راهنمای سفر به دمشق

راهنمای سفر به دمشق

دمشق پایتخت کشور سوریه است و نه تنها برای ما ایرانی‌ها، بلکه برای سایر کشورهای مسلمان نیز بسیار آشنا و مقدس است، زیرا حرم حضرت زینب و رقیه در این شهر قرار دارد. از سال ۲۰۱۱ تا کنون زمانی نبوده که ما نام سوریه و جنگ‌ داخلی آن را در خبرها نشنیده باشیم. همه‌ی ما با واقعه‌ی جنگ و رشادت‌های مدافعان حرم آشنایی داریم. راهنمای سفر به دمشق این اطمینان را به شما می‌دهد که امروزه سوریه و دمشق به آرامش رسیده و در حال بازسازی و جبران آسیب‌های گذشته می‌باشد.

راهنمای سفر در ادامه مقاله شما را به شکل متفاوتی با دمشق و زیبایی‌های آن آشنا سازد. به طوری که شما در کنار زیارت حرم مطهر، از سایر مواهب این شهر باستانی برخوردار باشید.

دمشق شهر تاریخی خاورمیانه

پس از حلب، دمشق یکی از بزرگ‌ترین و پر جمعیت‌ترین شهرهای سوریه است. دمشق در جنوب شرقی سوریه است و با لبنان مرز مشترک دارد. پیشینه‌ی این شهر به هزاره‌ی سوم قبل از میلاد باز می‌گردد. دمشق در طول تاریخ نام‌های متفاوتی داشته، امروزه لقب دمشق شهر یاسمن‌ها است. در سرشماری صورت گرفته در سال ۲۰۰۹ دمشق حدود یک میلیون و هفتصد هزار نفر جمعیت داشت اما در طول جنگ و مهاجرت سایر استان‌ها به دمشق، در سال ۲۰۱۵ این عدد به پنج میلیون نفر رسیده است.

مردم دمشق به زبان عربی صحبت می‌کنند. البته به خاطر وجود محله‌های مسیحی و یهودی شما شاهد فرهنگ و زبان‌های دیگر هم خواهید بود. پول رایج مردم دمشق پوند سوریه است.

آب و هوای دمشق

سوریه علی‌رغم این که در نزدیکی مدیترانه قرار دارد اما آب و هوای آن گرمسیری است. اگر می‌خواهید به دمشق سفر کنید و مخصوصا اگر قصد شما یک زیارت عالی و دلچسب است، به شما پیشنهاد می‌کنیم در فصل زمستان و اوایل بهار به سوریه سفر کنید. بهترین ماه سفر به دمشق ماه می و نوامبر است. البته لازم به ذکر است که اختلاف آب و هوای دمشق در طول شب و روز مشهود بوده و به همین جهت شب‌ها هوا خنک‌تر می‌باشد.

زیارت و هتل‌های شهر دمشق

حرم حضرت زینب و حضرت رقیه در دمشق قرار دارد. معماری اسلامی و روح‌نواز حرمین، با هنر ایرانی و عربی تلفیق شده است. در اطراف حرم مطهر هتل‌های مجلل چهارستاره و پنج ستاره ساخته شده است. البته انواع مسافرخانه‌ها و مهمان‌داری‌های مختلف نیز دیده می‌شود. راهنمای سفر به دمشق به شما پیشنهاد می‌کند اگر قصد دارید یکی از هتل‌های شیک و مجلل دمشق را انتخاب کنید، قبل از سفر نسبت به رزرو هتل اقدام کنید. هتل سفیر حضرت زینب، هتل فرودگاه دمشق و هتل الماجد جزء معروف‌ترین‌ هتل‌ها هستند.

محله‌های دمشق

اگر به دمشق سفر کنید متوجه تنوع بافت شهری دمشق خواهید شد. محله‌های قدیمی در دمشق، به طور سنتی باقی مانده‌ است. منطقه قدیم دمشق بین محله‌ی مسیحی‌ها و یهودی‌ها قرار دارد. ابورمانه قسمتی است که افراد ثروتمند سوری در آن سکونت دارند. سفارت ایالات متحده‌ی آمریکا، ساختمان مرکزی کل ارتش سوریه در این منطقه واقع شده است. اگر می‌خواهید به کلوب‌های شبانه برید باید وارد محله‌ی مزعه شوید. راهنمای سفر به دمشق در ادامه‌ی مقاله بازارها، مکان‌های تاریخی و دیدنی دمشق را به شما معرفی می‌کند.

جاذبه‌های تاریخی و بازارگردی در شهر دمشق

شما در منطقه‌ی قدیم دمشق می‌توانید از حمام‌های سنتی، خانه‌ی تاریخی کاخ اعظم، خانه‌ی تاریخی جبری و خانه‌ی عنبر دیدن کنید. همچین بازار حمیدیه در این منطقه قرار دارد. بازار حمیدیه یا همان بازار شام معروف‌ترین بازار کشور سوریه است. احتمالا ضرب‌المثل معروف بازار شام را شنیده‌اید. بازار شام بسیار قدیمی و تاریخی است. راهنمای سفر به دمشق به شما توصیه می‌کند از معبد ژوپیتر در منطقه قدیم دیدن کنید.

راهنمای سفر به دمشق

شهر بازی و پارک آبی دمشق

این شهربازی بر بلندای کوه قاسیون ساخته شده و در منطقه‌ی پرژوه دَمر قرار دارد. هنگامی که از دامنه‌ی کوه بالا بروید نمایی وسیع از شهر دمشق را خواهید دید. قطعا دیدن این منظره خالی از لطف نیست.

غذاهای معروف شهر دمشق

راهنمای سفر به دمشق به شما توصیه می‌کند اگر قصد دارید که به محبوب‌ترین رستوران‌ها بروید از رستوران‌های نارنج، کن زمان و حارتنا غذاهای اصیل سوری را نوش جان کنید. اگر تمایل دارید نوشیدنی‌ها و دسرهای مخصوص سوریه را بچشید کافه کارما یکی از بهترین مکان‌هاست. بستنی فروشی بکداش در خیابان آل حمیدیه را فراموش نکنید، زیرا بستنی مخصوص سوریه که بوزا نام دارد در این بستنی فروشی بسیار معروف است. در ادامه ای بخش چند غذای لذیذ سوری را به شما معرفی می‌کنیم.

راهنمای سفر به دمشق

فته

فته غذایی است که مردم سوریه آن را صبح‌های روز جمعه و یا در ایام ماه مبارک رمضان میل می‌کنند. برای تهیه‌ی فته از شب قبل، نخودها را می‌خیسانند و چند بار آب آن را عوض می‌کنند. صبح روز بعد نخودها را جوشانده و پس از آب کشی به همراه ادویه، تکه‌های ریز نان تفت می‌دهند. در آخر آن را در فر گذاشته و پس از برشته شدن سرو می‌کنند.

فتوش

فتوش پیش غذای عربی و بسیار محبوب سوری‌ها است. این سالاد از انواع سبزیجات مانند گوجه، خیار، جعفری، نعنا و کاهوی برش شده تهیه می‌شود. سس آن شامل نمک، آبلیمو، ترشی و فلفل می‌باشد.

از دیگر غذاهای معروف سوریه می‌توا به حمص، متبل و فلافل اشاره کرد.

نکات مهم هنگام سفر به سوریه

اگر شما می‌خواهید از طریق تورهای زیارتی یا آژانس‌های معتبر اقدام به سفر کنید، در ابتدا زمان سفر را مطابق با آب و هوای مناسب انتخاب کنید. در مورد شرایط سیاسی سوریه آگاهی پیدا کرده  و در مرحله‌ی آخر واکسن‌های لازم مانند کرونا، آنفولانزا و… را بزنید. راهنمای سفر به دمشق به شما اطلاع می‌دهد آب معدنی بنوشید، آب شهر دمشق غیر آشامیدنی است.

در پایان

با این که سوریه کشوری زیارتی است اما راهنمای سفر به دمشق به شما اطمینان می‌دهد می‌توانید در کنار زیارت از دیدن آثار تاریخی دمشق، مکان‌های تفریحی آن و بازارهای آن لذت ببرید. تنها کافیست قبل از سفر نسبت به مکان‌های دیدنی اطلاعات کسب کرده و آن‌ها را روی نقشه پیدا کنید. چنانچه قصد دارید سوغات مخصوص دمشق را به عنوان هدیه بخرید پارچه‌های رومیزی آغابانی که از ابریشم و نخ‌های طلا و نفره دوخته شده است بسیار معروف می‌باشد. در پایان راهنمای سفر به دمشق برای شما سفری ایمن و به یادماندنی آرزو می‌کند. زیارت قبول.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها