آن یونگ بوک

یک دیپلمات شخصی که بیشتر از یک قهرمان درخشید:

منازعات بی پایان مالکیتی میان کره جنوبی و ژاپن بر سر جزایر دوکدو در دریای شرقی، در حقیقت پیشینه ای به درازای ۳۰۰ سال دارد. اما دربار سلسله کره ای چوسون به علت منازعات سیاسی قادر به تمرکز بر قیل و قال های سرزمینی نبود. در خلال سلطنت پادشاه سوکجونگ در اواخر قرن هفدهم میلادی، شخصی شجاع با گذر از دریای شرقی به ژاپن رسیده و موفق شد فرمان دولت نظامی باکوفو ژاپن را در مورد مالکیت سلسله چوسون بر جزایر اولونگ و دوکدو بدست آورد. نام او آن یونگ بوک می باشد. اگرچه آن به عنوان یک شخص عادی به دنیا آمد، او به عنوان یک دیپلمات شخصی مورد تحسین قرار می گیرد که نقطه عطف جدیدی در تاریخ پادشاهی چوسون ایجاد کرده است.

 

 

آن یونگ بوک کیست؟

به جز اسمش، اطلاعات اندکی در مورد یونگ بوک وجود دارد که اشراف زاده یا یک سیاستمدار نبود. تاریخ تولد و وفاتش دقیقا مشخص نیست اما یادداشت های موجود در کتابی نوشته شده توسط لی ایک (محققی کنفسیوسی در اواخر دوران چوسون) نشان می دهد که یونگ بوک پاروزنی از نیروهای دریایی در دونگ نه در منطقه گیونگ سانگ بود و اینکه وی در زبان ژاپنی مهارت داشت. در حقیقت یونگ بوک توانست زبان ژاپنی را به دلیل بازدیدهای متناوبش از یک مسافرخانه مختص ژاپنی ها در آن منطقه فرا بگیرد که به عنوان یک دفتر تجاری نیز مورد استفاده قرار می گرفت. سلاست وی در زبان ژاپنی در سال ۱۶۹۳ درخشید.

سفر اول یونگ بوک به ژاپن:

در سال ۱۶۹۳ که مصادف با نوزدهمین سال سلطنت پادشاه سوکجونگ است، یونگ بوک به همراه ۴۰ ماهیگیر دیگر مشغول صید ماهی در جزیره اولونگ بود. آنها در آنجا با ماهیگیران ژاپنی از منطقه هوکی روبرو شدند که به قصد صید ماهی بادبان های خود را به سمت جزیره کشیده بودند زیرا دولت چوسون ساکنین جزیره اولونگ را به سرزمین اصلی منتقل کرده بود.

یونگ بوک بر سر حقوق ماهیگیری با صیادان ژاپنی درگیر شد و به دلیل اینکه تعداد ژاپنی های از کره ای ها بیشتر بود، او به همراه ماهیگیر همراهش پارک اودون به ژاپن برده شد. زندگی یونگ بوک در ژاپن در خطر بود ولی او به خود جرات داد تا ادعا کند که جزایر اولونگ و دوکدو به چوسون تعلق دارد زیرا برای سفر از جزیره اولونگ به سرزمین اصلی کره تنها یک روز زمان لازم است در حالیکه آن پنج روز طول میکشد تا از جزیره به ژاپن سفر کرد. او همچنین به ژاپنی ها نسبت به بازداشت مردم چوسون که تنها از خاک خود بازدید کرده بودند اعتراض نمود.

اعتراض منطقی و قدرتمند یونگ بوک باعث شد تا فرماندار- ژنرال منطقه هوکی حرفی برای گفتن نداشته باشد. او ادعاهای یونگ بوک را در یک سند نوشتاری وارد کرده و از ادو باکوفو خواست تا چگونگی رفتار با صیادان کره ای را اعلام کند. بعد از تحقیقات متعدد، باکوفو سرانجام اظهار کرد که ادعاهای یونگ بوک درست می باشد و یادداشتی نوشت که در آن قول داده شده بود تا سفر صیادان ژاپنی برای ماهیگیری در نزدیکی جزایر اولونگ و دوکدو ممنوع شود زیرا آن مناطق قلمرو ژاپنی ها نیستند. دولت باکوفو همچنین دستور داد تا یونگ بوک بلافاصله به سرزمین مادری خود برگردانده شود.

اما در مسیر برگشت به خانه، آن یادداشت مهم توسط لرد جزیره تسوشیما که با ارسال پیامی به کره خواستار ممنوعیت صید ماهیگیران کره ای در نزدیکی جزیره اولونگ توسط دولت کره گردید، از یونگ بوک دزدیده شد. در نتیجه دولت کره و جزیره تسوشیما که به عنوان نماینده باکوفو ژاپنی عمل می کرد، بر سر مالکیت جزایر مناقشه برانگیز و همچنین حقوق ماهیگیری درگیر مذاکراتی یکساله شدند. بعد از مذاکرات و در سال ۱۶۹۶، باکوفو ژاپنی تصریح کرد که کره مالک برحق جزایر اولونگ و دوکدو است.

 

مجسمه ای از آن یونگ بوک در شهر بوسان.
مجسمه ای از آن یونگ بوک در شهر بوسان.

 

دومین سفر یونگ بوک به ژاپن:

به نظر می رسید که مناقشه سرزمینی بر سر جزایر کره ای به این طریق حل شده است. اما یونگ بوک زمانی که مجددا به همراه پارک در سال ۱۶۹۶ به قصد ماهیگیری به جزیره اولونگ رفت و متوجه شد که تجاوز ژاپنی ها به جزایر کره ای همچنان ادامه دارد، آماده شد تا یکبار دیگر این قضیه را حل کند.

او در کشتی پرچمی که نمایانگر یک مقام دولتی جمع آوری کننده مالیات بود را آویزان کرد. وی همچنین لباس یک مقام دولتی را پوشید. سپس یونگ بوک به ژاپن رفته و اعتراض خود را نسبت به تخطی مرزی ماهیگیران ژاپنی به فرماندار – ژنرال منطقه هوکی ابراز کرد. فرماندار- ژنرال  قول داد که آنها دیگر هرگز بدون اجازه وارد قلمرو کره نخواهند شد. باکوفو ژاپنی در سال آتی از طریق لرد جزیره تسوشیما مجددا جزایر اولونگ و دوکدو را به عنوان خاک کره تایید کرده و سند و فرستاده ای را به عنوان نشانه ای برای قول آن حکومت در راستای ممنوع کردن ماهیگیری ژاپنی ها در آن مکان فرستاد.

یونگ بوک دو بار به جای دولت از قلمرو کره محافظت نمود. اما چیزی که او دریافت کرد نه یک پاداش بلکه یک مجازات بود. او به جعل هویت یک مقام دولتی و ایجاد اختلاف دیپلماتیک متهم شد. وی به دربار سلطنتی فرستاده شد و حتی برخی مجازات مرگ را برایش در نظر گرفته بودند. اما بسیاری از مقامات قبول داشتند که همکاری وی مساوی با اشتباهش می باشد زیرا او کاری را انجام داده که دولت نمی توانست انجام دهد. یونگ بوک در پایان به تبعید محکوم شد.

این محدودیت ناراحت کننده ای برای یک دیپلمات مدنی بود. محقق کنفسیوسی یی ایک در کتابش گفته است که آن یونگ بوک با به خطر انداختن جانش با دشمنی ترسناک به پیکار پرداخته و پایانی بر یک مناقشه پردردسر که نسل ها ادامه یافته بود را رقم زد. لی همچنین گفته است که احتمال دارد به یونگ بوک از لحاظ رتبه بندی به عنوان یک شخص عادی نگریسته شود ولی در حقیقت با توجه به فعالیت هایش او یک قهرمان است. دستاوردهای یونگ بوک از لحاظ دفاع از قلمرو خویش در برابر مهاجمان کمتر از دریاسالار اسطوره ای یی سون شین نمی باشد.

مذاکرات آن یونگ بوک
بنای یادبود آن یونگ بوک که به خاطر پاسداشت شجاعت وی در جزیره اولونگ ساخته شده است.
تصویر بالا سند تاریخی کره ای می باشد که در آن شهادت آن یونگ بوک با جزئیات اورده شده است.
منبع سایت رادیو جهانی کی بی اس
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها