راهنمای سفر به تاجیکستان

 راهنمای سفر به تاجیکستان

آیا شما کوچک‌ترین کشور آسیای میانه را می‌شناسید که مردم آن زبان فارسی بدانند، آداب و فرهنگ فارسی داشته باشند و به خاطر این که سال‌ها با ایران یکی بوده‌اند به خودشان افتخار کنند؟ نام این کشور تاجیکستان است. مکانی پر از فرهنگ و شعر، موسیقی و سنت، طبیعت و پیشرفت. راهنمای سفر به تاجیکستان قصد دارد شما را جهت انتخاب یک سفر متمایز و عالی یاری کند. امروزه کشور تاجیکستان به توسعه، شرکت‌های بین‌المللی و برج‌های بلند معروف شده اما با تمام این ویژگی‌ها انتخابی به صرفه و کم هزینه است. در ادامه مقاله اطلاعاتی مانند جغرافیای تاجیکستان، نحوه‌ی سفر به تاجیکستان، بهترین زمان سفر، مکان‌های گردشگری و طبیعی، غذاهای مخصوص و فرهنگ مردم تاجیک در اختیار شما قرار می‌دهد.

تاجیکستان شناسی

تاجیکستان در سال ۱۹۹۱ به طور رسمی مستقل شد و پایتخت آن دوشنبه است. مردم تاجیکستان به زبان تاجیکی که گویشی از زبان فارسی است صحبت می‌کنند. از دیگر گویش‌های این کشور می‌توان به فارسی دری و ازبکی اشاره کرد. تاجیکستان با ۱۴۳۱۰۰ کیلومتر مربع در آخرین سرشماری حدود نه و نیم میلیون نفر جمعیت دارد، از این تعداد هشتاد و چهار درصد تاجیکی و مابقی روس، ازبک، پشتو، قرقیز و… اند. دین تاجیکی‌ها اسلام است و در کنار آن سایر مذاهب و آیین‌ها را هم می‌شود دید. راهنمای سفر به تاجیکستان این مطلب را در اختیار شما قرار می‌دهد که پول رایج تاجیکستان سامانی نام دارد و جهت رانندگی سمت راست است.

جغرافیا و طبیعت زیبای تاجیکستان

موقعیت مکانی تاجیکستان به این گونه است که از شمال با قرقیزستان، از شمال غربی و غرب با ازبکستان، از جنوب با افغانستان و از شرق با چین مرز مشترک دارد. تاجیکستان سرزمین بارش و کوه و دشت است. آب و هوای آن نیمه گرمسیری و در بعضی مناطق بیابانی است. بارش در فصل‌های زمستان و بهار به بیشترین میزان می‌رسد و همین اتفاق باعث شده پر آب‌ترین کشور آسیای میانه باشد. رودهایی مانند آمودریا، رود پنج، رود سیحون، زرافشان، مرغاب، رود وخش، برتنگ، یازگولیام و… باعث سرسبزی و جذب توریست طبیعی شده. راهنمای سفر به تاجیکستان در ادامه مطلب شما را با طبیعت گردی تاجیکستان آشنا خواهد ساخت.

دریافت ویزا و بهترین زمان سفر به تاجیکستان

همان طور که اشاره شد تاجیکستان کوهستانی و نیمه گرمسیری است، به همین دلیل تابستان‌هایی نسبتا گرم و زمستان سرد و سختی دارد. چنانچه قصد سفر دارید راهنمای سفر به تاجیکستان مناسب‌ترین زمان را فصل‌های معتدل سال می‌داند مانند بهار و پاییز. اما اگر می‌خواهید نوروز و مراسم سنتی تاجیکی‌ها را ببینید حتما در سال نو، یعنی روزهای اول فروردین آن‌جا باشید. جهت سفر به تاجیکستان می‌توانید به صورت آنلاین هتل و یا خانه اجاره کرده و یا از تورهای گردشگری کمک بگیرید. پرواز مستقیم تهران به دوشنبه دو ساعت و سی دقیقه است. اگر فرودگاه امام خمینی پرواز نداشت می‌توانید با انتخاب پروازهای دو مقصده از ایران به استانبول یا دبی رفته و از آ‌جا به تاجیکستان پرواز کنید. همچنین می‌توانید مسیر زمینی ایران افغانستان و سپس تاجیکستان را نیز در انتخاب خود داشته باشید.

طبیعت گردی در تاجیکستان

وقتی مکانی کوهستانی، پر از دریاچه‌های زیبا و درختان سرسبز باشد محیطی مناسب برای انواع تفریحات مانند کوه‌نوردی، کوه‌پیمایی، پاراگلایدر سواری، قایق سواری، شنا و… فراهم می‌کند. از جمله کوه‌های معروف و پربازدید تاجیکستان باید کوه‌های پامیر را نام برد که به هیمالیا متصل‌ بوده و به بام جهان معروف ‌است! دریاچه اسکندرکول، سد نارک در ختلان، پارک رودکی، باغ گیاه شناسی، باغ‌وحش تاجیکستان و دریاچه‌ی علاءالدین فقط بخش‌هایی کوچک از این طبیعت زیباست.

گردشگری تاریخی و مذهبی در تاجیکستان

به خاطر حضور اسلام و ایرانیان در طول تاریخ، تاجیکستان فرهنگ مذهبی و ملی مشابهی با ایران و جهان اسلام دارد. عید نوروز، عید فطر و قربان از مهم‌ترین این موارد است. وجود همین عناصر باعث به وجود آمدن آثار تاریخی و مذهبی شده است. در ادامه‌ی این بخش راهنمای سفر شما را با چند نمونه از این موارد آشنا می‌سازد: قلعه حصار، قلعه یامچو، ارگ خوجند، پنجک کهن یادگاری از جاده ابریشم، قاشی‌های غار شاکتی، مسجد جامع مرغاب از جمله مکان‌های تاریخی تاجیکستان است.

 راهنمای سفر به تاجیکستان

مسجد مولانا یعقوب چرخی: مولانا یعقوب شاگرد خواجه عبدالله انصاری بوده که در قرن هشتم می‌‌زیسته. او به تاجیکستان سفر می‌کند و در همین منطقه با خاک سپرده می‌شود.

بازارگردی در تاجیکستان

تاجیکستان مانند همه‌ی کشورها بازارهای سنتی و مدرن زیادی دارد. اگر شما دوست دارید میان مردم قدم بزنید و با انواع تولیدات مدرن و سنتی تاجیکستان، هنرهای دستی و … آشنا شوید، راهنمای سفر به تاجیکستان این مکان‌های معروف را به شما معرفی می‌کند:

شنبه بازار خاروغ: خاروغ شهر بازارهای محلی و موقت است. شنبه بازار خاروغ از تمام بازارها متمایز است. این بازار در غرب خاروغ قرار دارد و در واقع پلی است که افغانستان و تاجیکستان را به هم متصل می‌کند. تاجرها و فروشده‌های افغان اجازه دارند در این روز به تاجیکستان آمده و تجارت کنند. بازار پنجکنت، پنج‌شبه بازار خجند، بازار شاه منصور نیز از دیگر این موارد دیدنی است.

فرهنگ و غذای مردم تاجیکستان

تاجیکستان کشور غذاهای شرقی، رنگ‌های شاد، رقص و موسیقی تاجیکی است. تئاتر اپرای باله، کنسرت‌های موسیقی سنتی و پاپ، نمایشگاه کتاب که هر ساله در پارک رودکی برگذار می‌شود از جمله مزیت‌هایی است که شما می‌توانید در کنار تفریح و دیدنی‌های روزانه‌ی خود داشته باشید. در ادامه این مطلب راهنمای سفر شما را با چند غذای محبوب و لذیذ تاجیکی آشنا می‌سازد:

 راهنمای سفر به تاجیکستان

اوگرا پلو: غذای محبوب تاجیکی‌ها و توریست‌هایی که به این کشور سفر می‌کنند. مواد اولیه‌ی این پلو شبیه پلوی ایرانی است اما ادویه‌ها و طبخ خاصی که دارد باعث می‌شود طعمی کاملا جدید تجربه کنید. اوشی پلو رتبه‌ی دوم را بین پلوها دارد.

کیچیری: یکی از قدیمی‌ترین غذاهای تاجیکی و بسیار معروف است. ای غذا بیشتر در محله‌های قدیمی و یا رستوران‌های سنتی طبخ می‌شود. مواد آن شامل ماش، برنج، هویج، پیاز، روغن، ماست ترش، گوجه و ادویه‌ی تاجیکستانی است. طبخ این غذای سنتی به زمان قابل توجهی نیاز دارد و شیوه‌ی تهیه‌ی آن کاملا متفاوت از سایر غذاهای پلویی است.

سوپ جاواری، کورداک، سمبوسه، نان تاجیکی لیپیوشکا، حلوای تر و نیشالو از دیگر خوراکی‌های معروف و خاص کشور تاجیکستان است.

عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
ناشناس

سلام خیلی دوست دارم با یک نفر از تاجیک آشنا بشم بعد بروم کشورش