آشنایی با دو جاذبه گردشگری تاریخی وارنا

دیدنی هایی تاریخی در قلب وارنا

گرچه اکثر مردم این شهر را به عنوان پایتخت ساحلی بلغارستان می ‌شناسند، اما واقعیت این است که جدای از دریا و سواحل زیبا وارنا گزینه‌ های هیجان انگیز دیگری هم است که می توان بناهای تاریخی، ساختمان ‌های زیبا و موزه ‌های پربار را در آن گنجاند. بنابراین برای رفتن به این شهر زیبا و اصیل اصلا مردد نباشید و همین الان اسباب سفر را آماده سازید. این شهر دیدنی های کم نظیری دارد که تاریخ ما در این یادداشت شما را با دو جاذبه تاریخی آن آشنا می کند:

 

عکس Azizie mosque Tarikhema.org

 مسجد عزیزیه (Azizie mosque):

مسجد عزیزیه در خیابان (Angel Georgiev) قرار داشته و هیچ اطلاعاتی درباره تاریخ و چگونگی ساخت آن وجود ندارد. براساس برخی منابع و مستندات، این مسجد احتمالا در سال ۱۷۹۵ میلادی ساخته شده و با محرابی رو به مکه، مهم ترین مرکز عبادی مسلمانان شهر محسوب می شود. مسجد دارای ساختمانی کم ارتفاع با حیاطی کوچک در بخش میانی است. مناره مسجد در سمت غربی آن و در سمت راست ورودی بنا قرار گرفته است. پایه این منار مربع بوده و کل مسجد مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است. در داخل این مسجد و با توجه به شرایط مذهبی، تزئیناتی وجود دارد، پیش از ورود به بخش اصلی مسجد، وضوخانه و محل نگهداری کفش ها قرار داشته و در این مسجد نیز مشابه نیایش گاه های مسیحی، طاقچه هایی وجود دارد. این مسجد همچنین تنها مسجد منطقه محسوب می شود که دارای تزئیناتی از در طلایی مکه است. یک تراس در بخش ورودی مسجد قرار داشته و بخش زنانه نیز در پشت آن ساخته شده است. براساس سنت مسجدسازی، یک مسیر عبور بین تراس و مناره وجود دارد.

عکس varna man Tarikhema.org

گنجینه طلایی وارنا (Varna golden treasure):

در اکتبر سال ۱۹۷۲ به طور اتفاقی گورستان مربوط به عصر مس و سنگ وارنا کشف شد. این سایت پیش از تاریخی در ۵۰۰ متری شمال دریاچه و ۴ کیلومتری غرب مرکز شهر قرار دارد. این محوطه باستان ۷ هزار و ۵۰۰ متر مربع مساحت داشته و در آن بیش از ۳ هزار شی طلایی با پیشینه ۶ هزار ساله کشف شد که در ۲۹۴ قبر مجزا قرار داشتند. این گنجینه را می توان قدیمی ترین گنجینه طلایی در جهان محسوب کرد. تمامی این اشیا در شش اتاق ویژه در موزه باستان شناسی وارنا به نمایش گذاشته شده اند. در دو سمت ورودی این مجموعه، مقابر پیش از تاریخی با نقاب های به شکل صورت انسان بازسازی شده اند که روی صفحات طلایی ساخته شده اند. تنوع زیاد ظروف در دو قبر موجود در این محل نشان دهنده اهمیت آن ها است. در قبر شماره ۴، دو ظرف منحصر به فرد کشف شد که به طور خاص با تزئینات و سبک خاص سمبلیک پوشیده شده و نقاشی های طلایی داشتند. در قبر شماره ۳۶ بیش از ۸۵۰ شی طلایی کشف شد، نوع این اشیا نشان دهنده نذری بودن و وقف شدن آن ها به خدایان حامی دام ها و احشام است. در این محل دو بشقاب با تصاویر حیوانات وجود داشته و همچنین به تعداد ۳۰ عدد سر حیوانات شاخدار و نوعی گیاه به نام (astragalus) به دست آمده که احتمالا اسباب بازی بوده و به کمک سوراخ هایی به یکدیگر زنجیر می شدند. قبر شماره ۴۳ به طور کامل بازسازی شده است و قد مردی که در این محل دفن شده جالب توجه بوده زیرا وی ۱ متر و ۷۰  سانتیمتر ارتفاع داشته و بر اساس فهرست تدفین، بیش از ۹۹۰ شی طلایی به وزن ۱ و نیم کیلو با وی دفن شده بود. همچنین در این مقبره اشیای مسی، تیغه های سنگی و سفال نیز به دست آمده است. براساس شواهد موجود، این فرد احتمالا رهبر قبیله یا کاهن اعظم بوده است.

گورستان دوران پیش از تاریخی وارنا که به عصر نوسنگی و مس و سنگ، در بین تمامی سایت های باستان شناسی جهان بی نظیر بوده و مشابه آن در بازه زمانی فوق، در هیچ جای دیگر کشف نشده است. این کشف در دنیای باستان شناسی به اندازه ای با اهمیت بود که به آن لقب کشف باستان شناسی قرن (archeological discovery of the century) داده شد.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها