رویداد های مهم در تاریخ یونان باستان! (قسمت اول)

رویدادهای یونان باستان، نقش مهمی در شکل گیری یونان کلاسیک و مدرن داشتند. عهد عتیق در یونان، تحولات سیاسی و جغرافیایی زیادی به خود دید. در اولین اثر ادبی نجات یافته از دوران باستان (ایلیاد و ادیسه)،درباره جنگ تروآ، یکی از بزرگترین جنگ های تمام دوران یونان، گفته شده است. و بازی های المپیک هم در تاریخ یونان باستان ریشه دارد. این پیشرفت های بزرگ در عصر قدیم یونان، با دوران کلاسیک یونان دنبال شد. هرچند در دوران آرکیک، بیشتر رویدادهای هنری رخ داد ولی دوره کلاسیک ، به سمت طبیعی تر شدن رفت. با تاریخ ما همراه باشید تا فهرستی از رویداد های مهم در تاریخ یونان باستان! (قسمت اول) به شما ارائه کنیم:

 

آغاز دوره میسنی ها ( ۱۶۰۰ تا ۱۱۰۰ ق.م) 

دوره میسنی ها
دوره میسنی ها

تمدن میسنی ها نشانگر سقوط عصر برنز در یونان باستان می باشد. نشانگر آغاز یک فرهنگ پیشرفته در یونان می باشد که در آثار معماری، هنر، نوشته ها و سازمانهای عمومی قابل تشخیص است. یونانیان مسینی ، نوآوری های زیادی در زمینه زیرساخت های نظامی، مهندسی و معماری بوجود آوردند.این کشفیات بر تجارت در مدیترانه تاثیر گذاشت و اقتصاد آنها را جلو برد. علاوه بر این ، دست نوشته های سیلابیک آنها، یکی از اولین نوشته ها در زبان یونانی ست. آنها خدایان زیادی را می پرستیدند.

تمدن مینوسی ( ۲۷۰۰ تا ۱۱۰۰ ق.م) که از تمدن میسنی ها جلو تر بود، تاثیر زیادی بر پیشرفت های آنها داشت. هنر، معماری و اصول مذهبی آنها زمینه بهتری برای پیشرفت پیدا کرد و مراکز میسنی ،مثل میسن، تیرینس، پیلوس، اسپارتا و آتن محل اقامت آگاممنون (رهبر یونانیان در جنگ تروآ) بود.

علاوه بر تجارت، هنر هم شکوفا شد. طرح های هندسی و نقوش تزیینی به محبوبیت رسیدند. مجسمه های سفالی زنان و حتی حیوانات هم محبوب بودند. در نقاشی های دیواری، شیرها، گیاهان، صحنه های نبرد، گاوبازی، دیده می شد. میسنی ها بسیار مذهبی بودند و به مراسم خاکسپاری اهمیت می دادند.

بهرحال، این تمدن یک پایان مرموز و مبهم در ۱۱۰۰ ق.م  در طول فروپاشی عصر برنز داشت ..شاید دلیل آن زلزله ، جنگ و یا حمله ناگهانی بوده است!


جنگ تروآ ( ۱۲۵۰ ق.م)

جنگ تروآ
جنگ تروآ

وجود خارجی جنگ تروآ مبهم و قابل بحث است. برخی دانشمندان آن را افسانه می پندارند، برخی دیگر اسنادی ارائه می کنند و ادعا دارند واقعا این جنگ رخ داده است. در اساطیر یونان، این جنگ بین مردم یونان و تروی رخ داد. درگیری از جایی شروع شد، که پاریس، پادشاه تروآ، هلن، همسر مالنائوس در اسپارتا را از او گرفت. مالنائوس برادرش آگاممنون را تشویق به جنگ علیه تروی کرد. آگاممنون، قرهمانانی مثل آشیل، آجاکس، ادیسه و نستور و ناوگانی با هزاران کشتی در سراسر دنیای هلنی داشت.

نه سال ، یونانیان با تروی جنگیدند. اما شهری که شاهزاده هکتور و سایر پسران خانواده سلطنتی تروآ از آن محافظت می کردند، در امان ماند و در نهایت پیروز شدند. یونانیان که شکست را نپذیرفته بودند، یک اسب چوبی بزرگ ساختند تا جنگجویان داخل آن پنهان شوند. با وجود هشدارهای کاساندرا و لاکون، تروجان اجازه ورود اسب به شهر را داد. در نهایت یونانیان شب هنگام بیرون آمدند، دروازه های شهر را باز کردند و هر کسی سر راهشان بود کشتند و ترو ویران شد.

هرچند هیچ سندی از وجود آشیل و هلن خبر نمی دهد، ولی برخی دانشمندان بر این باورند که شهر تروآ وجود داشته و بر اثر این جنگ ویران شده است.


معرفی بازی های المپیک (۷۷۶ ق.م)

پرش در یونان باستان
پرش در یونان باستان

بازی های المپیک باستانی، بخشی از جشنواره های مذهبی بوده که به افتخار پدر خدایان و الهه های یونان، زئوس، برگزار می شده است. جشن و بازی ها ، در المپیا، پناهگاهی روستایی در غرب پلوپونز برگزار می شد. اسم این مکان از کوه المپوس که بزرگترین کوه یونان بود گرفته شد.

رویدادها بیشتر مردانه بود ولی در مسابقات اسب سواری به زنان هم اجازه شرکت کردن داده می شد. دو میدانی، بوکس، مسابقات اسب سواری، کشتی، مسابقات ارابه رانی، مسابقات دو مرحله ای، پرش بلند، پرتاب دیسک، برخی از مهمترین رویدادهای ورزشی آن دوران بودند.


پیدایش تیران های یونان (۶۵۰ ق.م)

ظهور تیران های یونان
ظهور تیران های یونان

تیران ها حاکمان سرکوبگر یونان بودند. آنها فرصت طلبان نفوذی بودند که توسط سربازان مزدور روی کار ماندند. برخی از آنها از طبقه اشرافی بودند.

معروف ترین آنها توسط اورتاگوراس در سیتیکوئن و سیپسلوس در قرنتس حدود ۶۵۰ ق.م به وجود آمدند. معروف ترین تیران یونان آسیایی، تراسیبولوس در میلتوس بود. پسر سیپسلوس در قرنتس ۴۰ سال حکومت کرد و یکی از ظالم ترین تیران های یونان به شمار می رفت.


معرفی ارز یونان (۶۰۰ ق.م)

سکه یونان
سکه یونان

اولین سکه یونان در ایونیا در آسیای صغیر یا لیدیا در ۶۰۰ سال ق.م معرفی شد، چرا که یونانیان خواهان یک سیستم پرداختی معتبر بودند. این سکه ها از آلیاژ طلا و نقره ساخته می شد. با پیشرفت ها در قرن ششم ق. م ، تولید این سکه های طلا و نقره ساده تر شد. پادشاه کرسوس یک جایگزین فلزی استاندارد معرفی کرد تا طلا و نقره در بازار تجاری استفاده شود.

 

ادامه دارد…
منبع ancienthistorylists
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها