معرفی مکان های گردشگری شیراز شهری خیال انگیز

مکان های گردشگری شیراز شهری خیال انگیز

شیراز یکی از شهرهای توریستی و زیبای کشور ایران است که دارای بناها و مکان های دیدنی بسیاری است. مکان های گردشگری شیراز به گونه ای جذاب و چشم نواز است که اغلب مسافران خارج از کشور حتما آنها را جزو لیست مکان های دیدنی خود قرار می دهند. یکی از جاذبه های توریستی شیراز علاوه بر بناها و ساختمان های تاریخی و مذهبی، مناظر سرسبز و بی بدیل آن است. شکوفه های درختان بهار نارنج و بوی دل انگیزی که اردیبهشت ماه در فضای اطراف خود منتشر می کنند، هوش از سر هر مسافری می برد.

اگر با توجه به این توضیحات می خواهید به شهر حافظ و سعدی سفری داشته باشید، بهتر است قبل از آن مقاله پیش رو را مطالعه کنید تا با مهمترین جاهای دیدنی شیراز آشنا شوید.

دروازه قرآن دروازه ای تاریخی و دیدنی

یکی از جاذبه های تاریخی و زیبای شیراز دروازه قرآن است. این دروازه که در میان دو کوه قرار دارد، در واقع خروجی شهر به طرف شهر مرودشت است. دو کوه اطراف این دروازه بابا کوهی و چهل مقام نامیده می شوند. زمان ساخت دروازه قرآن به دوران عضدالدوله دیلمی باز می گردد و نام آن به دلیل قرار دادن قرآن روی دروازه است. در زمان کریم خان زند دروازه را بازسازی کردند و این بار دو جلد قرآن بر بالای دروازه قرار دادند.

قرآن هایی که بر بالای دروازه بوده است فعلا در موزه پارس نگهداری می شوند و به «قرآن های هفده من» معروف هستند. دروازه قرآن زمان عضدالدوله در زمان رضا شاه و به دستور او تخریب شد ولی باز در سال ۱۳۲۸ دروازه ای با اندکی فاصله از بنای قبلی ساخته شد که هم اکنون در دسترس است.

مکان های گردشگری شیراز

شاهچراغ آرامگاه فرزند امام موسی کاظم (ع)

آرامگاه شاهچراغ یکی از مکان های گردشگری شیراز است که پیوسته زائران زیادی را به سوی خود جلب می کند. بسیاری از مسافران ایرانی از اقصی نقاط کشور به این شهر جهت زیارت و حاجت گرفتن می روند. شاهچراغ لقب «میر سید احمد» فرزند امام موسی کاظم (ع) است و آرامگاه ایشان به عنوان زیارتگاهی برای مردم به شمار می رود. آرامگاه اولیه در قرن ششم هجری قمری ساخته شده بود ولی بعدها در اثر زلزله خراب شد. بارگاهی که در حال حاضر وجود دارد بعدها با کمک مردم این شهر ساخته شده است.

کاشی کاری و آینه کاری های شاهچراغ همراه با خطوط زیبای فارسی و عربی موجب زینت و شکوه این بارگاه شده است. حوض و درخت های موجود در حیاط زیارتگاه صفا و طراوتی به این مکان داده است که چشم نواز است.

باغ ارم شیراز به عنوان میراث جهانی یونسکو

باغ ارم یکی دیگر از مکان های گردشگری شیراز به حساب می آید. زمان احداث این مکان سرسبز و تاریخی به درستی مشخص نیست ولی نام آن در کتب قرون دهم و یازدهم هجری موجود است. در زمان کریم خان زند باغ ارم بازسازی شده است ولی در زمان قاجاریه، قوم قشقایی تملک آن را به مدت ۷۵ سال برعهده داشتند. قشقایی ها و بعد از آنها قوم قاجار عمارت هایی را در این باغ بنا نهادند که تا به امروز باقی مانده اند.

امروزه باغ ارم در تملک دانشگاه شیراز است. انواع گیاهان و درختان از کشورهای گوناگون جهان در این باغ کاشته شده و آن را به نمایشگاهی زیبا مملو از گل و گیاه تبدیل کرده است.

آرامگاه سعدی محیطی شاعرانه

سعدیه که آرامگاه شاعر بزرگ ایرانی یعنی سعدی است یکی از جاذبه های توریستی شیراز به شمار می رود. این آرامگاه که در نزدیکی باغ دلگشا واقع شده در ابتدا خانقاه سعدی بوده است. این خانقاه محل سکونت اواخر عمر این شاعر بزرگ بود ولی در زمان کریم خان زند بنایی روی مقبره ساخته شد. ساختمان و بنایی که در حال حاضر در شیراز وجود دارد، مربوط به سال ۱۳۳۰ است که وسعتی معادل ۲۵۸ متر مربع دارد.

آرامگاه حافظ میعادگاه شاعران

حافظیه یا آرامگاه حافظ یکی از مکان های گردشگری شیراز است که شهرت بسیاری دارد. از نظر جغرافیایی در جنوب دروازه قرآن و شمال شهر قرار گرفته است. معماری این مکان توریستی همانند سبک هخامنشیان و زندیان است و در حدود دو هکتار وسعت دارد. تالار حافظیه با وسعتی معادل ۵۶ متر در ۸ متر صحن های این آرامگاه را از یکدیگر جدا کرده است. درختان بلند و زیبا و گیاهان سرسبز اطراف این آرامگاه فضای شاعرانه آرامگاه را باطراوت تر کرده است.

مسجد وکیل یکی از یادگاری های کریم خان زند

مسجد وکیل مسجدی زیبا با سبک معماری ویژه بوده که در بخش های جنوبی و شرقی آن ایوان و شبستان قرار گرفته است. این مسجد نیز به دستور کریم خان زند احداث شده است. در شبستان آن ستون های سنگی یکپارچه و مارپیچ و منبری چهارده پله ای از سنگ مرمر وجود دارد.

حمام وکیل با مجسمه ها و ماکت های دیدنی

یکی دیگر از یادگاری های کریم خان زند حمام وکیل شیراز است که دارای اصول معماری پیشرفته زمان خودش است. این حمام در نزدیکی مسجد و بازار وکیل واقع شده است و نقوش آهک بری جالب زیر گنبد آن ریشه در علایق، مذهب و سنت مردم این کشور دارد.

مکان های گردشگری شیراز

آرامگاه کوروش یکی از پربازدیدترین مکان های شیراز

کوروش کبیر یکی از مشاهیر محبوب در ایران است. در کتب مختلف تاریخی از این مرد بزرگ به خوبی یاد شده است. مقبره کوروش بنایی ساده و چشم نواز دارد و با وجود گذشت ۲۵ قرن هنوز پابرجا و مقاوم مانده است. این آرامگاه در زمان های قبل در میان باغ های سلطنتی واقع شده بود و از هر طرف دیده می شد. آرامگاه کوروش دارای ۱۱ متر بلندی و ۱۵۶ متر مربع وسعت است.

سخن آخر

شیراز یکی از شهرهای مهم و مذهبی ایران است که جاهای دیدنی بسیاری دارد. باغ ارم، حمام وکیل، بارگاه شاهچراغ، مسجد وکیل، حافظیه، سعدیه و دروازه قرآن جزو مکان های گردشگری شیراز هستند. بسیاری از گردشگران در هنگام سفر به ایران از این شهر زیبا و مکان های دیدنی آن بازدید می کنند.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها