تالار شایستگان

تالار شایستگان یا جیپ هیون جون، نام یک موسسه تحقیقاتی سلطنتی بود که در ماه مارس سال ۱۴۲۰ توسط پادشاه سجونگ کبیر از سلسله کره ای چوسون پایه گذاری شد. پادشاه سجونگ تالار شایستگان را که در اوایل دوران سلطنتش تاسیس شده بود، با محققین با استعدادی پر کرده و به آنها دستور داد تا گستره وسیعی از فعالیت های تحقیقاتی را به منظور مستحکم سازی حاکمیت و ملت وی به پیش ببرند. تالار شایستگان به خاطر نقشی که در توسعه رسم الخط هانگول (الفبای رسمی در زبان کره ای) ایفا کرد، به خوبی شناخته شده است.

هدف:

در اصل تالار شایستگان نقشی مشورتی برای پادشاه داشت و پادشاه سجونگ نقش آن را به صورت یک سازمان آکادمیک تحقیقاتی بازسازی و توسعه داد. تالار شایستگان در بخش اول سلطنت پادشاه سجونگ به عنوان یک ارگان قانونگذاری عمل می کرد، اما سرانجام نقش آن به صورت برگزاری هم اندیشی هایی مرتبط با سیاست ملی چوسون تغییر کرد. همچنین بعدها تالار شایستگان به عنوان اُرگان چاپ نیز به ایفای نیز می  پرداخت.

دستاوردها:

تالار در تلاش های علمی مختلفی مشارکت داشت که شاید مشهورترین آنان تدوین هونمین جونگوم باشد که در آن سیستم نوشتاری هانگول برای اولین بار تنظیم شد. پادشاه سجونگ در هونمین جونگوم مقدمه ای نوشت که ریشه و هدف الفبای جدیدا ایجاد شده (هانگول) را توضیح داد. سپس او به اساتید جیپ هیون جون (تالار شایستگان) فرمان داد تا توصیفات پر جزئیاتی از هر کدام از حروف های آن را به همراه نمونه هایی از هر یک از آنان بنویسند. مقصود از هونمین جونگوم فراهم سازی دستور العملی برای چگونگی استفاده از الفبای جدید بود. ویرایش نهایی هونمین جونگوم با نام ویرایش هِرِ از هونمین جونگوم (هِرِ به توصیفات و مثال های اساتید تالار شایستگان که قبلا در سایر ویرایش های شناخته شده از دست رفته بود بر می گردد) شناخته می شود.

رئیس تالار بزرگان، جونگ اینجی، هونمین جونگوم را تدوین نموده و رساله های وی ایجاد رسم الخط را توضیح می دهند. او نوشته است که این اثر در دهمین روز از نهمین ماه قمری سال ۱۴۴۶ که در تقویم گرگوریان مصادف با نهم اکتبر ۱۴۴۶ می شود، به صورت گسترده ای به عموم معرفی گردید.

ایده آل های کنفسیوسی برای پادشاه سجونگ بسیار مهم بودند و او از زیر دستانش میخواست تا روشی معتدل را در پیش گیرند که بتوانند اخلاقیات و معنویات کنفسیوسیسم را فرا بگیرند. پادشاه سجونگ در خلال چهاردهمین سال سلطنتش به محققین خود در تالار شایستگان دستور داد تا نمونه هایی برجسته از اصول اساسی در ارتباطات بشری (تقوای فرزندی، وفاداری به کشور، و از خود گذشتگی همسرانه ) را از تواریخ کره و چین تدوین کنند. این تدوین از آثار با نام کتاب ” هدایت سه اصل بنیادی در روابط بشری ” شناخته می شود. متاسفانه این اثر در اصل به رسم الخط چینی ثبت گردید و بنابراین تا زمانی که آن بعد از سی سال به رسم الخط هانگول ترجمه شد، عامه مردم نمی توانستند آن را بخوانند.

در کنار اختراع هانگول و انتشار آثاری مثل ” هدایت سه اصل بنیادی در روابط بشری “، تالار شایستگان در انتشار چندین نوشته دانشمندانه و علمی که در اشتهار دوران سلطنت سجونگ به عنوان عصری طلایی در فرهنگ کره سهیم بودند مشارکت داشت.

تالار شایستگان

انحلال:

تالار شایستگان بعد از اینکه بسیاری از اعضای آن متعاقب اقدام سجو در غصب سلطنت از پادشاه دانجونگ در صدد طرحی برای قتل وی در سال ۱۴۵۶ برآمدند، توسط پادشاه سجو منحل شد. اما سازمان مشابهی به نام ” دفتر مشاوران ویژه ” بیشتر وظایف یکسان را انجام می داد، اگرچه آن از اعتبار و خروجی مشابهی که در زمان های پیشین داشت بی بهره بود.

محققین مشهور:

جونگ اینجی (۱۴۷۸-۱۳۹۶)

شین سوک جو (۱۴۷۵-۱۴۱۷)

چوی هنگ (۱۴۷۴-۱۴۰۹)

سونگ سام مون (۱۴۵۶-۱۴۱۸)

پاک پنگ نیون (۱۴۵۶-۱۴۱۷)

یی گه (۱۴۵۶۵-۱۴۱۷)

یو سونگ ون (؟-۱۴۵۶)

یی سوک هیونگ (۱۴۷۷-۱۴۱۵)

سو گوجونگ (۱۴۸۸-۱۴۲۰)

اعضای تالار شایستگان که بر علیه پادشاه سجو طرح ریزی کردند:

پاک جونگ رمی: وزیر، پدر پاک پنگ نیون

پاک پنگ نیون: معاون وزیر، یکی از شش وزیر شهید

ها ویجی: معاون وزیر، یکی از شش وزیر شهید

سونگ سام مون: منشی سلطنتی، یکی از شش وزیر شهید

یی گه: رئیس تالار شایستگان، یکی از شش وزیر شهید

یو سونگ ون: مقام عالی سونگ کیونگ وان، یکی از شش وزیر شهید

پاک این نیون: برادر جوان تر پاک پنگ نیون

پاک کینیون: برادر جوان تر پاک پنگ نیون

هو جو: داماد یی گه

سیم شین

منبع ویکی پدیا انگلیسی
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها