مرور رده

مذاهب و ادیان جهان باستان

 

بر اساس آنچه که در قرآن  ( معجزه محمد ) و در تورات و انجیل آمده نخستین دین یکتاپرستی بوده است . بت پرستی های مصنوعی و طبیعی به دلایل مختلف به وجود آمدند که بعضی ، بت را به عنوان نماینده خدا می‌پرستیدند . ادیان ابراهیمی یکی از بزرگترین ادیان جهان است که منشا آن همه از یک ریشه و منطقه خاورمیانه است که عبارتند از اسلام ، مسیحیت و یهودیت .

اَشه (اَشا) در آیین زرتشت

(او: Asha)، به معناى راستى، نظم، درست كردارى، حق، حقیقت، وفا، دلیرى و داد ]919:148:3 30:2[. همچنین لایه هاى مختلف معنایى اشه شباهت بسیارى با واژه دِرمه هندویى دارد كه به تعبیرى به معناى نظام حق حاكم بر عالم و انسان است كه باید بر وفق آن…

تهیگى void / emptiness

تهیگى void / emptiness (تهیّت; تهیا; خالیا; خُلوّ، نیستى، فنا). از اِجیما یاسوُنورى، ترجمه ع. پاشایى (سن. : ¦nyata¦u¨S; چ. : كوُنگ Kung; ژ.: كوُو ¦Ku). آموزه بودایى كه بنا بر آن هرگونه وجودى از واقعیتِ جوهرى عارى است. به این معنا كه همه…

امشاسپندان

امشاسپند (در اوستاى نو: «اَمِشَ سْپِنْتَ» و در پهـ  . : «اَمِشُ سْپَند» یا «اَمَهرْسْپَند») را در پارسى امروزین مى توان به معناى «نامیراى مقدّس» یا «وَرجاوندِ جاودانه» گرفت. این واژه در ادبیات زرتشتى لقب هر یك از مِهین ایزدان یا فروزه هاى…

هفت اقلیم زرتشتى

هفت اقلیم زرتشتى در ابتداى آفرینش، هرمزد بر عالم نور، و اهریمن بر جهان تاریكى، حكمرانى مى كردند. هرمزد براى پاسدارىِ جهان نور از دست اندازىِ اهریمن، از دل زمانِ بى كرانه، در شمال. در نتیجه تازشِ اهریمن بر نیمكره شایسته زیست، دو رشته كوه…

پنج نیروى مینوى

پنج نیروى مینوى زر.; باور عمیق به وجود ماوراءالطبیعه در جهان شناسى مزدیسنایان، سبب شده تا اینان تنها به یك نیروى معنوى یا روحانى كه حاكم بر جسم آدمى است، معتقد نباشند; بلكه، همچنان كه در اوستا مى توان دید، سخن از پنج نیروى باطنى بگویند

آیین کنفوسیوس و دموکراسى

آیین كُنفوُسیوُس و دموكراسى: آیین كُنفوُسیوُس مكتب چینى اندیشه سیاسى است كه كُنفوُسیوُس (ح 551ـ ح479 قم) آن را بنیاد نهاد. اگرچه اصطلاح رایج چینى براى دموكراسى، كه در لغت به معناى «حكومت مردم» است، تا قرن نوزدهم به واژگان چینى معرفى نشده…

آیین هندو و دموکراسى

یك نظام اجتماعى و مجموعه اى از باورهاى دینى كه در آغاز در هند و نپال یافت شد. آیین هندو بر باور به آموزه اى یا خدایى خاص بنا نشده است و عملاً گروهى از ادیان است كه بر مفهوم نظم جهانى كه همه چیز جزئى اصلى از آن است متمركزند. بنابراین، آیین…

آیین بودایی و دموکراسى

آیین بودا و دموكراسى آیین بودا نظامى دینى است بر شالوده آموزه بوداى تاریخى، سیدارته گئوُتمه تبت. از این سه شاخه، شاخه تِیرهواده كه دارنده بخشى از نظریه اصلى است، همراه با شكل هاى اولیه نهادهاى دینى آن، در متن دموكراسى از اهمیت خاصى…

کیش زرتشت / مرى بویس

منبع : کیش زرتشت، به قلم پروفسور ماری بویس، ترجمه از مصطفی فرهودی اشاره این نوشتار بخشى است از مقاله كیش زرتشت نوشته پروفسور مرى بویس كه در بخش آغازین آن به زرتشت، پیشینه نگارش در میان زرتشتیان، متون مقدس بهویژه اوستا، و ترجمه و تدوینِ…

ادیان ایران باستان

1- آیین مغان قبل از ظهور زردشت ، یعنى پیش از پادشاهى مادها، بومیان غیر آریایى ایران یعنى داشتند كه آیین مغان نامیده مى شود. كلمه مغ (مگوش ) در زبان قدیم ایران به معناى خادم بوده است . به نظر مى رسد مغان سكنه بومى ایران بوده اند و مانند…

خرید مجموعه کتاب های تاریخی و مذهبی

اصلاحات دینی پارسیان

اصلاحات دینی پارسیان Parsi Religious Reforms نخستین جنبش اصلاحی عمده در 1746 آغاز شد و مربوط به تقویم بود. معلوم شد كه بین تقویمی كه پارسیان از آن پیروی می‌كردند و تقویم زردشتیان ایران (به علت تفاوت روش در محاسبه‌ی كبیسه در سال 365 روزه)…

دانلود رایگان آشوکا

آشوكاAshoka امپراتور هند كه ﺣ 269ـ232 ق­م پادشاهی كرد و امپراتوری مئوُریه‌یی Mauryan را تقریباً در سراسر شبه‌قاره‌ی هند گسترش داد. فرمان‌های سنگ‌نوشته و ستون‌نوشته‌ی آشوكا كه در نقاط گوناگون سراسر هند یافت شده نشان می‌دهد كه او پس از یك…

آشوریان

آشوُریانAssyrians عصر كلاسیك سوُمر (ï سوُمریان) با تسخیر دولت­ـ شهرها به دست سارگونِ آگاده­یی، حكمران شمالی، به پایان رسید. سارگون و شاهان اَکَدی خالقِ اندیشه­ی امپراتوری جهانی بودند و سال­ها بعد آشوُریان همین مفهوم را به كار بردند .

ادیان اروپای باستان

اروپای باستان، دین‌های Ancient European Religions مهم‌ترین دین‌های پیشامسیحی که بیرون از یونان و روم می‌شناسیم دین‌های اقوام ژرمنی و سلتی است. چندان چیزی از باورهای اسلاوها و بالت‌ها نمی‌دانیم. سلت‌ها و ژرمن‌ها در عصر رومی و دوباره نیز در…

آخِناتِن

آخِناتِن Akhenaten فرعون آمِنوفیس چهارم (ﺣ 1350ـ1367 ق‌م) كیشِ دولتِ آمِن­ـ رَع (آموُن) را كنار گذاشت و «یکتاپرستی انحصاریِ اَتِن Aten (اَتِن‌گرایی) را به جای آن آورد. نامش را به آخِناتن تغییر  داد و پایتخت را به عمارنه برد و كهانت سنتی را…