راهنمای سفر به کویر مصر

راهنمای سفر به کویر مصر

اغلب افراد با شنیدن عبارت سفر به کویر مصر به یاد کشور مصر و فاصله زیاد آن برای مسافرت می افتند. ولی این تصور درستی نیست زیرا کویر مصر در یک منطقه به نام خور و بیابانک استان اصفهان در کشور ایران است. مصر یک مکان زیبای گردشگری با جاذبه های گوناگون است. در این کویر شما می توانید تپه های شنی، روستای مصر و شترها و بنای تاریخی بیاضه را مشاهده کنید و از آفرود سواری در بیابان های شنی لذت ببرید. علاوه بر جذابیت های متعددی که ذکر کردیم شما می توانید یک آسمان پرستاره آرامش بخش را نیز در شب کویر مصر تجربه کنید.

مسافران طبیعت گرد بسیاری به این منطقه می روند و بدون صرف هزینه های بالایی لذت کویرگردی و گشت و گذار در این مناطق خوش آب و هوا را تجربه می کنند. ما هم به جهت طرفداران فراوان کویر مصر اصفهان قصد داریم راهنمای خوبی برای این سفر شما باشیم.

درباره منطقه گردشگری کویر مصر

همانطور که در راهنمای سفر به کویر مصر گفتیم این کویر یکی از مناطق پرجاذبه خور و بیابانک استان اصفهان است. اطراف این منطقه کویری رشته کوه های فلات مرکزی ایران قرار گرفته است. تپه های ماسه ای زیبایی که این کویر در کوهپایه ها تشکیل داده است، مکانی برای کویرگردی بسیاری از مسافران است. در سال های اخیر مردم بومی منطقه مصر به امر اسکان مسافران و خدمات مربوط به آن مشغول هستند و این استقبال مردم موجب رونق کسب و کار مردم و اشتغال زایی برای آنها شده است.

مردم کویر مصر قبل از شهرت این منطقه، به امور کشاورزی محصولاتی مانند زعفران و گندم و پرورش شتر مشغول بودند. اما با اقبال طبیعت گردان به مصر علاوه بر فعالیت های قبلی خود، امور مربوط به مسافران نیز در بین مردم رواج پیدا کرد. در سفر به کویر مصر خانه های مردم بومی که از کاه گل ساخته شده و سقف های گنبدی شکل دارند را مشاهده می کنید. درهای چوبی و ساده این خانه ها همراه با طویله های کنار آنها نشان از سادگی زندگی و معیشت مردم مصر دارد.

در اغلب طویله ها بوقلون و بز و در برخی موارد شتر نگهداری می شود.

راهنمای سفر به کویر مصر

علت نامگذاری این کویر به مصر

در حدود یک قرن پیش فردی به نام یوسف در این کویر زندگی می کرد که به امر دامپروری مشغول بود. مردم اطراف، این منطقه را به عنوان مزرعه یوسف می شناختند. قنات های روستا در اثر استفاده کم آب و خشک شدند تا اینکه یوسف چاه جدیدی حفر کرد. اما پس از گذشت چند سال مجددا سفره های زیرزمینی پایین تر رفتند و یوسف مجبور شد چاه عمیق تری را حفر کند. به همین جهت روستای یوسف به روستای «چاه دراز» معروف شد.

اما یوسف از این نام نفرت داشت به همین جهت به مردم گفت چون نام او یوسف است و حضرت یوسف (ع) هم در مصر زندگی کرده است پس به این روستا کویر مصر بگویید و مردم نیز قبول کردند. از آن زمان تاکنون به این منطقه مصر می گویند.

وضعیت اقلیمی و آب و هوای کویر مصر

آب و هوای مناطق کویری کشور تقریبا شرایط مشابهی دارند. در سفر به کویر مصر نیز شما با روزهای آفتابی و شب های معتدل رو به رو هستید. به علت خشکی این مناطق مردم مصر تابستان هایی گرم و زمستان هایی سرد را تجربه می کنند. بنابراین پیشنهاد می شود که نیمه دوم سال یا فصل بهار را برای سفر به این منطقه انتخاب کنید.

وضعیت اقامت در سفر به کویر مصر

این منطقه به سبب اینکه مورد استقبال گردشگران و مسافران قرار گرفته است، جهت رفاه حال آنها امکانات رفاهی و تفریحی متعددی ایجاد شده است. یکی از آنها اقامتگاه ها و هتل های کویر مصر است. در این منطقه هتلی به نام «تی دا» وجود دارد که معماری جالب آن توجه هر گردشگری را جلب می کند. دیوارهای هتل تی دا کاهگلی است و چیدمان سنتی اتاق های آن هر مسافری را ترغیب به اقامت در این هتل می کند. هتل جذاب  تی دا در یک مجتمع تفریحی به همین نام واقع شده است.

شما می توانید با اقامت در مجمتع تی دا از امکاناتی مانند: رستوران، خودپرداز بانک، مکانی جهت بازی کودکان، تاکسی سرویس، صرافی، غرفه صنایع دستی نیز استفاده کنید. هتل های دیگری به نام های هتل بالی و هتل بیاضه نیز در این منطقه جهت اقامت میهمانان وجود دارد. اگر اهل کمپ زدن و اقامت در مکان های بومگردی هستید در سفر به کویر مصر این امکان نیز برای مسافران وجود دارد. خانه های بومی با معماری های سنتی جذاب مورد استقبال اغلب گردشگران قرار می گیرد.

تفریحات مسافران در سفر به کویر مصر

گردشگران در سفر به این کویر مانند اغلب کویرهای دیگر به شتر سواری و آفرود سواری می پردازند. به طوری که به عنوان جذابیت های خاطره انگیز و جدایی ناپذیر کویر مصر درآمده است. یکی دیگر از تفریح های این منطقه، موتورهای چهارچرخ است. شما با اجاره این موتورهای جالب می توانید تجربه رانندگی در تپه های شنی کویر را داشته باشید. امکان ورزش دیگری که در سفر به مصر برای مسافران فراهم است، شن سواری است. شما با همراه داشتن یک بورد می توانید در این کویر زیبا، شن سواری جذابی انجام دهید.

علاقمندان به نقاشی و عکاسی نیز با همراه آوردن وسایل و تجهیزات لازم می توانند از این مناظر دوست داشتنی و خیال انگیز تصویری به یادگار ثبت و ضبط کنند. شما علاوه بر انجام این تفریح های هیجان انگیز می توانید از مناطق دیدنی مصر نیز بازدید کنید. دریاچه نمک سلکنون، تخت عروس، قلعه بیاضه و چال سلکنون جزو جاذبه های گردشگری است که شما می توانید در سفر به کویر مصر از آنها دیدن کنید.

راهنمای سفر به کویر مصر

سخن آخر

یکی از مناطق جذاب و دیدنی استان اصفهان، کویر مصر است. در این منطقه گردشگری تفریحات گوناگونی مانند: شتر سواری، آفرود سواری، گردش با موتورهای چهار چرخ و شن سواری وجود دارد. اقامتگاه های مناسب و امکانات نسبتا خوب برای گردشگران موجب استقبال اغلب طبیعت گردان شده است.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها