بهترین جاهای کرمانشاه  را بیشتر بشناسید!

بهترین جاهای کرمانشاه 

کرمانشاه مرکز استان کرمانشاه  و بزرگ‌ترین استان کردنشین ایران است. کرمانشاه به خاطر جاذبه‌های گردشگری فراوانی که دارد یکی از نقاط پر طرفدار گردشگری و تاریخی در ایران به شمار می‌رود. برای اثبات این سخن می‌توان به ۳۰۰۰ اثر تاریخی کرمانشاه استناد کرد. از این تعداد ۷۱۶  اثر تاریخی به ثبت آثار ملی رسیده و بیستون که یکی از بهترین جاهای کرمانشاه است، در میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

به طور یقین در این مقاله‌ی کوچک نمی‌توان تک تک جاهای دیدنی کرمانشاه را بررسی کرد، اما می‌توان گریزی به مهم‌ترین و بهترین جاهای کرمانشاه زد. در ادامه مقاله مختصری راجع به کرمانشاه خواهیم خواند. اگر تمایل دارید در مورد استان کرمانشاه، آب و هوای آن و… اطلاعات بیشتری دریافت کنید، مقاله‌ی بهترین مکان های کرمانشاه را نگاه کنید.

مکان های تاریخی کرمانشاه 

به نظر می‌رسد شما خواننده‌ی گرامی حداقل اطلاعاتی راجع به کرمانشاه دارید. همان طور که می‌دانید ایران در طول تاریخ پایتخت‌های زیادی داشته است. کرمانشاه در دوره‌ی ساسانیان پایتخت دوم ایران به شمار می‌رفته، به همین دلیل پر از آثار تاریخی آن زمان است. از سوی دیگر به علت خوش آب و هوا بودن این شهر، در طول سال‌ها مورد توجه حکما بوده و اتفاقات تاریخی و سیاسی بسیاری را در خود جای داده. در این بخش چند مورد تاریخی از بهترین جاهای کرمانشاه را به شما معرفی می‌کنیم.

تکیه معاون الملک

یکی از پربازدیدترین و بهترین جاهای کرمانشاه تکیه معاون‌الملک است. این تکیه در ابتدا صرفا جهت مراسم عزاداری امام حسین ساخته شده بود، اما پس از مدت زمانی محل برگزاری سایر مراسم مذهبی و آیینی هم شد. کاشی‌های بی‌نظیر این تکیه از رنگ‌های طبیعی ساخته شده است. نقش دیواره‌ها، گچ‌کاری‌ها و… جزئیات زیادی از تاریخ اسلام را به تصویر می‌کشد. همچنین شما می‌توانید تصاویری از داستان‌های شاهنامه را نیز در میان آثار رسم شده‌ی این تکیه پیدا کنید.

بهترین جاهای کرمانشاه 

گوردخمه ی کرمانشاه 

گوردخمه صحنه با نام دیگر گور دخمه دربند، در کوه شوق علی و در قسمت شمالی شهر صحنه قرار دارد. مردم ساکن شهر صحنه در مورد گوردخمه از عنوان‌هایی چون قبر کیکاووس، گور شیرین و فرهاد استفاده می‌کنند. گوردخمه در سال ۱۳۱۵ به ثبت فهرست آثار تاریخی ایران رسیده و یکی از نمونه‌های نادر از گوردخمه‌های دو طبقه دوران ماد به شمار می‌رود.

مسجد شافعی ها در کرمانشاه

آیا دوست دارید به جایی بروید که احساس کنید به مسجد النبی یا یکی از مراکز مهم دینی و زیارتی عربستان سفر کرده‌اید؟ اگر پاسخ شما مثبت است باید بگوییم فقط کافی است در مسیر تاریکه بازار کرمانشاه حرکت کنید تا گنبد و گلدسته های مسجد شافعی نمایان شود. این مسجد به همت خلیفه محمد صالح محمدی و بزرگان دیگر کرمانشاه ساخته شده.

مسجد معماری عربستانی دارد و ستون‌ها و نماکاری‌های آن بی‌شک شما را مجذوب خود خواهد ساخت. در این مسجد علاوه بر شبستان‌های زیبا، کتابخانه، آبدارخانه و سایر سرویس‌های لازم وجود دارد. این مسجد از سال ۱۳۲۶ تا کنون محل برگزاری نماز جمعه بوده است.

مسجد عماد الدوله

مسجد عمادالدوله در نزدیکی بازار سنتی و معروف کرمانشاه، بازار نان برنجی قرار دارد. این مسجد تاریخی در دوران قاجار و با کوشش میرزا عمادالدوله ساخته شد. معماری قاجاری اسلامی این مسجد واقعاً به شما احساس آرامش خواهد داد. شبستان‌ها، ایوان‌ها، حجره‌ها و حیاط مسجد تلفیقی از هنر و معنویت است. در صحن شمالی مسجد مناره‌ای هشت ضلعی قرار دارد که روی آن ساعت تعبیه شده و به برج ساعت مسجد معروف است.

طبیعت گردی در کرمانشاه 

وصف آب و هوای خوش کرمانشاه، مراتع، کوه‌ها و جنگل‌های زیبایش زبانزد است. در استان کرمانشاه جاهای بکر و دیدنی بسیاری وجود دارد، از بهترین جاهای کرمانشاه می توان به سراب هشیلان، سراب صحنه، پارک جنگلی اشاره کرد. از سوی دیگر روستاهای بسیار زیبایی چون روستای سفید برگ، روستای داریان، روستای حریر و… وجود دارد که بر شمردن تک تک آن‌ها ممکن نیست. در ادامه چند مورد را مختصرا توضیح می‌دهیم.

درخت رحمت در کرمانشاه

بله! درست متوجه شده‌اید. درخت رحمت یکی از جاذبه‌های شهر کرمانشاه است که در ورودی مجموعه طاق بستان قرار گرفته. مردم این شهر به خاطر قدمت زیاد این درخت نامش را درخت رحمت گذاشته‌اند. بعد از درخت چند هزار ساله در ابرقو، دومین درخت کهنسال ایران درخت رحمت است.

بهترین جاهای کرمانشاه 

 روستای دشه 

جنگل تپه ول را می‌شناسید؟ چشمه سرتاویران را چه طور؟ آیا نام قلعه پاسکه به گوشتان خورده است؟ قله به روژ را تاکنون دیده‌اید؟ اگر جواب شما به تمام سوالات قبل منفی است باید شما را با یکی از زیباترین روستاهای ایران آشنا سازیم. روستای دشه در پاوه کرمانشاه قرار دارد و با این همه بکر بودن یکی از بهترین جاهای کرمانشاه است. خانه‌های این روستا روی دامنه های مرتفع کوهستان ساخته شده و بافتی پلکانی شکل دارد. در سفر به کرمانشاه این روستای تاریخی و طبیعی را از دست ندهید.

سراب مریم نگار

قطعاً یکی از بهترین جاهای کرمانشاه سراب زیبای مریم نگار است. مریم نگار یکی از بکرترین جاهای گردشگری در ایران به شمار می‌رود و تا حدود زیادی طبیعت و روح تازگی خود را حفظ کرده. سراب مریم نگار در بین شهر بیستون و سنقر و در مسیر کرکسار قرار گرفته است. چشمه، درختان، رودخانه و هوای تمیز این منطقه ارزش چند ساعت وقت گذرانی دارد.

موزه‌های استان کرمانشاه

در استان کرمانشاه، علاوه بر خانه‌های تاریخی و فرهنگی، موزه های جالبی هم وجود دارد. یکی از این موزه‌ها، موزه‌ی پارینه سنگی است. این موزه اولین موزه‌ای است که در خاورمیانه، به طور تخصصی  به موضوع دوران پارینه سنگی پرداخته و جزو موزه‌های علمی و معتبر جهان است. از دیگر موزه‌های کرمانشاه می‌توان به موزه تمبر اشاره کرد.

 برای کسانی که دوست‌دار کلکسیون تمبر هستند، یا به دیدن تاریخ تمبر علاقه دارند این موزه می‌تواند یکی از بهترین جاهای کرمانشاه باشد. در موزه تمبر شما با پستچی های دوران گذشته آشنا خواهید شد، اولین ابزارهای نامه نویسی جدید را خواهید دید و با مجموعه سکه‌های قدیمی را خواهید شناخت. همچنین شما می‌توانید از موزه‌های صنایع دستی، مردم شناسی، خط و کتابت دیدن کنید.

در پایان 

بهترین جاهای کرمانشاه برای هر کس تعریف خاصی دارد، در این مقاله سعی شده تا ابعاد مختلف این موضوع مورد توجه قرار گرفته و به موضوعات مختلف اشاره شود. اگر شما به کرمانشاه عزیز سفر کرده‌اید یا قصد سفر دارید، در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. با تشکر از نگاه شما عزیزان.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها