۸ کتاب قدیمی در انجیل

مشخص کردن این‌که کتاب‌های انجیلی در چه زمانی نوشته شده‌اند، بسیار مشکل است. چون اختلافات زیادی بین پژوهشگران آکادامیک و کسانی که به انجیل باور دارند و از آن پیروی می‌کنند وجود دارد. از آنجایی‌که فهمیدن تاریخ دقیق داستان‌های کتاب‌ها می‌تواند سخت باشد، تاریخ نوشتار کتاب‌های امروز براساس اطلاعاتی خود انجیل است که پیراون انجیل این تاریخ‌ها را قبول دارند.

اینکه این تاریخ‌ها درست باشند یا نه، جای بحث دارد و هر دو طرف می‌توانند نظراتشان را مطرح کند. اتفاقات زیادی در انجیل روایت شده که از نظر تاریخی صحیح و بعضی از روایت‌ها هم نادرست هستند. البته گفته می‌شود که در فهرست این‌جا قدیمی‌ترین کتاب‌های انجیل آورده شده است.

۸- کتاب داوران

سال نوشتار: قرن ۱۰ قبل از میلاد مسیح

نویسنده: ناشناس – احتمالا ساموئیل

تعداد باب‌ها: ۲۱ باب

شماره کتاب: ۷

کتاب‌های قدیمی در انجیل

براساس عقایدی، کتاب داوران را ساموئیل نوشته است. منتها هیچ‌کس از این مطمئن نیست که ساموئیل واقعا نویسنده این کتاب باشد. با وجود این‌که نویسنده کتاب داوران ناشناس است، شواهدی مبنی بر این وجود دارد که می‌گوید کتاب داوران در اوایل قرن دهم قبل از میلاد مسیح نوشته شده است.

کتاب داوران به ماجرای بنی‌اسرائیلی‌ها بعد از مرگ یوشیع تا تاسیس پادشاهی می‌پردازد. خدا در کتاب داوران هم بعد از فتح زمین موعود، به وعده‌های زیادی که به اجداد یوشع و یاران بنی‌اسرائیلی‌اش داده عمل کرد. این کتاب همچنین به مردم یادآوری کرد که خدا به مردم مومن به خودش وفادار است که در نهایت مسئول رفاه و آسودگی بنی‌اسرائیل است.

۷- کتاب یوشع

سال نوشتار: قرن ۱۵ قبل از میلاد مسیح

نویسنده: یوشع و العزار، پسر هارون

تعداد باب‌ها: ۲۴ باب

شماره کتاب: ۶

کتاب‌های قدیمی در انجیل

کتاب یوشع ادامه‌ای از داستان‌های بنی‌اسرائیلی‌ها از اسفار خمسه (اسفار پنج‌گانه) (پنج کتاب اول از کتاب انجیل حضرت موسی) است. خدا در کتاب یوشع بعد از مرگ موسی، رهبری بنی‌اسرائیلی‌ها را به یوشع سپرد. یوشع هم بنی‌اسرائیلی‌ها را به کنعان برد تا دشمان‌شان که دشمنان خدا هم بودند را نابود کنند.

در این‌جا هم اختلافاتی وجود دارد که یوشع این کتاب را در زمان حیاتش نوشته یا هزاران سال بعد از او این کتاب نوشته شده است. هرچند، شواهد زیادی وجود دارد که می‌گوید به احتمال زیاد یوشع این کتاب را نوشته و بخش نهایی کتاب که درباره جزئیات مراسم دفن جنازه یوشع است را العزار، پسر هارون نوشته است.

۶- کتاب تثنیه

سال نوشتار: ۱۴۴۶- ۱۴۰۶ قبل از میلاد مسیح

نویسنده: موسی و نویسنده ناشناس

تعداد باب‌ها: ۳۴ باب

شماره کتاب: ۵

کتاب تثنیه، پنجمین کتاب از انجیل و آخرین کتاب مقدس است. این کتاب داستان حضرت موسی را روایت می‌کند که آخرین کلماتش را بر زبان می‌آورد و آماده می‌شود تا رهبری بنی‌اسرائیل را به یوشع منتقل کند.

مانند دیگر کتاب‌های اسفار خمسه (اسفار پنج‌گانه)، موسی نویسندگی کتاب تثنیه را نیز برعهده داشته بود. هرچند، شواهدی بر این وجود دارد که احتمالا نفر دیگری بعد از مرگ موسی است که داستان‌های این کتاب‌ها را ویرایش کرده است. یعنی نفر سومی باب آخر کتاب تثنیه را نوشته و این هم معلوم نیست چه زمانی به کتاب اضافه شده است.

۵- کتاب سفر اعداد

سال نوشتار: ۱۴۴۶- ۱۴۰۶ قبل از میلاد مسیح

نویسنده: موسی

تعداد باب‌ها: ۳۶ باب

شماره کتاب: ۴

کتاب‌های قدیمی در انجیل

چهارمین کتاب از کتاب مقدس و بعد از کتاب خروج، بخش بعدی اسفار خمسه (اسفار پنج‌گانه) است.

با اینکه کتاب سفر اعداد را حضرت موسی نوشته، منتها به احتمال زیادی بخشی‌های از آن بعدها به آن اضافه و ویرایش شده تا به شکل امروزی در بیاید.

کتاب سفر اعداد، داستان مهاجرت را ادامه می‌دهد و به بنی‌اسرائیل نشان می‌دهد که برای رسیدن به زمین موعود باید از کوه سینا بروند. در کتاب سفر اعداد آمده که بنی‌اسرائیلی‌ها قبل از اینکه به مقصدشان برسند، حدود ۳۸ سال در بیابان سرگردان بودند. عنوان انگلیسی این کتاب از ترجمه یونان عهد عتیق آمده و به خاطر لیست اعداد ثبت‌شده در کتاب به این عنوان نامگذاری شده است. این اعداد در کتاب بخشی از سرشماری برای مشخص کردن تعداد بنی‌اسرائیل در آن زمان بوده است.

۴- کتاب لاویان

سال نوشتار: ۱۴۴۶-۱۴۰۶ قبل از میلاد مسیح

نویسنده: موسی

تعداد باب‌ها: ۲۷ باب

شماره کتاب: ۳

کتاب‌های قدیمی در انجیل

کتاب لاویان به اندازه کل کتاب‌های اسفار خمسه (اسفار پنج‌گانه) قدمت طولانی ندارد، منتها مانند بیشتر اسفار خمسه (اسفار پنج‌گانه)، حضرت موسی آن را زمانی نوشته که بنی‌اسرائیل حدود ۱۴۴۶-۱۴۰۶ قبل از میلاد مسیح در تبعید به سر می‌بردند.

بیشتر متن کتاب لاویان شامل سخنان خدا به موسی است که به او فرمان می‌دهد این سخنان را برای تمام مردم بنی‌اسرائیل تکرار کند. خدا در کتاب قبلی اسفار خمسه (اسفار پنج‌گانه)، خروج، دستورالعملی مشخص می‌کند و به مردم بنی‌اسرائیل می‌گوید که چگونه در لاویان خیمه بسازند. همچنین خدا قوانین و مقرراتی هم برای بنی‌اسرائیل مشخص می‌کند که باید برای پرستش خدا آن‌ها را انجام دهند. برخی از این دستورالعمل‌ها درباره مراسم پاکیزگی، قوانین اخلاقی، ایام مقدس، سال سبت و سال یوبیل آن‌هاست.

۳-کتاب سفر خروج

سال نوشتار: ۱۴۴۶-۱۴۰۶ قبل از میلاد مسیح

نویسنده: موسی

تعداد باب‌ها: ۴۰ باب

شماره کتاب: ۲

کتاب‌های قدیمی در انجیل

کتاب خروج، دومین کتاب انجیل است که مستقیما کتاب پیدایش در آن به پایان می‌رسد. همانطور که از عنوان کتاب هویداست، درباره خروج بنی‌اسرائیل از مصر و آزادی‌شان از بند بردگی می‌گوید. در کتاب خروج این باور وجود دارد که خروج بنی‌اسرائیل حدود ۱۴۴۶ قبل از میلاد مسیح اتفاق افتاده است.

موسی پیامبر، بنی‌اسرائیل را در این کتاب رهبری می‌کند و آن‌ها را به کوه سینا می‌برد. کوهی که موسی با خدا صحبت می‌کند و پایه و اساس کارهایی که بنی‌اسرائیل باید برای زندگی و پرستش خدا انجام دهند را می‌نویسد. مشهورترین بخش کتاب خروج این‌جاست که خدا ۱۰ فرمان و کتاب عهد را به موسی را نازل می‌کند.

۲- کتاب سفر پیدایش

سال نوشتار: ۱۴۴۶- ۱۴۰۶ قبل از میلاد مسیح

نویسنده: موسی

تعداد باب‌ها: ۵۰ باب

شماره کتاب: ۱

کتاب سفر پیدایش، اولین کتاب از انجیل و اولین کتاب از کتاب‌های اسفار خمسه (اسفار پنج‌گانه) است که همه آن‌ها را خود حضرت موسی نوشته است. این باور وجود دارد که حضرت موسی تمام این کتاب‌های اسفار خمسه (اسفار پنج‌گانه) را در دوران تبعید بنی‌اسرائیل در حدود ۱۴۴۶-۱۴۰۶ قبل از میلاد مسیح نوشته است.

سفر پیدایش، به عنوان اولین کتاب مقدس، یک شروع برای اتفاقات کتابهای مقدس است. یعنی کتاب پیدایش اساسا به دو بخش، باب‌های ۱۱-۱ و ۵۰-۱۲ تقسیم می‌شود. جزئیات بخش اول، آفرینتش جهان و بشریت، سقوط بشریت، طوفان نوح، پراکندگی زبان مردم جهان در برج بابل را شرح می‌دهد. سایر بخش‌های کتاب پیدایش هم به داستان‌های حضرت ابراهیم (ع)، حضرت اسحاق (ع)، حضرت یعقوب (ع) و حضرت یوسف (ع) می‌پردازد.

۱-کتاب سفر ایوب

سال نوشتار: حدود هزاره دوم قبل از میلاد مسیح

نویسنده: ناشناس

تعداد باب‌ها: ۴۲ باب

شماره کتاب: ۱۸

کتاب‌های قدیمی در انجیل

تاریخ دقیقی درباره نوشتار کتاب سفر ایوب مشخص نیست، منتها شواهد محکمی وجود دارد که می‌گوید ایوب در هزاره دوم قبل از میلاد مسیح زندگی می‌کرده و این کتاب هم در حدود همان دوران نوشته شده است و همین آن را به قدیمی‌ترین کتاب از کتاب مقدس تبدیل می‌کند. این تصور هم وجود دارد که کتاب سفر ایوب قبل از حضرت موسی و احتمالا حین دوره بزرگان انجیل نوشته شده است.

بعلاوه، کتاب سفر ایوب به طور متفاوتی از تمام کتاب‌های انجیل نوشته شده و اصلا به هیچ کتاب یا اتفاق دیگری در کتاب مقدس اشاره نمی‌کند. این یعنی ماجراهای ایوب خیلی قبل از اینکه اتفاقات انجیل رخ دهد، اتفاق افتاده است. حضرت ایوب از کلمات عربی برای توضیح آداب و رسوم، تفکرات و رفتارهای عربی استفاده می‌کرده بود.

منبع oldest
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها