آن اتریش

آن اتریش
ملکه فرانسه
نام کاملنوامبر ۱۶۱۰ – مه ۱۶۴۳
زادروز۲۲ سپتامبر ۱۶۰۱
زادگاهوالادولید, اسپانیا
درگذشت۲۰ ژانویه ۱۶۶۶
محل درگذشتپاریس, فرانسه
همسرلویی سیزدهم
پدرفیلیپ سوم
فرزندانلویی چهاردهم
فیلیپ، دوک اورلئان

 

آن اتریش (به فرانسوی: Anne d’Autriche) (زادهٔ ۲۲ سپتامبر ۱۶۰۱ – درگذشتهٔ ۲۰ ژانویه ۱۶۶۶) ملکهٔ فرانسه به‌واسطهٔ ازدواج با لویی سیزدهم (دوران حکومت ۱۶۱۰-۱۶۴۳) و نایب‌السلطنهٔ پسرش لویی چهاردهم در نخستین سال‌های بر تخت نشستن او بود.

زندگینامه

آن دختر بزرگ فیلیپ سوم، پادشاه اسپانیا و مارگارت اتریش بود که در نوجوانی در نوامبر ۱۶۱۵ به همسری لویی سیزدهم ۱۴ ساله درآمد. اما این ازدواج موفقی نبود و لویی برخورد سردی با او داشت و این شرایط پس از روی کار آمدن کاردینال ریشلیو بدتر شد.

ریشلیو که در ۱۶۲۴ به صدارت اعظمی لویی سیزدهم رسیده بود و تا هنگام مرگش در ۱۶۴۲ این مقام را در اختیار داشت تمام تلاشش را متوجه آن ساخته بود تا جلوی هرگونه اعمال نفوذ آن بر شوهرش را بگیرد و بدین ترتیب باعث جدایی بیشتر بین آن دو نفر شده بود.

ریشلیو در ۱۶۳۵ علیه فیلیپ چهارم، پادشاه وقت اسپانیا و برادر آن اعلان جنگ کرد. با این حال آن به طرفداری خود از اسپانیا ادامه داد و همین موضوع سبب شد تا کاردینال جاسوسانی را به مراقبت از او بگمارد. سرانجام آن در ۱۶۳۷ از سوی ریشلیو متهم به خیانت از طریق نامه‌نگاری با برادرش فیلیپ شد، با این حال او پس از به‌دنیا آوردن نخستین فرزندش لویی، وارث تاج و تخت فرانسه توانست جایگاه از دست‌رفتهٔ خود در دربار آن کشور را بار دیگر به‌دست آورد. لویی (بعدتر لویی چهاردهم) در ۱۶۳۸ و دومین پسر آن فیلیپ (بعدتر دوک اورلئان) در ۱۶۴۰ به‌دنیا آمدند.

لویی سیزدهم در مه ۱۶۴۳ درگذشت و پسر خردسالش با عنوان لویی چهاردهم جانشین او شد. بر طبق وصیتنامهٔ لویی سیزدهم، نایب‌السلطنتی آن اتریش به‌طور مستقل برای پسرش نفی شده بود اما آن از طریق پارلمان پاریس این وصیتنامه را باطل کرده و خود به‌تنهایی نایب‌السلطنهٔ لویی چهاردهم شد. او سپس کاردینال ژول مازارن را به صدراعظمی خود گرفت و با توجه به وفاداری آن دو به یکدیگر برخی از تاریخ‌نگاران بر این عقیده‌اند که آن و مازارن پنهانی با یکدیگر ازدواج کرده بودند. با این حال دیری نپایید که در ۱۶۴۸ شورش‌هایی موسوم به فرُوند علیه آنها شکل گرفت و آن مجبور شد تا مازارن را در فوریهٔ ۱۶۵۱ برکنار نماید. با این حال او با عمل به راهنمایی‌های کاردینال توانست بین دشمنانش جدایی افکنده و شورش آنها عملاً در اکتبر ۱۶۵۲ به پایان رسید. پس از آن ژول مازارن بار دیگر به پاریس بازگشت.

نایب‌السلطنتی آن در ۱۶۵۱ و پس از رسیدن لویی چهاردهم به سن قانونی برای زمامداری مستقل پایان یافت. در ۱۶۵۹ فرانسه و اسپانیا سرانجام با یکدیگر صلح کردند و یک سال بعد لویی چهاردهم با ماری ترز، دختر فیلیپ چهارم و برادرزادهٔ آن ازدواج کرد. کاردینال مازارن نیز در ۱۶۶۱ درگذشت و آن پس از مرگ او به یک صومعه پیوست.

منبع ویکی پدیا فارسی
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها