آیا شخصیت رابین هود (Robin Hood) واقعیت داشته است ؟

رابین هود کیست؟

رابین هود، قهرمان افسانه ای مردم انگلیس! او با گروه خلافکاران خویش در جنگل شروود می زیست و به خاطر غارتِ اغنیا و بخشش به فقرا در میان مردم عادی محبوبیت بسیار یافته بود و نیز از شاهزاده «لیدی ماریان» (Lady Marian) دلربایی کرده بود.

داستان ها قطعا فریبنده هستند، اما رابین هود یک شخص واقعی بود یا این که بر اساس زندگی یک شخصیت واقعی ساخته و پرداخته شده بود؟ هرگز به یقین نمی توان شخصیتی را در تاریخ انگلستان یافت که بتوان گفت شخصیت رابین هود بر اساس شخصیت او ساخته و پرداخته شده است. داستان ها یا کاملا خیالی هستند یا با ترکیبی از عناصر گرفته شده از شخصیت های مختلف تاریخی به وجود آمده اند.

از آنجا که در قرن های سیزده و چهارده میلادی نام رابین‌هود محبوبیت زیادی در میان عامه مردم تهیدست و تحت ستم انگلستان یافته بود، خلافکاران زیادی خود را رابین هود نامیدند. با این وجود بعضی تاریخ شناسان حدس می زنند که رابین هود بر اساس شخصیتی اشرافی به نام «فالک فیتزوارین» (Fulk FitzWarin) ساخته و پرداخته شده است که بر علیه پادشاه جان (یکی از دشمنان رابین هود) شورش کرد.

زندگی «فالک فیتزوارین» بعدها به نوشته شدن افسانه قرون وسطاییِ خودش به نام « Fouke le Fitz Waryn» که شباهت هایی با داستان های رابین هود دارد، منجر شد. اگر واقعا زندگی او پایه و اساس شکل گیری داستان رابین هود باشد، تغییر نام خودش کار عاقلانه ای بوده چرا که نام «فالک فیتزوارین» اسمی نبود که بتواند در دل دشمنانش رعب و وحشت ایجاد کند!

رابین هود و ماریان
رابین هود و ماریان

شخصیت رابین‌هود در افکار عموم

در فرهنگ عمومی، رابین هود نماد حق‌طلبی، ستیز با ستم و بخشش دارایی‌های ستمکاران به مردم نیازمند و دردمند است. تا کنون فیلم‌های پویانمایی و کارتونی بسیاری از این داستان توسط ژاپنی‌ها یا انگلیسی‌ها ساخته شده که در بعضی از آن‌ها شخصیت‌های داستان به صورت حیوانات طراحی شده‌اند. مثلاً رابین‌هود به صورت یک روباه نمایش داده می‌شود. در بعضی نسخه‌های انیمیشنی هم، داستان تا حدودی تغییر داده شده‌است. بیشتر این انیمشین‌ها برای گروه سنی کودک می‌باشند و فیلم‌های سینمایی هم دربارهٔ این داستان عامیانه و اساطیری ساخته شده‌است.

رابین‌هود
رابین‌هود

شروود، جنگل رابین هود

جنگل های شروود از معروف ترین جنگل های دنیا به شمار می رود و علت آن هم گمانه های موجود در مورد محل زندگی رابین‌هود قهرمان انگلیسی بوده که در این جنگل زندگی می کرده است. همچنین علاوه بر این ها درختان ۹۰۰ ساله ی این جنگل که شروود را تبدیل به کهنسال ترین جنگل دنیا کرده است. جنگل شروود در شهرستان ناتینگهام‌شر (Nottinghamshire) یکی از زیباترین مناطق انگلستان قرار دارد، همچنین از طرف غرب در کنار رودخانه ایروش (River Erewash) قرار دارد و از شرق به جنگل های شهرستان داربی‌شر (Derbyshire) می رسد.

جنگل شروود انگلستان
جنگل شروود انگلستان

 

جنگل ها در قرون وسطا جایی برای قانون گریزها

جنگل ها در قرون وسطا مکان های ایده آلی برای دزدها و قانون گریزها بودند. وقتی پادشاه «جان» همه زمین ها و اموال رابین هود را از او گرفت، رابین‌هود به جنگل های شروود پناه برد و در آنجا همراه دوستانش یک گروه تشکیل داد.

هدف از تشکیل این گروه دفاع از فقیران و بیچارگان بود. آنها روش نامتعارفی را انتخاب کردند؛ دزدی کردن از ثروتمندان و چپاول آنها به نفع فقرا. روزگار فقر و بیچارگی بود و این گونه بود که رابین هود و دوستانش به قلبهای مردم راه پیدا کردند.

شخصیت های مشابه رابین‌هود

به نظر می رسد، عنصر سرقت از ثروتمندان به نفع فقرا فقط محدود به رابین‌هود نبوده است. زورو (روباه در زبان اسپانیایی) جوان مکزیکی نجیب زاده و از خانواده ثروتمند دلش با فقرا بود. او با شنل و نقاب سیاه از ثروتمندان به نفع فقرا دزدی می کرد.

زورو
زورو

در فرهنگ عرب زبانان «عروه بن الورد بن زید العبسی» هم چنین داستانی دارد. او کاروان ها و قافله های ثروتمند را غارت کرده و آن را در اختیار فقرا قرار می داد. نکته جالب این بود که عروه فقط از ثروتمندان بخیل می دزدید و با دست و دلبازی آن را در اختیار همه مردم قرار می داد؛ حتی به آن دوستانی که او را در غارت و چپاول کاروان ها کمک نکرده بودند، نیز از کیسه ثروتمندان می بخشید.

 

نقاشی از رابین‌هود توسط فرانک گودوین
نقاشی از رابین‌هود توسط فرانک گودوین

 

مجسمه رابین‌هود، ناتینگهام
مجسمه رابین‌هود، ناتینگهام

 

تریلر فیلم رابین هود

 

 

 

 

 

 

منبع ویکی پدیا برترینها الی گشت
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها