لویی نوزدهم،پادشاهی که بیست دقیقه حکومت کرد!

در ۱۰ ژوئیه ۱۸۳۰، شارل دهم پادشاه فرانسه که درگیری زیادی با مجلس و مطبوعات زمان خود داشت سرانجام فرمانی را درباره منحل کردن مجلس و محدودیت آزادی مطبوعات را اعلام نمود.هنگامی که شاه در ۲۵ ژوئیه همان سال فرمان خویش را اعلان کرد مطبوعات آزاد به نکوهش او پرداختند.
مردمان پاریس با شور میهنی فراوان به بسیج نیرو و سنگربندی در درون شهر پرداختند. آنها هم از مطبوعات آزادیخواه دفاع کردند و هم به مطبوعات هوادار شاه تاختند و بنیاد پادشاهی را فلج ساختند. مجلسیان نیز رفتار شاه را به باد سرزنش و توبیخ گرفتند.سرانجام شاه در ۳۰ ژوئیه با اکراه و اجبار کناره‌گیری کرد و پسرش “لویی آنتوان” به عنوان لویی نوزدهم تاج سلطنت را بر سر گذاشت و همسرش ملکه شد.

تنها بیست دقیقه بعد”لویی آنتوان” توسط انقلابیون مجبور به استعفا گردید و نمایندگان لوئی فیلیپ را به شاهی برگزید و این چنین سلطنت ژوئیه آغاز شد.نقل است که همسر “لویی آنتوان ” از وی خواست تا خود را پادشاه بنامد تا اسم خودش نیز به عنوان ملکه در تاریخ فرانسه ثبت شود.(تایید نشده این داستان)
پس از این حادثه “لویی نوزدهم و همسرش” برای همیشه از فرانسه به اسکاتلند و سپس اتریش تبعید شدند.این کوتاه ترین زمان سلطنت یک شاه در تاریخ محسوب می شود.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها