موزه تاریخ طبیعی اصفهان

موزه تاریخ طبیعی اصفهان

موزه ها یادگار های تاریخ بر پیکر انسانی شهر ها هستند! هرچه تعداد موزه ها در یک شهر بیشتر باشد، کیفیت موزه های آن شهر نیز بیشتر باشد، نشان دهنده قدمت آن شهر است. اصفهان یکی از قدیمی ترین شهر های ایران است که آثار باستانی بسیاری دارد که باید از آنها حراست شود.

موزه تاریخ طبیعی شهر اصفهان یکی از موزه هایی است که اگر به این شهر سفر کردید حتما باید ببینید. این موزه یکی از شاهکار های اصفهان است که به دست دکتر جعفریان بنا شده است. این موزه بخش های مختلفی دارد که دیدنی است.

موزه تاریخ طبیعی اصفهان یکی از موزه هایی است که در نصف جهان قرار دارد. این موزه در تالار تیموری که از بنا های باقی مانده دوران تیموریان است، واقع شده است. این موزه اکنون در اختیار شهرداری اصفهان قرار دارد و تلاش زیادی برای جمع آوری گونه های آن شده است. تلاشی به قدمت ۵۰ سال!!!

موزه تاریخ طبیعی اصفهان

بهترین زمان برای بازدید من چه زمانی است؟

این موزه همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۵ بعد از ظهر درب های خود را به روی گردشگران باز کرده است.

موزه تاریخ طبیعی اصفهان

موزه تاریخ طبیعی اصفهان شامل چه بخش هایی است؟

سالن های موزه طبیعت اصفهان شامل سالن جانوران بدون مهره، سالن جانوران مهره دار، سالن گیاه شناسی، سالن زمین شناسی، سالن جغرافیای طبیعی و نقشه ها، سالن کمک آموزشی و دیدنی های جهان خلقت، همچنین موزه شامل بخش های واحد تحقیقات و تکنولوژی آموزش، کتابخانه تخصصی، انتشارات میباشد.

این موزه چه زمانی ساخته شد؟

این موزه با سرمایه شخصی فردی به نام دکتر جعفریان ساخته شد. دکتر جعفریان استاد دانشگاه اصفهان، حدود ۳۷ سال این آثار ارزشمند را از سراسر ایران و کشور های خارجی جمع آوری و در قالب موزه تاریخ طبیعی اصفهان آنها را در معرض دید عموم قرار داد. قدمت تالاری که دکتر برای نمایش آثار استفاده کرده است به چیزی حدود ۱۵۰ سال پیش برمیگردد.

مناطق دیدنی اصفهان

این تالار مرکز حکومتی نواده تیمور که در اصفهان حکومت میکرده بوده است. شاه عباس نیز قبل از بنا کردن کاخ حکومتی خود، در این مکان زندگی میکرده است. هم چنین قبل از انقلاب از این مکان به عنوان باشگاه افسران استفاده می شده است.

موزه تاریخ طبیعی اصفهان

سالن راهنمای موزه

این سالن به منظور آشنایی و راهنمایی بازدیدکنندگان به ویژه گروههای آموزشی در بدو ورود به موزه تنظیم گردیده تا با ارائه نقشه ها و نمونه های هر سالن به وضعیت کلی موزه اطلاع حاصل نمایند .

سالن جانوران بدون مهره :

شامل انواع تک سلولی ها ـ اسفنج ها ـ مرجان ها ـ خارپوستان ـ نرم تنان و بندپایان می باشند که به صورت علمی رده بندی و به نمایش گذارده شده اند .

در این سالن رده بندی و آشنائی با جهان حشرات ـ بازسازی آموزشی نرم تنان ، صدفهای کمیاب اقیانوس کبیر و اطلس پروانگان سحرآمیز شاید دیدنی و جالب تر برای بازدیدکنندگان باشد .

سالن گیاه شناسی :

شامل انواع گیاهان گلدار ـ بی گل ـ داروئی ـ صنعتی ایران و هر بار یوم و مقایسه آنها با نمونه های خارج از کشور ـ مواد داروئی سنتی ایران ـ اثر برگ و ساقه درختان فسیل شده مربوط به دورانهای گذشته اروپا و ایران ، بخصوص تنه های درختان معدنی شده (سیلیسی یا سیدریتی ) جنگلهای ۱۸۰ میلیون سال قبل ایران . 

سالن زمین شناسی :

شامل کلیه مواد تشکیل دهنده پوسته جامد زمین ـ کانی ها ـ کریستال ها ـ سنگ های معدنی ـ رسوبی ـ آذرین ـ دگرگونی ـ ساخت های رسوبی دریائی و قاره ای سنگواره ها یا فسیلهای دریائی دورانهای گذشته از ۵۸۰ میلیون سال قبل تاکنون .

در این سالن مجموعه سنگواره های کمیاب و ارزنده ایران ـ مولاژهای بازسازی شده فسیلهای خارج از کشور از ویژگی خاصی برخوردار بوده و از نظر آشنایی یا پراکندگی جغرافیائی و ارزیابی اقتصادی معادن مختلف کشور و استان اصفهان کاملا منحصر و استثنائی می باشد.

منبع شهرداری اصفهان
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها