۱۰ مورد از انقلاب های بزرگ جهان

وقوع انقلاب‌ در ممالک گوناگون تغییراتی بنیادینی در آن ممالک به وجود آورد. انقلاب روسیه، ایالات متحده آمریکا، فرانسه، شین‌های، کوبا، هائیتی، چین، ایران، انقلاب صنعتی و انقلاب ۱۸۴۸ از با اهمیت ترین انقلاب‌های تاریخ دنیا بودند.

حوادثی در طول تاریخ تمدن بشر رخ داده که سرنوشت انسان‌ها را دستخوش تغییر کرده است. انقلاب‌ها زمانی موجودیت یافتند که افرادی عادی متحد شدند و رژیمی را سرنگون کردند. این جنبش‌ها بر اساس همبستگی و یکپارچگی حزب‌ها شکل گرفت و بعضی از آنها باعث درگرفتن جنگ‌های داخلی یا بین‌المللی شد.

تاریخ ما به نقل از «world atlas» گزارش می‌دهد که ۱۰ انقلاب تاریخ‌ساز جهان کدام‌اند، این انقلاب‌ها از چه لحاظ اهمیت دارند و چه پیامدهایی برای کشورهای درگیر و حتی جهان در پی داشتند.

۱- انقلاب روسیه

انقلاب روسیه به ۲ انقلابی گفته می‌شود که فوریه و اکتبر سال ۱۹۱۷ در روسیه رخ داد. اولین انقلاب که به آن «انقلاب فوریه» می‌گویند در پتروگراد (سن پترزبورگ کنونی) پایتخت روسیه در آن زمان رقم خورد و به سرنگونی امپراتوری روسیه، کناره‌گیری نیکلای دوم و همچنین تاسیس دولت موقت انجامید.

ولادیمیر لنین با سرنگونی دولت موقت و برپایی دولت کمونیستی دومین فاز انقلاب روسیه را که به «انقلاب اکتبر» مشهور است پایه‌ریزی کرد. انقلاب اکتبر از این بابت مهم است که پایتخت کشور به مسکو تغییر یافت و نظامی کمونیستی بر شوروی حاکم شد.

انقلاب

۲- انقلاب آمریکا

انقلاب آمریکا طی سال‌های ۱۷۶۵ تا ۱۷۸۳ روی داد. این انقلاب پس از آنکه اعضای جامعه مستعمراتی آمریکا حاضر نشدند در برابر قدرت پادشاه بریتانیای کبیر و پارلمان آن تسلیم شوند شکل گرفت. پارلمان تصمیم گرفته بود مالیاتی بر آمریکایی‌هایی که مخالف استعمار بودند وارد کند. این افراد محموله چای را که از شرکت هند شرقی می‌آمد خراب کردند. این اقدام باعث شد بریتانیا بندر بوستون را تا زمانی که این خرابکاران محاکمه شوند ببندد.

همزمان درگیری‌های اقتصادی نیز بالا گرفت و معترضان علیه تصمیم بریتانیای کبیر شورش کردند و با طرفداران بریتانیا وارد نزاع شدند. در جنگ نهایی آمریکایی‌ها بازیگرانی بین‌المللی مثل فرانسه، اسپانیا و هلند نقش داشتند و دست آخر طی سال‌های ۱۷۷۵ تا ۱۷۸۳ انقلاب آمریکا پیروز شد. پیامد این انقلاب تصویب قانون اساسی آمریکا و بعد از آن نیز استقلال این کشور بود.

انقلاب

۳- انقلاب فرانسه

انقلاب فرانسه در یک دوره زمانی ۱۰ساله اتفاق افتاد که طی آن اصلاحات سیاسی و اجتماعی زیادی نیز صورت گرفت. انقلاب فرانسه در سال ۱۷۸۹ شروع شد و در ۱۷۹۹ پایان گرفت و کاملاً تاریخ مدرن فرانسه و اروپا را دگرگون کرد. تاریخ‌نویسان بر سر علت دقیق وقوع انقلاب اختلاف نظر دارند، اما فاکتورهایی که موجب بروز نابرابری اقتصادی و اجتماعی شد کاملاً روشن است.

فرانسه در آن سال‌ها وارد جنگ‌های بین‌المللی از جمله انقلاب آمریکا شد و هفت سال درگیر آن بود که همین امر باعث بروز مشکلاتی در وضعیت کشور شد. نتیجه انقلاب فرانسه این بود که مدلی اجتماعی‌اقتصادی برای دیگر کشورها ترسیم شد و نظام پادشاهی جای خود را به نظامی دموکراتیک داد.

انقلاب

۴- انقلاب شین‌های

انقلاب شین‌های سال ۱۹۱۱ در چین روی داد که منجر به سرنگونی سلسله امپراتوری خاندان چینگ شد. این انقلاب نقش مهمی در شکل‌گیری سیاست‌های اجتماعی و اقتصادی کشور داشت، ولی بسیار خشونت‌بار بود به طوری که به کشته شدن صدها هزار نفر انجامید. علت اصلی وقوع انقلاب بیزاری مردم از سلسله چینگ بود.

مردم چین معتقد بودند سیاست‌های این خاندان بسیار کهنه شده و حاکمان نمی‌توانند کشور را رو به مدرن شدن ببرند. این اظهارات با شکست چین از ژاپن در جنگی که سال ۱۸۹۵ در گرفت نیز همراه شد. انقلاب ‌شین‌های که چهار ماه به طول انجامید به حکومت امپراتوری در چین پایان داد و از پس آن، دولت موقت جمهوری چین تشکیل شد. این انقلاب بدین خاطر مهم بود که بعد از قرن‌ها به حکومت سلسله‌های چینی خاتمه داد و کشور را به سمت مدرنیزه شدن پیش برد.

مورد

۵- انقلاب کوبا

انقلاب کوبا شورشی بود که در جزیره کوبا به پا شد و به سرنگونی حکومت باتیستا انجامید. این انقلاب پنج سال به درازا کشید و در ۲۶ جولای ۱۹۵۳ شروع شد و اول جولای ۱۹۵۹ پایان پذیرفت. پیش از انقلاب کوبا مردم این کشور به خاطر بیکاری، تورم و نبود آب به شدت تحت فشار بودند. رهبر شورشیان فیدل کاسترو به همراه برادر خود رائول کاسترو و چه‌گوارا حمله‌های پراکنده‌ای را علیه دولت آغاز کردند و سرانجام در اول ژانویه ۱۹۵۹ حکومت را در دست گرفتند.

فیدل کاسترو سریعاً دولت سوسیالیست انقلابی تشکیل داد و صنایع مهم کشور را ملی کرد. این انقلاب از آن بابت مهم است که رابطه آمریکا و کوبا را تیره و تار کرد و قوانین اجتماعی‌اقتصادی دولت اصلاح شد.

مورد
انقلاب کوبا

۶- انقلاب ۱۸۴۸

انقلاب سال ۱۸۴۸ مجموعه‌ای از تحولات بود که سال ۱۸۴۸ در سراسر اروپا رقم خورد و از پس آن، موج گسترده‌ای از انقلاب‌ها سر برآورد. انقلاب ۱۸۴۸ کشورهای فرانسه، آلمان، امپراتوری اتریش، دولت ایتالیا، لهستان و مجارستان را در بر گرفت و تماماً دموکراتیک بود. این انقلاب تقریباً به طور همزمان در قاره اروپا رخ داد ولی کشورهای درگیر هیچ ارتباطی با یکدیگر نداشتند. انقلاب ۱۸۴۸ میراث ماندگاری بر جای گذاشت و به سیستم فئودال در بسیاری از کشورها پایان داد و باعث شد دموکراسی در اروپا حکمفرما شود.

مورد

۷- انقلاب صنعتی

انقلاب صنعتی جنبشی جهانی بود که در اوایل قرن ۱۹ شکل گرفت و روش‌های تولید مکانیزه جایگزین کارهای یدی شد. مبدأ این انقلاب بریتانیای کبیر بود. استفاده از قدرت بخار، توسعه ماشین‌های سنگین و رشد سیستم کارخانه‌‌ای از پیامدهای این انقلاب به شمار می‌رفت. انقلاب صنعتی یکی از نقاط عطف تاریخ تمدن بشر است زیرا اختراعات چشمگیری که در آن زمان ظهور کرد موجب بالا رفتن سطح زندگی مردم و ایجاد فرصت‌های شغلی در کارخانه‌ها شد.

انقلاب

۸- انقلاب اسلامی ایران

انقلاب اسلامی ایران در زمانی به وقوع پیوست که مردم از خاندان پهلوی که تحت حمایت آمریکا بود بیزار شدند. این انقلاب با سرنگونی پادشاه آن محمدرضا پهلوی و به رهبری آیت‌الله خمینی به سرانجام رسید. دولت جمهوری اسلامی با سرمایه‌گرایی و معیارهای غربی مخالف بود و همین امر روابط ایران و آمریکا را در تیرگی فرو برد. انقلاب اسلامی ایران الهام‌بخش بسیاری از جنبش‌ها و انقلاب‌های دیگر در سراسر جهان شد.

۹- انقلاب هائیتی

انقلاب هائیتی یکی از انقلاب‌های موفق ضد برده‌داری بود که در سنت دومنیک آن زمان (هائیتی امروزی) که مستعمره فرانسه محسوب می‌شد روی داد. این انقلاب از ۲۱ آگوست ۱۷۹۱ تا اول ژانویه ۱۸۰۴ طول کشید و طی آن صدها هزار نفر کشته شدند. شورشیان هائیتی علیه برده‌داری جنگیدند و پیروزی آنان نگاه جهان را به پدیده برده‌داری دستخوش تغییر کرد. بسیاری از برده‌ها در سراسر آمریکا به شورش برخاستند و در قرن بیستم توانستند با الهام از انقلاب هائیتی حقوق خود را باز پس گیرند.

۱۰- انقلاب کمونیستی چین

مائو تسه‌تونگ در اول اکتبر سال ۱۹۴۹ با اعلام رهبری حزب کمونیست چین مدعی تشکیل جمهوری خلق چین شد. بعد از این اعلان، درست با پایان یافتن جنگ جهانی دوم، جنگی بین جمهوری خلق چین و حزب ملی کومینتانگ در گرفت. با تشکیل جمهوری خلق چین، آشفتگی و جنجالی که از انقلاب سال ۱۹۱۱ در چین برقرار بود از کشور رخت بر بست. چین در سال ۱۹۴۹ کمونیستی شد و پس از آن آمریکا تمام روابط دیپلماتیکی خود را با چین به حال تعلیق درآورد.

مورد

منبع اعتماد آنلاین
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها