یافته های جدید چه حرفی در مورد سلطنت داوود و سلیمان نبی دارند؟

واقعیت های سلطنت داوود و سلیمان نبی

یک مطالعه جدید این ادعا را مطرح کرد که احتمالا بعد از کش‌ و قوس‌ های بیشمار در مورد واقعیت داشتن یا نداشتن سرحدات سلطنت داوود و سلیمان بر پایه آن چیزی که در انجیل روایت شده است، این قلمرو در واقع وجود داشته است.

به گزارش تاریخ ما، این مطالعه به کمک تاریخ‌گذاری کربن به همراه شواهد باستان‌شناسی تازه، جزییات تازه‌ای از یک جدول زمانی و گاهشمارِ رویدادها متعلق به شهر باستانی گزر در منطقه باستانی شام ارائه داده است.

این یافته‌های باستان‌شناسی شامل دروازه‌ها، دیوارهای دفاعی و یک ساختمان اداری بزرگ متعلق به ۱۰قرن قبل از میلاد است که بر اساس این مطالعه با چارچوب زمانی حکومت سلیمان که در انجیل به آن اشاره شده است، مطابقت دارد.

سلطنت

تاریخ‌گذاری کربن و جدول زمانی پادشاهی داوود و سلیمان

مطالعه اخیری که با استفاده از تاریخ‌گذاری کربن روی ویرانه‌های شهر گزر انجام شده است نشان می‌دهد که قدمت این ویرانه‌ها به ۳۰۰۰سال قبل باز می‌گردد.

این مطالعه شواهد تازه‌ای ارائه کرده که به مباحث درجریان درباره صحت تاریخی روایت‌های انجیلی کمک می‌کند. این مطالعه به طور خاص درباره وجود پادشاهی افسانه‌ای داوود و سلیمان تحقیق کرده است، اما در هیچ نقطه‌ای وجود داشتن سلطنت متحد اسراییلی‌ها را تأیید نکرده است.

گزر، که ویژگی‌های یک تل ـ تپه‌ای باستانی که تلمبار شدن لایه‌های متعدد زیستگاه‌های انسانی در طی ۱۰۰۰سال آن را ساخته است ـ را دارد، با قدمتی ۳۶۰۰ساله  به اواسط عصر برونز باز می‌گردد.

گزر در این دوره یک دولت-شهر کنعانی مهم در منطقه‌ شفله، ما‌بین بیت‌المقدس و دشت ساحلی، بود. این مطالعه به طور خاص روی یک لایه به نام لایه ۸ تمرکز کرده است.

طی ۴۰سال گذشته مطالعات متعددی افشا کرده بودند که بقایای باستانی‌ای که در سراسر منطقه اشغالی گسترده شده‌اند و تصور می‌شد که به پادشاهی سلیمان و داوود مرتبط باشند، درحقیقت به تقریبا یک قرن بعد از پادشاهی آن‌ها تعلق داشته‌اند.

مجموع این شواهد نشان می‌داد که شواهد ملموسی برای اثبات وجود تاریخی پادشاهی آن‌ها وجود ندارد. بنابراین، بسیاری از اندیشمندان بارها این مطالعات را با عنوان مطالعاتی که اهداف سیاسی و مذهبی را دنبال می‌کنند، نادیده گرفته بودند.

دکتر لیندل وبستر، نویسنده ارشد مطالعه اخیر، می‌گوید: «من انتظار این نتایج را نداشتم. من انتظار تاریخ‌های متأخرتری داشتم، درست مثل تاریخ‌هایی که در سکونتگاه‌های شمالی‌تر به دست آمده است. اما به نظر می‌رسد که چیزی خلاف تصور ما وجود دارد که هنوز توضیحی برایش نداریم.»

جمع‌آوری نمونه‌ها

محققان نمونه‌هایی از مواد آلی، عمدتا دانه‌های زغال‌شده، را از لایه‌های خاصی از گزر که به یک دوره زمانی ۴۰۰ساله، از ۱۳۰۰ تا ۹۰۰قبل‌ازمیلاد، تعلق دارد، پیدا کرده‌اند. هدف آن بود که این یافته‌ها با رویدادهایی که در متون پیشینی به آن‌ها اشاره شده بود، تلفیق شود.

محققان می‌گویند که گاهشماری گزر با یافته‌های سایر سکونتگاه‌های متعلق به قرن یازدهم یا دهم قبل از میلاد، مانند خربت قیافه و خربت رای، در منطقه شفله مطابقت دارد. محققان مدعی‌اند که این سکونتگاه‌ها شواهدی از وجود و صحت روایت‌های انجیلی هستند که بر وجود یک قلمرو مبسوط پادشاهی تحت حکومت داوود و سلیمان صحه می‌گذارند.

سلطنت

تحلیل‌های انتقادی

با وجود این در دهه ۱۹۹۰ چرخشی به سمت رویکردهای انتقادی‌تر نسبت به استفاده از باستان‌شناسی برای تأیید روایت‌های انجیلی صورت گرفت. اندیشمندی به نام پروفسور ایزرایل فینکلستین از دانشگاه تل‌آویو در رأس این انتقادها قرار داشت. او مطالعات سفال و تاریخ‌گذاری کربن را به خصوص در دو ناحیه به نام‌های حزور و مگیدو انجام داد و نشان داد که دروازه‌های عظیم شهر به ۱۹قرن قبل از میلاد باز می‌گردند.

این یافته‌ها با گاهشمار انجیلی تفاوت داشت و نشان می‌داد که این دروازه‌ها یک قرن بعد از شروع سلطنت داوود و سلیمان که در انجیل به آن اشاره شده است، ساخته شده‌اند. فینکلستین می‌گوید مطالعات مبتنی بر تاریخ‌گذاری کربن نمی‌توانند سازندگان یک بنا را مشخص کنند بلکه کاربرد این روش حذف امکان‌هایی است که در خارج از یک چارچوب زمانی خاص قرار می‌گیرند.

منبع راهنماتو
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها