آرامگاه کوروش کجاست؟

آرامگاه کوروش کجاست؟

کوروش بزرگ یا کوروش کبیر اولین شاهنشاه ایران و سلسله‌ی هخامنشیان است. شاهنشاه به معنای شاه شاهان است و این لقب برازنده و مختص به ایشان می‌باشد،‌ چرا که در طول ۳۰ سال حکومت خود از سال ۵۲۹ پیش از میلاد مسیح تا سال۵۵۹ ایران را به عظمتی رساند که در طول تمام تاریخ بی‌نظیر است. کوروش کبیر در طول حکومت خود چه می‌کند؟ پس از فوت کوروش چه اتفاقی می‌افتد؟ او را در کجا به خاک می‌سپارند و آرامگاه کوروش بزرگ کجا قرار دارد؟ در بخش‌های بعدی مقاله به جزئیاتی مختصر راجع به این موضوعات می‌پردازیم.

مختصری از زندگی کوروش کبیر

کوروش کبیر با نام کامل کوروش دوم هخامنشی در خاندان هخامنش به دنیا آمد، نام مادر ایشان ماندانا و نام پدر کمبوجیه یکم است. در مورد زادروز ایشان تاریخ دقیقی در دست نیست اما مورخان آن را حدود سال ۵۸۰ تا ۶۰۰ پیش از میلاد اعلام کرده‌اند. همسر کوروش کبیر کاساندان نام دارد و فرزندان ایشان کمبوجیه، بردیا، آتوسا، رکسانا و آرتیستون نام دارند. کوروش پس از فتح سرزمین‌های بی‌شمار، آبادانی ایران و حکمرانی عادلانه در روز چهارم دسامبر سال ۵۳۰ پیش از میلاد از دنیا می‌رود.

مقبره کوروش

شاید برای شما هم جالب باشد که در اسناد تاریخی آمده که به احتمال زیاد مقبره کوروش به فرمان کوروش و پیش از فوت وی ساخته شده. هنگامی که کوروش فوت می‌کند او را در آرامگاهش دفن می‌کنند. آرامگاه کوروش در زمان هخامنشیان مکان مقدسی بوده و از آن به خوبی مراقبت می‌شده. اما پس از فروپاشی سلسله‌ی هخامنشی و حمله‌ی اسکندر آرامگاه کوروش دچار زیان می‌شود. اشیاء قیمتی آن را می‌زدند و به قسمت‌هایی از آرامگاه آسیب می‌بیند. با این حال آرامگاه کوروش به‌قدری محکم و دقیق ساخته شده که پس از ۲۵۰۰ سال هنوز به قوت روزهای اول باقی است.

آرامگاه کوروش۱۹

معماری آرامگاه کوروش کبیر

بنای این آرامگاه از سنگ‌های آهکی بوده که به سخت بودن و ماندگاری شهرت دارند. ارتفاع کلی بنای آرامگاه بیش از ۱۱ متر است و ساختمان آن از سکوهایی مکعبی شکل تشکیل شده که مانند هرم روی هم قرار گرفته‌اند. در بالای سکوها اتاقک آرامگاه قرار دارد که طاق آن مثلثی شکل است و متاسفانه دچار تخریب و فرسودگی گشته. گفته شده روی طاق آرامگاه گل بسیار زیبایی نصفه و نیمه دیده می‌شده. یوهان ماندلسلو مسافری اروپایی،‌ هنگامی که آن را می‌بیند تصویر کامل گل را می‌کشد. گل با ۱۲ گلبرگ اصلی و ۲۴ پر فرعی مانند خورشید به نظر به نظر می‌آید. از آنجایی که خورشید نماد کوروش کبیر است این گل خورشیدی را به او نسبت داده و آن را مظهر کوروش می‌شمارند.

مکان دقیق آرامگاه کوروش

آرامگاه کوروش در یک کیلومتری جنوب غربی کاخ‌های پاسارگاد قرار دارد. آرامگاه در وسط دشتی به نام مرغاب بنا شده که اگر به آنجا بروید از هر سو کاملاً مشخص و نمایان است. در سال ۲۰۰۴ میلادی آرامگاه کوروش در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده. از سوی دیگر در منابع تاریخی یونان، تنها جایی که از آن توصیف شده بنای آرامگاه است. در لینک زیر محل دقیق آرامگاه کوروش قرار دارد.

آدرس آرامگاه کوروش

بازسازی و مرمت آرامگاه

به طور کلی آرامگاه کوروش کبیر دو بار بازسازی شده. اولین مرتبه در سال ۱۳۵۰ خورشیدی و دومین بار در سال ۱۳۸۰ صورت می‌پذیرد. در سال‌ ۱۳۵۰ مرمت به شیوه‌ی صحیح انجام نشده و تنها یک بازسازی سریع جهت انجام مراسم جشن‌های ۲۵۰۰ ساله بوده است، همین اتفاق باعث خسارت‌هایی جزئی می‌شود.

مناسبت هفتم آبان چیست؟

همان‌طور که در بخش‌های بالاتر خواندید، حتماً متوجه شده‌اید که هفتم آبان ارتباطی با زادروز یا فوت کوروش کبیر ندارد. هفتم آبان روز جهانی بزرگداشت کوروش کبیر به مناسبت فتح بابِل است. هنگامی که ایشان بابِل را فتح می‌کنند،‌ اسرای یهودی را آزاد می‌سازد. این روز مهم در تقویم رسمی ایران به خاطر ملاحظات سیاسی و مخالفت فقهای شیعه در مورد بزرگ‌داشت کوروش کبیر ثبت نشده. اما مردم ایران در گوشه و کنار ایران و جهان در این روز جشن گرفته و اگر بتوانند به محل آرامگاه کوروش کبیر می‌روند. کوروش کبیر برای ایرانیان مانند پدر اول است. آنچه که امروزه از ایران و تاریخ و تمدنش به جای مانده دستاورد سال‌ها تلاش کوروش و فرمانروایی نیکوی او است.

شخصیت کوروش کبیر

کوروش کبیر تنها فاتح جنگ‌ها و میدان‌های نبرد نبوده. کوروش به خاطر نبوغ رهبری و منش نیکوی ایرانی نه تنها برای ایرانیان بسیار محبوب بوده، بلکه توانسته اقوام مختلف را با ایران متحد سازد. ایران دوستی و فرهنگ ایرانی را به آن‌ها یاد بدهد و از سوی دیگر از علم و موارد خاص هر قوم در جهت آبادانی ایران استفاده کند. او به تمام آیین‌ها احترام می‌گذاشت و تمام ملت‌ها از آزادی فکری و دینی برخوردار بودند.

کوروش هیچ یک از پادشاهان مغلوب مانند پادشاهان ماد، لیدیه و بابِل را نکشت، بلکه به تبعید کردن آن‌ها اکتفا نمود و برایشان مکانی در خور یک پادشاه فراهم آورد. این سجایای اخلاقی والا در طول تاریخ بی‌نظیر و بی‌سابقه است. حتی امروزه هیچ حکومتی در این مقدار از خود شایستگی و والایش نشان نداده. در حالی که ۲۵۰۰ سال قبل مردی بزرگ چنین فرهنگ و آدابی را به تصویر می‌کشد.

آرامگاه کوروش

کوروش و ذوالقرنین

در برخی اسناد تاریخی و مذهبی آورده شده که کوروش همان ذوالقرنینی است که در قرآن کریم از آن سخن به میان آمده. با این حال اگر تولد عجیب و غریب کوروش را که در برخی اسناد یاد شده در کنار این موضوع قرار دهیم، این موضوع نمی‌تواند ادعای عجیبی باشد. از دست دیگر در برخی منابع یهود از کوروش به نام « ماشیح » یعنی مسیح یا منجی یاد شده است.

سخن آخر

آرامگاه کوروش کبیر یادگاری از دورانی است که اجداد ما برای ایران و ایرانی کوشیده تا فرهنگی در خورد این مردم به یادگار بگذارند. آرامگاه کوروش، کتیبه‌ی کوروش، سخنان و منش کوروش از این جهت اهمیت دارد که راهی به سمت تمدن و فرهنگ و تفکر برتر را به ما یادآوری کند. از همین رو بزرگداشت روز کوروش کبیر به معنای بزرگ‌داشت اصالت‌ها است.

ما به عنوان ایرانی باید ریشه‌های فرهنگ و تمدن خود را پاس داشته و در راه شکوفایی مجدد آن هر قدر که می‌توانیم تلاش کنیم. حتی اگر تمام تلاش ما منتهی به خواندن یک کتاب، یک مقاله و یا آموختن یک نکته‌ی جدید باشد. اگر شما تاکنون آرامگاه کوروش کبیر را از نزدیک دیده‌اید، خاطره‌ی خود را با ما به اشتراک بگذارید. منتظر نظرها و صحبت‌های گرم شما هستیم.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها