راهنمای سفر به لواسان

راهنمای سفر به لواسان

برای هر کسی که تصمیم گرفته است سفری به منطقه لواسان داشته باشد، مطالعه راهنمای سفر به لواسان لازم است. لواسان با آب و هوایی فوق‌العاده دلچسب از بهترین مکان‌های دیدنی تهران برای گشت و گذار محسوب می‌شود و هر ساله پایتخت‌‌نشینان زیادی برای فرار از دود و دم و شلوغی شهر، به این منطقه پناه می‌برند.

بیشتر ایرانی‌ها، لواسان را لواسون خطاب می‌کنند و برای آنان با این نام شناخته می‌شود. این شهر در ۱۱ کیلومتری شمال شرق پایتخت قرار دارد برای همین دسترسی به آن برای تهرانی‌ها آسان‌تر از دیگر مناطق کشور است.

 اگر شما هم می‌خواهید به یک منطقه خوش آب و هوا در نزدیکی تهران بروید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً لواسان را انتخاب کنید. این منطقه از آب و هوایی ییلاقی برخوردار است به همین دلیل، تابستان‌های فوق‌العاده خنک و دلچسبی دارد.

در اینجا کارهای زیادی برای تجربه کردن و لذت بردن وجود دارد. مثلاً می‌توانید کوهنوردی در روستای افجه(از روستاهای شهر لواسان است) را آغاز کنید و از چشم‌اندازهای فوق‌العاده زیبای آن لذت ببرید. اما این کل ماجرا نیست!

در این بخش از تاریخ ما، یک راهنمای سفر به لواسان را برایتان آماده کرده‌ایم که با خواندن آن می‌توانید سفری به یادمادنی و لذبخش برای خود رقم بزنید، مقاله ما را بخوانید.

مسیرهای دسترسی به لواسان

برای رفتن به لواسان می‌توان از چند طریق اقدام کرد. اغلب کسانی که با ماشین شخصی خود به سمت لواسان حرکت می‌کنند، از آزادراه شهید بابایی یا بزرگراه شهید زین‌الدین عبور و سپس وارد جاده لشگرک می‌شوند. این دو بزرگراه هر دو  یک ورودی به جاده لشگرک دارند.

جاده لشگرک یا لشکرک، به بلوار امام خمینی که مسیر ورودی دهستان لواسان است منتهی می‌شود. اگر وارد آزادراه شهید بابایی شوید ۴۰ کیلومتر و اگر وارد بزرگراه شهید زین الدین تهران شوید باید ۳۹ کیلومتر را تا لواسان رانندگی کنید.

در حال حاضر، امکان دسترسی به این شهر از طریق راه آهن وجود ندارد اما کسانی که محل سکونتشان خارج از تهران است و ماشین شخصی هم برای آغاز این سفر ندارد. می‌توانند خود را از طریق قطارهای مسیر تهران، به  تهران برسانند و ادامه راه تهران – لواسان را با اتوبوس یا تاکسی طی کنند.

آب و هوای لواسان

از مهم‌ترین کارهایی که باید قبل از سفر انجام داد، چک کردن وضعیت آب و هوا است تا لباس‌هایتان را متناسب با آب و هوای آن مقصد در چمدان قرار دهید. به همین دلیل ما هم این بخش از راهنمای سفر به لواسان را به معرفی آب و هوای لواسان اختصاص داده‌ایم.

شهرستان شمیرانات در یک منطقه کوهستانی قرار دارد و بیش از ۸۰%  از مناطق آن کوهستانی هستند. لواسان هم که یکی از شهرستان‌های این شهر محسوب می‌شود، دارای آب و هوایی ییلاقی است. این شهر در بیشتر روزهای سال، آب و هوایی سرد دارد. در اینجا می‌توانید خنک‌ترین روزهای تابستانی را تجربه کنید.

پوشش گیاهی

همانطور که گفته شد لواسان در یک منطقه کوهستانی واقع شده است به همین دلیل، پوشش گیاهی آن بسیار متنوع و رنگارنگ است. در این منطقه درختان سرسبز و بلند قامتی مثل درخت گردو، درخت چنار، درخت سماق، درخت بادام وحشی، درخت زالزالک، دغدغک و گیاهانی چون لگوم، گون و گندم می‌رویند.

همچنین بد نیست بدانید در دامن طبیعت این دهستان رویایی و سرسبز می‌توان گیاهان خوراکی و دارویی مثل خاکشیر، آویشن، والک، گلپر، علفبره و… را پیدا کرد که هر چه از خواصشان برای سلامتی بگوییم کم گفته‌ایم.

پوشش جانوری

در این بخش از راهنمای سفر به لواسان می‌خواهیم با پوشش جانوری لواسان شگفت‌زده‌تان کنیم! منطقه‌ای که لواسان در آن قرار دارد نه تنها زیستگاه مناسبی را برای گیاهان، گل‌ها و درختان متنوع به وجود آورده است بلکه خانه‌ای امن برای بیش از ۳۱ نوع پستاندار، ۱۰۵ پرنده و بیش از ۲۳ نوع خزنده به وجود آورده است.

قوچ، میش، بز وحشی، گورکن، پلنگ، رباه، گرگ، خوک وحشی، خرس، سمور و… از جمله پستانداران این منطقه هستند. براساس شواهد بصری، در این زیستگاه پرندگانی چون عقاب، دال، کبک، شاهین، ماکیان، دارکوب، سنگ‌چشم، بلبل و… نیز زیست می‌کنند.

از خزندگان این منطقه می‌توان به لاکپشت، مار البرزی، مار قفقازی، اگاما و لاسرتا اشاره کرد. جالب است بدانید لواسان هر ساله میزبان پرندگان مهاجری مثل اردک سرسبز، بوتیمار، چنگر، خوتکا، و حواصیل نیز هست.

جاذبه‌های طبیعی و مناطق تفریحی لواسان

در لواسان، جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بیشماری وجود دارد که می‌توانند برای روزها و هفته‌ها شما را سرگرم کنند. در این بخش از راهنمای سفر به لواسان به معرفی برخی از بهترین مناطق تفریحی لواسان پرداخته‌ایم. اینها شامل:

دریاچه سد لتیان

سد لتیان که قبل از انقلاب با نام فرحناز شهرت داشته است در جنوب شهر لواسان و در مسیر رود جاجرود بنا شده است. گویا این سد در گذشته برای تامین آب آشامیدنی شهر تهران احداث شده است و آبریز اصلی آن رود جاجرود است.

راهنمای سفر به لواسان

آب این رود که از ارتفاعات کوهایی مثل دربندسر، گرمابدر، زایگان، ایگل و بخشی از کوه‌های البرز می‌آید در زمان احداث سد لتیان، دریاچه‌ای را به وجود آورد که به مرور مورد توجه گردشگران قرار گرفت. هنوز هم این دریاچه بازدیدکننده دارد و شما هم می‌توانید از چشم‌انداز کم‌نظیر آن لذت ببرید.

همه چیز در مورد تهران، پایتخت ایران

آبشار ناران

یکی از زیباترین دیدنی‌های منطقه لواسانات، آبشار ناران است. این آبشار که به صورت چهار فصل جاریست، ارتفاعی حدود ۱۵ متر دارد. آبشار ناران توسط یک مرتع فوق‌العاده سرسبز و آرامبخش احاطه شده است که واقعاً چشم‌نواز است.

ناران در روستای کند علیای لواسان کوچک قرار دارد. کسانی که به این منطقه می‌روند علاوه بر بازدید از آبشار ناران می‌تواند یک آبشار دیگر به نام کفترلو را مشاهده کنند. این آبشار با آبشار ناران فاصله زیادی ندارد به همین دلیل به راحتی می‌توانید از آن بازدید کنید.

روستای افجه

در راهنمای سفر به لواسان می‌خواهیم یک منطقه بسیار زیبای دیگر از لواسان را معرفی کنیم. این منطقه، روستای افجه نام دارد. اغلب روزهای آخر هفته بهترین زمان برای کوهنوردی و پیاده‌روی هستند. پس سعی کنید یک برنامه برای آخر هفته خود به سمت لواسان تدارک ببینید تا بتوانید از کوهنوردی در کوه‌های افجه نهایت لذت را ببرید. این منطقه یکی از پرطرفدارترین مناطق کوهنوردی نزدیک تهران به شمار می‌رود.

روستای افجه در پنج کیلومتری لواسان قرار دارد و به داشتن جاذبه‌های طبیعی و تاریخیش افتخار می‌‌کند. از جمله جاذبه‌های روستای افجه می‌توان به دشت‌ زیبای هویج، آبشارهای پسچویک و موآب، قصر قاجاری، سقاخانه و یک حمام قدیمی اشاره کرد.

راهنمای سفر به لواسان

قلعه باستانی باغ دره

اگر به بازدید از جاذبه‌های باستانی علاقه دارید، به دیدن یکی از تاریخی‌ترین بناهای مربوط به زمان هخامنشیان در لواسان بروید. این بنا در محله ناران واقع شده است و با معماری کم‌نظیرش توانسته به عنوان آثاری از آثار ملی ایران به ثبت برسد.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها