لیستی از بهترین مکان های دیدنی زنجان

بهترین مکان های دیدنی زنجان

اگر قصد سفر به شهری دیدنی و زیبا دارید و می خواهید سوغاتی های متنوعی برای خود و دوستان بیاورید، به زنجان مسافرت کنید. این شهر پرجاذبه که به «زنگان» نیز معروف است، مکان های طبیعی و بکر خیال انگیز و بناهای تاریخی اعجاب آوری دارد که هر مسافری را شیفته خود می کند. بنابراین اگر بار سفر بسته اید و راهی زنجان هستید چند دقیقه مکث کنید. این مطلب را بخوانید و با مکان های دیدنی زنجان آشنا شوید.

بازدید از کوه های رنگارنگ آلاداغ لار زنجان

یکی از زیباترین مناطق استان زنجان، کوه های رنگی ناحیه «ماه نشان» است. (ناحیه ماه نشان در قدیم به دلیل پیدایش آثار قوم ماد به «ماد نشان» معروف بوده ولی به مرور زمان تغییر نام داده است.) این تپه های شگفت انگیز به قدری جذاب هستند که گویی در خواب آنها را می بینید. تپه های رنگی جزو کوه بلقیس بلندترین قله این ناحیه هستند و در سال های نه چندان دور زنان بومی این منطقه با خاک این تپه ها در عید نوروز خانه هایشان را رنگی می کردند.

منطقه ماه نشان علاوه بر جذابیت کوه های آلاداغ لار، دیدنی هایی از قبیل: رودخانه ها و رودهای متعدد، باغ ها و دریاچه های شیرین و همچنین دریاچه پری را نیز دارد. گردشگرانی که به این منطقه می آیند بهتر است یک روز کامل را به بازدید از آن اختصاص دهند؛ زیرا این ناحیه یکی از جذاب ترین مکان های دیدنی زنجان است.

مکان های دیدنی زنجان

رخت شوی خانه با معماری جذاب دوره قاجار

اگر علاقه به مکان های تاریخی و معماری های قدیمی دارید حتما به دیدن موزه مردم شناسی زنجان بروید. این موزه که در گذشته رخت شوی خانه زنان بوده است، معماری زیبا و جذابی دارد که مربوط به دوران قاجار است. نورگیرها و ستون ها، حوضچه ها و قوس ها همگی انسان را فریفته خود می کنند. این مکان را به دلیل آسایش زنان سرپوشیده ساخته اند و محیط مناسبی برای گریز از روزهای بارندگی و گرمای تابستان فراهم کرده است.

در موزه مردم شناسی می توانید با زیورآلات، وسایل قدیمی و انواع لباس های بومی و محلی آشنا شوید. این رخت شوی خانه در محله بابا جمال در مرکز زنجان واقع شده است.

گنبد سلطانیه یکی از مکان های دیدنی زنجان

گنبد سلطانیه یکی از مکان های دیدنی زنجان است. ساخت این مکان به دستور سلطان محمد خدابنده در دوره ایلخانان انجام شده است. قصد سلطان محمد خدابنده ملقب به الجایتو از احداث این مکان، انتقال پیکرهای امام علی (ع) و امام حسین (ع) به آن بوده است. اما این کار به دلایل مختلفی عملی نمی شود و بازماندگان سلطان تصمیم بر دفن جسد الجایتو در این بنا می گیرند. جالب است بدانید که گنبد سلطانیه بزرگترین گنبد خشتی در جهان است و پس از گذشت ۷۰۰ سال همچنان پا برجا مانده است.

ماندگاری این بنای تاریخی و دیدنی به دلیل دو لایه بودن آن است و این امر موجب شده است که در اثر عوامل محیطی آسیب زیادی نبیند. گنبد سلطانیه از نظر ارتفاع به عنوان سومین گنبد دنیا شناخته می شود. در داخل این بنای فوق العاده و روی دیوارهای آن پر از آیات قرآن و واژه های الله، محمد و علی را مشاهده می کنید. راهروها و دالان هایی در قسمت زیرین بنای سلطانیه وجود دارد که به اعتقاد صاحبنظران مکانی برای برگزاری آیین های دینی گذشتگان بوده است.

یکی دیگر از جذابیت های معماری این بنا، ساعت آفتابی بودن آن است که در قدیم مورد استفاده قرار می گرفت. برای بازدید از گنبد لاجوردی رنگ سلطانیه باید ۴۳ کیلومتر از زنجان فاصله بگیرید و به شهر سلطانیه بروید.

بنای صخره ای معبد اژدها

معبد اژدها یا «داش کسن» یک بنای صخره ای در حوالی روستای «ویر» است. سال ساخت این معبد به زمان ایلخانان بر می گردد و یکی از مکان های دیدنی زنجان به شمار می رود. در معبد اژدها دو نقش برجسته از  اژدهای افسانه ای و چند محراب اسلامی مشاهده می شود. تأثیر فرهنگ مغولستان و چین در ساخت داش کسن کاملا مشخص است. دو نقش اژدها در داخل یک مکان شیشه ای به طول ۵ متر و عرض ۵/۱ قرار گرفته اند.

جالب است بدانید که احداث این معبد که به دستور خواهر الجایتو آغاز شده بود پس از مسلمان شدن ایلخانان متوقف شد. امروزه برای رسیدن به این معبد باید یک مسیر آسفالتی را طی کنید که دسترسی مناسبی است.

آبشار شارشار یکی از مکان های دیدنی زنجان

یکی از مکان های دیدنی زنجان که در ۵ کیلومتری سد «تهم» واقع شده است، آبشار شارشار نام دارد. آب و هوای دلپذیر و خنک این منطقه اغلب گردشگران را به سوی آن می کشاند ولی متأسفانه خبری از آبشار نیست. آبشار بعد از آبگیری سد تهم در زیر آب فرو رفته ولی خود سد، هوا را لطیف و اطراف آن را همانند یک تابلوی نقاشی کرده است.

رودخانه قزل اوزن طولانی ترین و پرآب ترین رود کشور

رودخانه قزل اوزن یکی دیگر از جاذبه های گردشگری استان زنجان است. این رود که از ارتفاعات چهل چشمه کردستان سرچشمه می گیرد در مسیر خود شهرهای زیادی را آباد می کند. برخی از شهرهایی که در مسیر این رود قرار گرفته است عبارتند از: میانه، دیوان دره، ماه نشان و ممان. یک نکته جالب در مورد نام این رود این است که قزل در زبان ترکی به معنای طلا است ولی قطعه طلایی در این رود یافت نمی شود و به طور کلی قزل اوزن به معنای رود بزرگ و باشکوه است.

رودخانه قزل اوزن در طول تاریخ حوادث مهمی را دیده و جایگاه بزرگی داشته است به طوری که در بسیاری از کتب تاریخی نام آن توسط مورخان نگاشته شده است.

مکان های دیدنی زنجان

سخن آخر

زنجان یکی از مناطق خوش آب و هوا و پرجاذبه کشور است، به طوری که مکان های دیدنی زنجان موجب شگفتی اغلب گردشگران و توریست های داخلی و خارجی می شود. مناطق بکر و سرسبز و همینطور بناها و ساختمان های قدیمی و تاریخی بسیاری در این منطقه وجود دارد.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها