آشنایی با بهترین مکان های قشم

بهترین مکان های قشم

کشور ایران مناطق دیدنی و پرجاذبه بسیاری دارد که یکی از آنها جزیره قشم یکی از جزایر جنوبی آن است. مناطق بکر و دست نخورده، غارها و جنگل های متعددی دارد ولی ما در این مطلب قصد داریم بهترین مکان های قشم را به شما معرفی کنیم. مکان هایی که بهتر است قبل از سفر به قشم با آنها آشنا شوید تا بهره فراوانی از گردش خود به این جزیره دوست داشتنی کسب کنید.

جنگل های حرا از بهترین مکان های قشم

در حدود ۶۰ کیلومتر که از غرب جزیره دور می شویم به منطقه ای به نام تنگه خوران می رسیم. جنگل های حرا در تنگه خوران قرار دارند و در حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون سال از قدمت آنها می گذرد. این شگفتی های طبیعت در آب شور رشد می کنند. درخت حرا که یکی از استثناهای موجود روی زمین است، از یک دانه روی درخت مادر تکثیر می شود. نحوه تکثیر آن به این صورت است که دانه از مادر جدا شده و درون آب قرار می گیرد و برای رشد ریشه و تنه آب شور دریا را جذب می کند.

یکی دیگر از جذابیت های جنگل حرا، مناسب بودن آن جهت زندگی پرندگان مهاجر است. در این زیستگاه زیبا و جذاب پرندگانی نظیر: فلامینگو و پلیکان و جانوران دیگری چون لاک پشت ها و مارهای دریایی در فصول سرد سال زندگی می کنند. شگفت زده می شوید وقتی در زمان مد دریا به این منطقه بروید؛ زیرا درختان تا ارتفاع زیادی در آب فرو می روند. این صحنه خیال انگیز گویا شنای درختان را به نمایش می گذارد.

بهترین مکان های قشم

غار خربس زیستگاه اقوام ماد

در کوه های روستای خربس غاری عجیب و رازآلود به نام همین روستا وجود دارد. غار خربس که در حدود ۱۵ کیلومتری جزیره قرار دارد به عنوان یکی از بهترین مکان های قشم محسوب می شود؛ زیرا در این غار نشانه هایی از معماری صخره ای دیده می شود. زمین شناسان این معماری ها را مربوط به سال های بسیار دور حتی زمان مادها تخمین می زنند. اعتقاد برخی از محققان زمین شناس بر این بوده که غار خربس محل نیایش مردم یا محلی جهت نگهداری استخوان مردگان در گذشته بوده است.

اغلب گردشگران غار مذکور بعد از بازدید، آن را یک مکان خاطره انگیز و ماندگار می دانند.

قلعه پرتغالی ها انباری برای نگهداری سلاح و مهمات

یکی دیگر از مناطقی که در سفر به قشم باید از آن دیدن کنید، قلعه پرتغالی ها است. این قلعه تاریخی و جالب بعد از تصرف بخش هایی از جزایر خلیج فارس توسط «آلفونسو آلبرکرک» پرتغالی بنا شد. آلبرکرک در سال ۱۵۰۷ میلادی می خواست با ساخت این قلعه بتواند خود را بر راه بازرگانی دریایی بین هند و اروپا مسلط کند. برای رسیدن به این قلعه باید به ضلع شمالی قشم و در کنار ساحل بندر لافت بروید. ساختار این بنا از گچ و آهک و ملاطی از ساروج محلی است.

قلعه پرتغالی ها به عنوان یکی از بهترین مکان های قشم مقری برای فرماندهی، جایی برای نگهداری اسلحه و مهمات، کلیسا، زندان، سربازخانه و آب انبار پرتغالی ها بوده است. اگر به مکان های تاریخی علاقه دارید، بازدید از این قلعه را از دست ندهید.

قلعه نادری با معماری دوران نادر شاه

یکی دیگر از قلعه های قشم، قلعه نادری تنها قلعه ایرانی موجود در خلیج فارس است. اگر به جنوب روستای لافت بروید، با این قلعه که به قلعه لافت نیز معروف است رو به رو می شوید. سال ساخت قلعه نادری را به ۲۵۰ سال قبل مربوط می دانند. ساختار سنگ و خشتی آن که به دستور لطیف خان امیرالبحر نادر شاه ساخته شده برای حفاظت از تنگه خوران بوده است. کسانی که به معماری های قدیمی و بناهای تاریخی علاقه دارند، حتما از دیدن قلعه لافت لذت می برند.

بهترین مکان های قشم

چاه های تلا یخچال بندر لافت

چاه های تلا که شامل ۵۰ تا ۶۰ حلقه چاه می شوند و آب های درون آنها به صورت خنک و سالم باقی می مانند یکی از بهترین مکان های قشم به شمار می روند. نام «تلا» که از «تل» و «آو» تشکیل شده است به معنای «تپه» و «آب» است. (منظور از تپه همان تپه هایی است که مشرف بر چاه ها هستند.) جالب است بدانید که در گذشته تعداد این چاه ها ۳۶۶ حلقه بوده است که مردم روستا در هر روز از سال کبیسه، از آب یک چاه برداشت می کردند. برای بازدید از این چاه ها باید به بندر لافت بروید.

دره تندیس ها موزه ای ساخته طبیعت

یکی از مکان های جذاب و دیدنی در جزیره قشم، دره تندیس ها است. فرسایش و تغییرات زمین در طی میلیون ها سال منطقه ای شگفت انگیز را در جنوب جنگل های حرا به وجود آورده است. مجسمه ها به شکل های متفاوتی در اثر فرسایش آب دریا و باد به وجود آمده اند و اکنون در کنار صدف های دریایی روی خشکی قرار گرفته اند. جالب است بدانید که این دره در گذشته های دور به بام قشم متصل بوده و با بالا آمدن جزیره، سطح خشکی را افزایش داده است. دره تندیس ها به عنوان یکی از بهترین مکان های قشم از نظر گردشگران داخلی و خارجی شناخته می شود.

جمع بندی

یکی از جزایر شگفت انگیز و جذاب جنوبی ایران، جزیره قشم است. این جزیره با داشتن مناطق بکر متعدد یکی از پرجاذبه ترین جزیره کشور به حساب می آید. مناطق دیدنی فراوانی در قشم وجود دارد از جمله: دره تندیس ها، جنگل های حرا، غار خربس، چاه های تلا، قلعه نادری، غار نمکدان، دشت بوخو، قلعه پرتغالی ها، تنگه چاهکوه، دره ستارگان و جزایر ناز قشم که ما در این مقاله سعی کردیم به بهترین مکان های قشم بپردازیم.

البته لازم است بگوییم که با توجه به سلایق و علاقمندی ها ممکن است بهترین مناطق از دید هر کس متغیر باشد.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها