مرور برچسب

ايران

پنج نیروى مینوى

پنج نیروى مینوى زر.; باور عمیق به وجود ماوراءالطبیعه در جهان شناسى مزدیسنایان، سبب شده تا اینان تنها به یك نیروى معنوى یا روحانى كه حاكم بر جسم آدمى است، معتقد نباشند; بلكه، همچنان كه در اوستا مى توان دید، سخن از پنج نیروى باطنى بگویند

کیش زرتشت / مرى بویس

منبع : کیش زرتشت، به قلم پروفسور ماری بویس، ترجمه از مصطفی فرهودی اشاره این نوشتار بخشى است از مقاله كیش زرتشت نوشته پروفسور مرى بویس كه در بخش آغازین آن به زرتشت، پیشینه نگارش در میان زرتشتیان، متون مقدس بهویژه اوستا، و ترجمه و تدوینِ…

ادیان ایران باستان

1- آیین مغان قبل از ظهور زردشت ، یعنى پیش از پادشاهى مادها، بومیان غیر آریایى ایران یعنى داشتند كه آیین مغان نامیده مى شود. كلمه مغ (مگوش ) در زبان قدیم ایران به معناى خادم بوده است . به نظر مى رسد مغان سكنه بومى ایران بوده اند و مانند…

اصلاحات دینی پارسیان

اصلاحات دینی پارسیان Parsi Religious Reforms نخستین جنبش اصلاحی عمده در 1746 آغاز شد و مربوط به تقویم بود. معلوم شد كه بین تقویمی كه پارسیان از آن پیروی می‌كردند و تقویم زردشتیان ایران (به علت تفاوت روش در محاسبه‌ی كبیسه در سال 365 روزه)…

آتش (در آیین زردشتی)

آتش (زردشتی) Fire (Zoroastrian) XXXVI] (آذر؛ قدیمی‌تر، آتَر) یكی از هفت آفریده‌ی اهورا مزدا، كه اَمشاسپند درستكاری از آن نگهداری می‌كند. آتش در همه‌ی شكل‌هایش، از خورشید گرفته تا آتش خانگی، مقدس است. گمان می‌رود كه گرمای حیات‌بخش عنصر آتش…

نتیجه گیری، نجات گیتی در آیین هندوئیم

بخش اول: راه نجات در گیتا در هندوئیسم بخش دوم:  نجات گیتی از طریق عمل بخش سوم: نجات گیتی از طریق علم و اما نتیجه بحث ها : خاتمه روح كلى نجات در این كتاب، سه راه علم، عمل و عشق است كه در پرتو وحدت وجود قابل جستوجو و دست یابى است. جوهره…

راه نجات در گیتا در هندوئیسم

نویسنده : مصطفی فرهودی از آن جا كه این مقاله متناسب با فضاى فكرى آیین هندو نوشته شده است، براى فهم بهتر مطالب، نخست به طور گذرا به معرفى گیتا، عوامل معقولیت، ویژگى و سبك نگارش گیتا و اهداف آن و همچنین توضیح مفاهیمى چون درمه مى پردازیم.…

باورهای‌ هیتیها و میتانیها

درباره‌ اصطلاح‌ هزار خدا 5-1- اصطلاح‌ « هزار خدا » كه‌ به‌ وسیله‌ی‌ كاتبان‌ هیتی‌ به‌ كار رفته‌ و نظایری‌ از آن‌ نیز در جاهای‌ دیگر قابل‌ ملاحظه‌ می‌باشد، آشكار می‌سازد كه‌ نفوذ و اختلاط‌ گوناگون‌ در میان‌ این‌ مردمان‌ بسیار رواج‌ داشته‌…

باورهای ایلامیان‌ باستان

پیامهای‌ چُغازنبیل‌ - عظمت‌ ایلام‌ 3-1- تا این‌ اواخر از دیانت‌ و مذهب‌ ایلامیها آگاهیهای‌ چندانی‌ به‌ دست‌ نبود. امّا با كشف‌ چوغازنبیل‌ «تل‌چون‌سبد» از سالهای‌ 1940 میلادی‌ به‌ بعد كه‌ در جنوب‌ غربی‌ ایران‌ در صحرایی‌ خشك‌ قرار دارد تا…

منجی موعود در آیین زرتشت

مقاله : موعود در آیین زرتشت / سیدحسن حسینى (آصف) چكیده: اعتقاد به موعودى نجاتبخش كه در آینده خواهد آمد تا جهان پر از فساد و تباهى را از نو بنیان كند و مردم را از شر ظلم و بیداد و بدبختى نجات بخشد، تقریباً در تمامى مذاهب و مكاتب الهى و…

دوگرایی‌ ایرانی‌ به‌ روایت‌ اقبال‌ لاهوری‌

زردشت‌ در تاریخ‌ اندیشه‌ آریاییان‌ ایرانی‌، نخستین‌ پایگاه‌ از آن‌ زردشت‌، حكیم‌ ایران‌ باستان‌ است‌. هنگامی‌ كه‌ در دشتهای‌ آسیای‌ میانه‌ سرودهای‌ ودایی‌ پرداخته‌ می‌شدند، آریاییان‌ ایران‌ كه‌ از گشت‌ و گذار دائم‌ به‌ تنگ‌ آمده‌ بودند،…

دیصانیان

دیصانیان‌ كیانند؟ -1- دیصان‌ در سریانی‌ «بار دیصان‌» نامیده‌ شده‌ است‌. «بار» در سریانی‌ به‌ معنی‌ «پسر» است‌. در عربی‌، علاوه‌ بر «دیصان‌»، «باردیصان‌» و «ابن‌ دیصان‌» هم‌ به‌ كار رفته‌ است‌. ابن‌ دیصان‌ در سال‌ 154 میلادی‌ در كنار رود…

مانویان

بنیان‌ تفكر مانی‌ 1-1- مانی‌ ، یك‌ روحانی‌ زرتشتی‌ بود كه‌ مدعی‌ وحی‌ شد و مذهبی‌ التقاطی‌ پدید آورد. او آراء ادیان‌ زرتشت‌ و بودا و مسیحیت‌ و عرفان‌ سویی‌ را در هم‌ آمیخت‌. وی‌ وجود شر را با نظریه‌ دوئالیسم‌ خود توجیه‌ كرد. به‌ نظر او،…

نخستین‌ مبارزه‌ مذهبی‌ در ایران‌ (به‌ روایت‌ داندامایف‌)

مغها كه‌ بودند؟ 9-1- نخستین‌ مبارزه‌ مذهبی‌ در تاریخ‌ ایران‌ باستان‌ در سالهای‌ 522-521 قبل‌ از میلاد اتفاق‌ افتاد. داریوش‌ در بین‌ اقدامات‌ منفی‌ « بردیا » (گائوماتا - گئوماتا) تجدید بنای‌ معابد را جزو اقدامات‌ مثبت‌ خود قلمداد می‌نماید.…

مغها که‌ بودند؟

مغها كه‌ بودند؟نخستین‌ مبارزه‌ مذهبی‌ در تاریخ‌ ایران‌ باستان‌ در سالهای‌ 522-521 قبل‌ از میلاد اتفاق‌ افتاد. داریوش‌ در بین‌ اقدامات‌ منفی‌ « بردیا » (گائوماتا - گئوماتا) تجدید بنای‌ معابد را جزو اقدامات‌ مثبت‌ خود قلمداد می‌نماید. از…