راهنمای سفر به عشق آباد

راهنمای سفر به عشق آباد

اگر کشورهای همسایه و تاریخ آنها را بررسی کرده باشید متوجه این موضوع شده‌اید که بسیاری از شهرها و مناطق معروف این کشورها هم نام شهرها یا روستاهای ایران عزیزمان است. در این مقاله، راهنمای سفر به عشق آباد می‌خواهد شما را با این شهر توریستی و زیبای کشور ترکمنستان است آشنا سازد. عشق آباد در سال ۱۹۲۴ به عنوان پایتخت ترکمنستان شوروی انتخاب شد، سال‌ها بعد زلزله‌ی بزرگی عشق آباد را در هم کوبید. پس از این زلزله نوسازی عشق آباد شروع شد و آپارتمان‌های بلند و ضد زلزله ساخته شدند.

به عشق آباد شهر سپید می‌گویند زیرا نمای سنگ سفید مرمر آپارتمان‌ها در کنار سپید بودن ماشین‌ها، محیط یکپارچه سپید رنگی پدید آورده است. از جهت دیگر عریض بودن خیابان‌ها و اتوبان‌ها و پاکیزگی معابر و اماکن، عشق آباد را به تمیزترین پایتخت دنیا شهره ساخته است. می‌توان گفت عشق آباد از سنگاپور نیز تمیزتر است و نسبت به سنگاپور قوانین سخت‌گیرانه‌تری در مورد رعایت نظافت شهری دارد. در ادامه‌ی مقاله مطالبی مختصر و مفید درباره‌ی موقعیت جغرافیایی عشق آباد، بهترین زمان سفر، مراکز دیدنی و توریستی، جشنواره‌ها و … می‌آوریم.

جغرافیا و آب و هوای عشق آباد

اگر شما از شهر شیروان خراسان به سمت مرز ترکمنستان بروید، تنها بیست و دو کیلومتر با عشق آباد فاصله خواهید داشت. عشق آباد مرکز استان آخال در جنوب ترکمنستان قرار دارد. دشت توران، کوهپایه‌های کوهستان کپه داغ و بیابان قره قوم عشق آباد را احاطه کرده است. آب و هوای عشق آباد وابسته به زمان‌های مختلف متفاوت است. تابستان‌های عشق آباد کمی گرم است و زمستان‌های نسبتا سرد و پر بارشی دارد. اگر از راهنمای سفر به عشق آباد بهترین زمان سفر را بپرسید به شما پاسخ می‌دهیم ماه‌های فروردین و اردیبهشت، فصل پاییز و دی ماه بهترین زمان سفر است.

مکان‌ های دیدنی و توریستی عشق آباد

عشق آباد در سال‌های اخیر تلاش کرده است تا یکی از زیباترین پایتخت‌های جهان شود و برای رسیدن به این خواسته از معماری مدرن، هتل‌های شیک و لوکس، مراکز تفریحی و دیدنی مجهز کمک گرفته است. یادبودها، موزه‌ها، پارک تفریحی عشق آباد، باغ گیاه شناسی، مسجد قل شریف، دیزنی لند، بنای یادبود استقلال، بنای تاریخی طاق بی‌طرفی، موزه‌ی هنرهای زیبای عشق آباد و… همگی بخشی از دیدنی‌های عشق آباد است. راهنمای سفر به عشق آباد در ادامه‌ی مطلب چند مکان مهم گردشگری را مختصرا توضیح می‌دهد:

راهنمای سفر به عشق آباد

شهر نیسا

شهر نیسا در ۱۵ کیلومتری جنوب عشق آباد قرار دارد. این شهر اولین پایتخت اشکانیان بوده و بنای باستانی آن یادگاری از آن زمان است. قلعه‌ی نیسا ۲۳۰۰ سال قدمت دارد و جزو تمدن مشترک ایران و ترکمنستان است.

دهکده المپیک عشق آباد

این دهکده در سال ۲۰۱۷ برای بازی‌های المپیک به مبلغ پنج میلیارد دلار ساخته شده است. یکی از گران‌ترین و شیک‌ترین دهکده‌های ورزشی آسیا است. همه می‌توانند از این شهر ورزشی دیدن کنند و البته برای کسانی که عاشق ورزش هستند جذابیت بیشتری دارد.

بنای یادبود استقلال

استقلال نام یکی از مهم‌تری بناهای ترکمنستان است که در پایتخت این کشور یعنی عشق آباد قرار دارد. مردم ترکمنستان از استقلال کشور خود با افتخار یاد می‌کنند. در سال ۱۹۹۱ ترکمنستان از شوروی سابق جدا شد. یادبود این واقعه‌ی تاریخی بنای استقلال است. این بنا از ۲۷ مجسمه  تشکیل شده که قهرمانان ملی ترکمنستان هستند.

بایدها و نبایدهای سفر به عشق آباد

اگر می‌خواهید به عشق آباد سفر کنید می‌توانید از طریق پرواز مستقیم یا سفر زمینی اقدام کنید. مرز باجگیران در شهر قوچان و اینچه برون در گنبد مسیرهایی هستنند که سفر با ماشین شخصی را نیز ممکن ساخته است. قبل از سفر راجع به قوانین و مقررات توریستی، هزینه‌ها و… اطلاعات کافی داشته باشید. در ادامه‌ی این بخش راهنمای سفر به عشق آباد چند نکته‌ی ضروری را به شما تذکر می‌دهد:

قانون ساعت یازده

با هر وسیله‌ای که سفر می‌کنید باید تا ساعت یازده شب در هتل خود باشید زیرا پس از این ساعت منع رفت و آمد وجود دارد. اگر سفر ضروری پیش آمد از تاکسی‌های مخصوص جهت رفتن به هتل و یا فرودگاه استفاده کنید.

مقدار ارز همراه خود را اعلام کنید

وقتی وارد ترکمنستان می‌شوید اگر به ازای هر نفر بیش از یک هزار دلار ارز همراه خود دارید، باید مقدار آن را در اظهارنامه‌ی رسمی که به شما داده می‌شود بنویسید. در نوشتن میزان ارز همراه خود صداقت داشته باشید، در این صورت هنگام خروج مشکلی برای شما پیش نمی‌آید. لازم به ذکر است که همراه داشتن منات، پول رسمی کشور ترکمنستان برای شما بسیار به صرفه خواهد بود. هر ۱۲.۵۰ منات یک دلار است.

غذاهای معروف عشق آباد

غذاهایی که در ترکمنستان و به خصوص عشق آباد مورد توجه همه قرار می‌گیرد، وجه تشابهی نیز با فرهنگ ایرانی دارد و حتی می‌شود گفت ریشه‌ی ایرانی دارد. در استان گلستان، بندر ترکمن، غذای معروفی به نام چکدرمه طبخ می‌شود. چکدرمه غذایی محبوب و معروف در همه جای ترکمنستان است.  راهنمای سفر به عشق آباد چند غذای محبوب ترکمنی را نام می‌برد تا از خوردن آن در طول سفر خود لذت ببرید: بوروک، قاوور تماچلی چوروک، بولامه و…

بازار گردی و خرید سوغاتی  در عشق آباد

عشق آباد یکی از مهم‌ترین شهرهای تجاری و اقتصادی ترکمنستان است. بیشترین خرید و فروش بین المللی و تراکنش تجاری در این شهر انجام می‌شود، به همین دلیل دارای مراکز خرید فروش مجهز و بین‌المللی می‌باشد. البته در کنار مراکز خرید شیک می‌توانید از گشت و گذار در بازاهای سنتی عشق آباد لذت ببرید. معروف‌ترین بازارهای عشق آباد بازار سنتی تولکوچکا، بازار سنتی آلتین آسیر، مرکز خرید برکارار نام دارند.

راهنمای سفر به عشق آباد

اگر قصد دارید سوغات مخصوص ترکمن‌ها را در شهر عشق آباد خریداری کنید راهنمای سفر به عشق آباد چند سوغات مهم را به شما معرفی می‌کند: فرش و گلیم سنتی ترکمن که بسیار معروف است و به ماندگاری و زیبایی شهرت دارد. موزه‌ی فرش ترکمن، نمدها و خورجین‌های مخصوص گواه همین موضوع است. از دیگر مواردی که می‌توانید به عنوان سوغات همراه خود به ایران بیاورید، لباس‌های محلی ترکمن و زیورآلات مخصوص آن است. برای کودکان نیز عروسک ترکمن و شیرینی‌های مخصوص ترکمن خوشایند خواهد بود. اگر به ساز علاقه دارید از ابزارآلات موسیقی ترکمنی غافل نشوید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها