آثار تاریخی آباده

آثار تاریخی آباده

آثار تاریخی آباده

قدمت سکونت در این منطقه به هزار سال قبل از میلاد برمی‌گردد اما رونق آن از زمان کریم خان زند می‌باشد و بیشتر آثار تاریخی آباده مختص آن دوران است.

آباده شهری سرسبز با باغ‌ها و مزارع فراوان در شمال استان فارس و در مسیر شیراز اصفهان قرار گرفته است. آب و هوای این منطقه سرد بوده و به این جهت دارای معماری مخصوص به خود می‌باشد.

آباده از لحاظ آب و هوا، جغرافیا و طبیعت چشم اندازهای منحصر به فرد خود را دارد. قرارگرفتن این شهر در مسیر ارتباطی شمال به جنوب و وجود کاروانسراهای متعدد بیانگر نقش آن در تجارت نیز می‌باشد.

آثار تاریخی آباده

خانه ابرقوئی آباده

خانه ابرقویی آباده مربوط به دوره قاجار بوده است. این خانه به ثبت آثار ملی نیز رسیده است. این خانه در آباده، میدان ولیعصر، روبروی پاساژ وحدت قرار دارد.

 

روستای وزیرآباد

در روستای وزیر آباد، تنها بناهای تاریخی به جا مانده است که بسیار دیدنی و با ارزش هستند.

دیوار جنوبی قلعه روستای وزیر آباد – استان فارس

خانه امید سالار آباده

این بنا متعلق به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی می‌باشد. این بنا در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. خانه امید سالار اباده، در شهرستان ابرکوه، محله قدیمی دروازه میدان قرار دارد.

 

خانه دهقان

یکی از میراث فرهنگی آباده که به جا مانده از عصر قاجار می باشد، خانه دهقان است.

این اثر در آباده، مرکز شهر، کنار کمیته امداد امام خمینی (ره) واقع شده و با شمارهٔ ثبت ۹۸۱۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

منزل شاه اسماعیل

این بنای تاریخی نیز از دوره قاجار به یادگار مانده است. منزل شاه اسماعیل در آباده، خیابان آیت الله کاشانی، پشت مسجد جامع واقع گردیده است.

این اثر در تاریخ ۱۱ شهریور ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۸۰۹ به‌عنوان یک اثر ملی ثبت شده است.

 

تپه قلعه گبری

این تپه مربوط به بعد از ورود اسلام می‌باشد که خارج از آباده و در نزدیکی صغاد واقع شده است. قلعه گبری بر فراز کوهی به همین نام در مجاورت کوه خواجو قرار دارد. این قلعه یکی از آثار تاریخی آباده از دوران ساسانیان و قبل از آن است.

 

تل قلعه ارون

تل قلعه ارون مربوط به دوران بعد از اسلام می باشد که اکنون به ثبت ملی نیز رسیده است. این قلعه در مسیر جاده بهمن به سمیرم واقع شده است.

 

قلعه دو قلک یا دوقله

قدمت این قلعه مربوط به دوران تاریخی پس از اسلام می‌باشد.

 

قصر بهرام گور در شرق آباده

سمت راست مسیر شیراز به سمت آباده در بخش سورمق، مجموعه‌ای شبیه به یک تپه خاکی دیده می‌شود که به قصر بهرام گور مشهور است.

این بنا که هم اکنون فرو ریخته، دارای آثار دیوارهایی باخشت‌هایی مکعبی است و از ارزش تاریخی بسیار بالایی برخوردار است.

قصر بهرام گور در سورمق – استان فارس

قلعه ایزدخواست

متعلق به عصر ساسانی و بسیار دیدنی است. نخستین اثر تاریخی که در هنگام ورود به استان فارس از سوی اصفهان می‌توان دید، قلعه قدیمی ایزدخواست است که شباهت زیادی به ارگ بم کرمان دارد.

این قلعه بر فراز صخره‌ای بزرگ قرار گرفته و درون خود خانه‌های متعدد و کوچکی جای دارد. خانه‌هایی که با کوچه‌های بسیار تنگ و باریک به هم مرتبط می‌شوند.

قلعه ایزدخواست که به‌نوعی در گذر ایام و فراموشی متولیان امر، دچار فرسودگی شده و بخش‌های زیادی از آن در معرض نابودی است، یکی از آثار تاریخی متعلق به دوران ساسانیان در آباده است.

یکی از ویژگی‌های خاص این قلعه، امنیت چشمگیر آن است و وجود خندقی عمیق در اطراف آن، این قلعه را به دست‌نیافتنی‌ترین بنای عهد باستان تبدیل کرده بود.

آتشکده قلعه ایزدخواست نیز اولین آتشکده‌ای در ایران بوده که پس از ورود اسلام، به مسجد تبدیل شده است.

قلعه ایزدخواست که اولین قلعه خشتی جهان به لحاظ قدمت و دومین بنای خشتی جهان بعد از ارگ بم به لحاظ وسعت محسوب می‌شود، بی‌مهری‌های فراوانی را بر خشت خشت خود ثبت دارد!

خاطراتی که نمود آن در فرسودگی شدید این بنا قابل مشاهده است.

شاید مسئولان فرهنگی و حافظان میراث تاریخی منتظر زلزله‌ای دیگر هستند که این‌بار قلعه ایزدخواست را تخریب کند و به یاد آنان بیندازد که حفظ این بناها از ملزومات توسعه گردشگری است.

 

آثار تاریخی-مذهبی آباده

تکیه مسجد جامع آباده

تکیه مسجد جامع آباده به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی تعلق دارد. این بنا هم تکیه ای برای مراسم مذهبی بوده و هم به عنوان مسجد کاربرد داشته است.

این بنا یکی از آثار مذهبی آباده می باشد که در آباده، خیابان آیت الله کاشانی، انتهای بازار کهنه قرار گرفته و در تاریخ ۱۱ شهریور ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۸۰۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

سوغات آباده

سوغات معروف آباده، سفیدآب یا روشور است. نوعی لایه‌بردار طبیعی پوست بدن که بر پایه چربی حیوانی و به شکلی سنتی به شکل قرص‌های سفید رنگ و شبیه به کشک، تولید می‌شود و هنگام استحمام کاربرد داشته و دارد.

 

منبع ایسنا ویکیپدیا شیرازه
عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
افشین

لطف بفرمایید موقعیت روستای وزیر آباد را نسبت به شهر آباده یا مختصات جغرافیایی آن را بفرمایید.