تاریخچه ای مختصر از خط سیریلیک بلغارستان

حتما آن حروف عجیب و غریب که نیمی از آن یونانی و نیمی لاتین می باشد را  در روسیه، اوکراین، بلغارستان، صربستان، مقدونیه و دیگر کشورها دیده اید. به آن الفبای سیریلیک گفته می شود و شاید تعجب کنید که این خط سیستم نوشتن را بلغاری ها در قرن نهم اختراع کردند. با تاریخ ما همراه باشید و تاریخچه ای مختصر از خط سیریلیک بلغارستان را بخوانید..

 

چرا خط سیریلیک اختراع شد؟

در قرن نهم کشور بلغارستان و سایر کشورهای اروپایی که بت پرست بودند باید انتخاب می کردند: یا مسیحی می شدند یا کاتولیک رومی و یا به کلیسای ارتدوکس بیزانس می پیوستند. هر دو مذهب میخواستند پیروان جدیدی جذب کنند و کنترل سیاسی را دست گیرند. امپراطور بیزانس یک ایده هوشمندانه داشت_ ایجاد یک خط جدید که به مسیحیان جدید کمک می کرد تا کتابهای مذهبی را به زبان خودشان بخوانند!


چه کسی خط سیریلیک را اختراع کرد؟

این وظیفه به گردن دو برادر از تسالونیکی یونان بود_ سیریل و متودیوس که مبلغان مسیحیت بودند. سیریل از حروف یونانی به عنوان پایه استفاده کرد و خطی به نام گلاگولیتیک اختراع کرد. که برای چند دهه مورد استفاده کشورهای اسلاوی قرار گرفت ولی یکی از دانشجویان سیریل و متودیوس به نام کلیمنت، آن را ساده سازی کرد و یک خط جدید اختراع کرد. او به احترام سیریل آن را خط سیریلیک نامید.

چندسال بعد کلیمنت و چندتن از دانشجویان به بلغارستان رفتند و حاکم آنجا، بوریس اول، از آنها استقبال کرد. او در طول سلطنتش به تحصیل و مذهب اهمیت زیادی می داد. چندسال قبل از آن او مسیحیت ارتدوکس را یک دین رسمی اعلام کرد تا تمام قبایل بلغارستان را متحد سازند. علاوه بر این، هر قبیله سیستم نوشتن خود را داشت. خط سیریلیک یک اتحاد به وجود آورد.

سیریل ، متودیوس، کلیمنت و چهار تن از همکارانش که در گسترش خط سیریلیک در کشورهای اسلاوی تلاش کردند، مقدس شمرده می شدند. بنابراین امروزه هر سال ۲۴ می، بلغاری ها اختراع این خط را جشن می گیرند.


امروزه چه کسی از خط سیریلیک استفاده می کند؟

بلغارستان، روسیه، بلاروس، اوکراین، مقدونیه، صربستان، مغولستان امروزه از این سبک نوشتن استفاده می کنند.

منبع theculturetrip
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها