گردشگری کابل

کابل که شهری تاریخی محسوب می‌شود به واسطه سرگذشت و تاریخ غنی خود، از اماکن باستانی و جاذبه‌های دیدنی متنوعی برخوردار است. در این بخش می‌توانید چند مورد از برترین جاذبه‌های گردشگری کابل، پایتخت زیبای افغانستان را بشناسید. اینها شامل:

باغ بابر

باغ بابر که در دامنه کوه شیر دروازه کابل واقع شده است یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های پایتخت افغانستان است و قدمتی بسیار طولانی دارد. گویا این باغ در سال ۱۵۲۸ به دستور بنیانگذار امپراتوری گورکانی یعنی ظهیرالدین محمد بابر ساخته شده است. این جاذبه از معدود جاذبه‌های تاریخی کشور افغانستان است که توانسته جان سالم از حوادث پی در پی کشور به در ببرد.

پایتخت افغانستان

در ابتدای این باغ فوق‌العاده زیبا و باشکوه یک کاروانسرای تاریخی وجود دارد که به تازگی مراحل مرمت و بازسازی را پشت سر گذاشته است. بازدید‌کنندگان باغ بابر، برای رسیدن به محوطه اصلی باغ باید از این کاروانسرا عبور کنند. قدم زدن در این باغ سرسبز و پهناور واقعاً لذت بخش است. اگر می‌خواهید با تاریخ این سرزمین بیشتر آشنا شوید، بهتر است سری به این باغ بزنید.

قصر دارالامان

این قصر یکی دیگر از بناهای تاریخی افغانستان است که در پایتخت آن واقع شده است. ساخت این قصر  در پایتخت افغانستان به زمان حکومت امان‌الله خان بر می‌گردد و به دستور شخص امان‌الله خان در سال ۱۹۲۰ میلادی بنا شده است.

در آن زمان، چون مناسبات حسنه سیاسی بین دو، دولت آلمان و افغانستان جاری بود طراحی و ساخت ساختمان قصر را بر عهده یکی از بهترین معمارین آلمانی گذاشته بودند. این ساختمان برای مدتی، به محل استقرار وزارت دفاع کشور تبدیل شد اما متاسفانه در کودتای سال ۱۳۶۸ خورشیدی به دستور وزیر دفاع پیشین افغانستان مورد حمله قرار گرفت و بخش  اعظمش در زیر بمباران ویران شد.

پایتخت افغانستان

زیارت کارته سخی

تا دلتان بخواهد کابل، جاذبه‌های تاریخی دارد. این مکان مقدس نیز از جاذبه‌های باستانی شهر محسوب می‌شود. کارته سخی که در دامنه کوه آسمایی کابل قرار دارد درسال( ۱۷۷۳-۱۷۴۷) به دستور احمد شاه بابا درانی بنا شده است.

از روایت ساخت این گنبد در پایتخت افغانستان چنین شنیده‌ایم، سالی که احمد شاه دستور انتقال خرقه پیامبر اکرم(ص) را صادر می‌کند تا آن را از بخار به سمت قندهار ببرند، کاروان در محل کنونی زیارت سخی اطراق می‌کند. روایت است که نگهبانان آنجا در دو شب پی در پی امیرالمومنین را ب خواب می‌بینند که در حال نماز خواندن در این مکان است. این روایت وقتی به گوش احمدشاه در قندهار می‌رسد، دستور می‌دهد زیارتگاهی به نام «زیارت سخی شاه مردان» در مکانی که حضرت نماز به جا آورده است بسازند.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها