آشنایی با بهترین جاهای گرگان

بهترین جاهای گرگان

گرگان یکی از شهرهای خوش آب و هوای شمالی کشور و مرکز استان گلستان است که اماکن گردشگری و تفریحی بسیاری دارد. جنگل ها و دشت های زیبا، رودخانه ها و تالاب ها همگی جزو جاذبه های طبیعی این شهر است. جذابیت های گرگان صرفا به مکان های طبیعی ختم نمی شود بلکه کاخ موزه و بناهای قدیمی نیز در این شهر از روزگاران قدیم به یادگار مانده که مورد توجه اغلب مسافران قرار می گیرد. ما هم به جهت آشنایی بیشتر گردشگران می خواهیم در این مقاله بهترین جاهای گرگان را معرفی کنیم.

مسجد جامع گرگان بنایی به یادگار از زمان سلجوقیان

در ابتدا مکان های بکر و سرسبز گرگان به عنوان جاذبه های این شهر به ذهن متبادر می شود ولی در این منطقه زیبا و خوش آب و هوا مکان های تاریخی و قدیمی نیز وجود دارد. مسجد جامع یکی از این اماکن تاریخی است که از دوران شاهان سلجوقی تا این زمان پا برجا مانده است. این مسجد در یک بازار به نام نعل بندان واقع شده است که در ادامه درباره آن نیز صحبت می کنیم. ساختمان مسجد جامع از آجر ساخته شده است و کاشی های رنگارنگی دارد. نوشته هایی به صورت خطوط کوفی روی مناره های مسجد، زیبایی و شکوه خاصی را به آن بنا داده است.

درب مسجد از چوب ساخته شده و معرق کاری ماهرانه ای روی آن دیده می شود. این جذابیت ها و طرح های چشم نواز، مسجد جامع را به یکی از بهترین جاهای گرگان تبدیل کرده است.

بهترین جاهای گرگان

بازار نعل بندان یکی از بهترین جاهای گرگان

یکی از بناهای تاریخی شهر گرگان، بازار نعل بندان است. این بنای تاریخی خصوصیات یک بازار شمالی کشور و اصیل را دارد و می توانید در این بازار انواع میوه و سبزی و همینطور ماهی های گوناگون را خریداری کنید. ظروف مسی و پارچه های رنگارنگ نیز جزو کالاهای عرضه شده در این بازار بوده و فضای چشم نوازی را به آن داده است. یکی از سوغاتی هایی که در این بازار به فروش می رسد، روسری های ترکمن است. روسری های خوش رنگ با گل های مختلف یادآور این منطقه از کشور است.

روستای زیارت یکی از بهترین جاهای گرگان

یکی از روستاهای سرسبز با آب و هوای دل انگیز و جان بخش که در استان گلستان قرار دارد، با نام «زیارت» معروف است. این نام به نظر برخی از صاحبنظران، به دلیل وجود زیارتگاه بودایی در این روستا است. در زیارت چشمه آبگرم وجود دارد که یکی از جذابیت های این روستا به شمار می رود. برخی از مسافران و گردشگران به دلیل آب و هوای پاکیزه این منطقه به روستای زیارت می روند و مدتی را در آن اقامت می کنند. زیارت به دلیل استقبال گردشگران مکانی برای سرمایه گذاری برخی از مردم نیز شده است.

ویلا سازی در این منطقه در چند سال اخیر، نشان دهنده رونق اقتصادی و گردشگری در این روستا است.

دیوار دفاعی گرگان بلندترین بعد از دیوار چین

دیوار دفاعی تاریخی شهر یکی از بهترین جاهای گرگان است. زمان احداث این دیوار به دوره ساسانیان مربوط می شود که تقریبا به ۲۰۰۰ سال پیش باز می گردد. برخی از نام های دیگر این دیوار سد اسکندر، سد پیروز، مار سرخ ساسانی و سد انوشیروان است. متأسفانه بخش هایی از این دیوار جذاب خراب شده است ولی باز هم جاذبه های خود را حفظ کرده است. دیوار دفاعی گرگان از منطقه «گمیشان» شروع می شود و تا کوه های «گلیداغ» ادامه دارد.

النگدره منطقه ای کم نظیر با هوای دلچسب

یکی دیگر از اماکن خوب و پرطراوت شهر گرگان « النگدره» نام دارد. هوای دل انگیز و فضای رویایی النگدره آن را به یک مکان تفریحی و گردشگری تبدیل کرده است. در این منطقه جنگل، چشمه و رودخانه ای به نام «قلاشی» قرار دارد که جاذبه های طبیعی موجب لطافت خیال انگیز هوای آن شده است. هوا در النگدره در فصل تابستان در حدود ده درجه با مناطق دیگر تفاوت دارد و خنک تر است. در جنگل های این منطقه درختانی نظیر: افرا، بلوط، بید و توسکا مشاهده می شود که مکانی چشم نواز را به وجود آورده اند.

خانه تقوی ها بازمانده ای از دوره قاجار

خانه تقوی ها یکی از بهترین جاهای گرگان است. زیرا این خانه قدیمی از جنبه های گوناگون تاریخی و فرهنگی ناگفته هایی را برای باستان شاناسان بازگو می کند. وسعت خانه تقوی ها در حدود ۲۰۰۰ متر مربع است که ده حیاط فرعی و اصلی دارد. این خانه مربوط به شخصی به نام «میزا محمد تقی تقوی» بوده و در وسط آن یک حیاط با حوض زیبا قرار دارد. این بنا مورد توجه اغلب توریست ها قرار می گیرد.

عمارت کاخ موزه با اشیایی مربوط به دوران قبل از میلاد مسیح

شهر گرگان در منطقه ای با آب و هوای بسیار لطیف و خوب واقع شده است به همین دلیل اغلب شاهان و درباریان و همینطور ثروتمندان تمایل به ساختن کاخ و عمارت در این شهر داشته اند. کاخ موزه گرگان هم مربوط به شاهان پهلوی است. امروزه در این موزه اشیای گوناگونی نگهداری می شود. شما می توانید اشیایی مربوط به قبل از میلاد مسیح و بعد از آن تا اوایل اسلام را در این موزه مشاهده کنید و از زیبایی های آنها لذت ببرید.

میل گنبد بلندترین برج آجری در دنیا

میل گنبد یکی دیگر از بهترین جاهای استان گلستان است. این برج آجری در شهر گنبد کاووس واقع شده است و مسافران در بازدید از شهر گرگان به بازدید از این برج نیز می روند. بنای میل گنبد در دوره آل زیار برای نگهداری آتش در آتشدان از این برج ها استفاده می کردند. در گذشته این برج ها را در حومه شهرها و نزدیکی ورودی آنها بنا می کردند.

بهترین جاهای گرگان

کلام پایانی

یکی از شهرهای پرجاذبه و خوش آب و هوای شمالی کشور، شهر گرگان است. در این شهر می توانید مناظر طبیعی بکر و دست نخورده فراوانی را مشاهده کنید. علاوه بر این مناظر طبیعی، ساختمان های تاریخی و قدیمی نیز در این منطقه از دوران های گذشته باقی مانده است که مورد توجه اغلب گردشگران قرار می گیرد.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها