نبرد ساچئون

نبرد ساچئون:
نبرد دریایی ساچئون در ۲۹ می ۱۵۹۲ اتفاق افتاد و اولین نبرد دریاسالار یی در دومین سلسله از عملیات های جنگی جنگ ایمجین بین ژاپن و کره؛ و زمانی بود که برای اولین بار از کشتی لاک پشتی استفاده شد.
مقدمه:
دریاسالار یی در یوسو و در مرکز فرماندهی اش بود.زمانی که وون کیون اخباری مبنی بر حضور کشتی های ژاپنی در ساچئون و نواحی اطراف به وی فرستاد؛ دریاسالار یی سون شین تصمیم گرفت تا مجددا به ژاپنی ها حمله کند. این موضوع باعث تشویش دریاسالار یی شد زیرا او می ترسید که سربازان ژاپنی در حال آماده شدن برای حمله به یوسو هستند.سپس دریاسالار یی ناوگان خود را در تاریخ ۲۹ می ۱۵۹۲ به سمت ساچئون هدایت کرد.

شرایط در ساچئون:
دریاسالار یی در تنگه ی نوریانگ وون کیون رو ملاقات کرد و در مورد نقشه های نبرد بحث نمودند.دریاسالار یی به دقت نواحی اطراف را موشکافی کرد.یک صخره ی بزرگ به شهر مشرف بود و سربازان ژاپنی در حالی که در حال حرکت به هر نقطه ی شهر بودند؛ روئیت می شدند. ۱۲ کشتی جنگی بسیار بزرگ ژاپنی به همراه چندین کشتی کوچکتر در بندرگاه لنگر انداخته بودند. دریاسالار یی می دانست که او نمی تواند یک حمله ی پیشگامانه را بر علیه ژاپنی ها ترتیب ببیند زیرا ژاپنی می توانستند از بالای آن صخره توسط شمخال ها بر روی کره ای ها آتش بریزند.
دریاسالار یی میخواست تا با ژاپنی ها در دریا جایی که فضای بیشتری برای مانور وجود دارد نبرد کند. با امید به کشیدن ژاپنی ها به آب های آزاد؛ او با کشتی های جنگی خود دور زده و عقب نشینی کرد. ظاهرا فرمانده ژاپنی حرکات کره ای ها را مشاهده نمود و سریعا به کاپیتان های خود دستور داد تا بخشی از ناوگان را که در ساچئون لنگر انداخته بود حرکت داده و به کره ای هایی که در حال عقب نشینی بودند؛ حمله کنند. با افتادن در تله؛ ژاپنی ها کره ای ها را تعقیب نمودند.
کشتی لاک پشتی:
نبرد ساچئون اولین نبردی بود که در خلال دریاسالار یی کشتی لاک پشتی را به حالت عملیاتی درآورد. در آن زمان کره ای ها و ژاپنی ها در دریای آزاد بودند و هوا تقریبا تاریک بود.با اینحال؛ دریاسالار یی کشتی لاک پشتی را داشت و دیگر کشتی های وی با سرعت چرخیده و بر روی ژاپنی ها آتش روانه می کردند.دریاسالار یی به مردانش اجازه داد تا رگباری از گلوله های توپ و تیرهای آتشین را پرتاب کنند. این موضوع اثر بسیار سریعی بر کشتی های جنگی دشمن گذاشت و کشتی های ژاپنی خسارت های سنگینی را متحمل شدند.
حمله ی شدید و ناگهانی کره ای ها؛ ژاپنی ها را بهت زده کرد.اما بر خلاف عملکرد ضعیف قبلی آنها در نبرد اُکپو ؛ سربازان ژاپنی شجاعانه جنگیدند و با استفاده ی به موقع از شمخال هایشان در مقابل آتش کره ای ها مقابله به مثل کردند. شوربختانه برای ژاپنی ها؛ آنها به دلیل تمرکز آتش توپ های کره ای ها نمی توانستند بر روی کشتی های کره ای پریده و سوار شوند.همچنین در هرحال سوار شدن بر روی کشتی لاک پشتی غیر ممکن بود زیرا میخ های بزرگ آهنی بر روی سقف آن تعبیه شده بود. سپس زمانی که کشتی لاک پشتی خطوط ژاپنی ها را در هم شکسته و در تمام جهات شروع به پرتاب توپ ها کرد؛ ژاپنی ها وحشت زده شدند.

در گرماگرم نبرد زمانی که مسیر تاریخ کره تقریبا عوض شد؛ دریاسالار یی با یک شمخال ژاپنی هدف قرار گرفت. کاپیتان های کره ای بهت زده شده بودند. اما گلوله تنها پوست بازوی چپ وی را سوراخ کرده بود و باعث یک جراحت سطحی برای دریاسالار یی سون شین شده بود.
عواقب بعدی:
در عرض تنها دو ساعت؛ هر کشتی ژاپنی که در نبرد شرکت کرده بود غرق شد. تعداد معدودی که زنده مانده بودند سعی کردند به ساحل برسند. نبرد ساچئون باعث دلواپسی فرماندهی ژاپن در بوسان شد زیرا کشتی های تدارکات که از ژاپن حرکت می کردند؛ ممکن بود در خطر قرار بگیرند.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها