موزه دفاع مقدس کرمان

موزه دفاع مقدس کرمان

موزه دفاع مقدس کرمان یکی از موزه های معروف و پر بازدید کرمان است که معماری آن الهام گرفته از معماری سنتی کرمان می باشد و همچنین این مجموعه با توجه به اقلیم و بکارگیری از بادگیر ها طراحی شده است .این موزه یکی از بزرگ ترین موزه های دفاع مقدس در کشور است که در دوره ریاست جمهوری  آیت الله رفسنجانی در شهر کرمان تاسیس شده است.

موزه دفاع مقدس کرمان

یادمان های موجود در این موزه مظهر جوان مردی ها و دلیری ها و از خودگذشتگی های دوران هشت سال دفاع مقدس است و هدف از احداث و تاسیس آن حفظ آرمان ها، خاطرات جنگ ،دوران دفاع و انقلاب ،خاطره شهدا و همدلی همه جانبه مردم برای آیندگان است.

وجود هشت هزار شهید در استان کرمان و سیستان بلوچستان بهانه ای شد برای اجرای این طرح فرهنگی که این طرح به همت سرتیپ پاسدار قاسم سلیمانی و فرمانده اسبق لشکر ۴١ ثارالله به جهت انتقال فرهنگِ جهاد و ایثار و اثبات فداکاری های همه جانبه مردم بعد از ١١ ماه کار و تلاش پیوسته با هزینه ای به اندازه ١١ میلیارد ریال  در روز آزاد سازی خرمشهر به بار نشست.

در قسمت ورودی موزه پارک شهدا قرار دارد که در اطراف این پارک مزار ٨ تن از شهدای گمنام قرار دارد.

بنای اصلی موزه

این مجموعه شامل دو قسمت جداگانه (فضای باز و فضای بسته) می باشد که مساحت کل آن برابر ٢ هزار و ۵۵٠ مترمربع است. فضای بسته این موزه دارای ٨ تالار است که در هر تالار به موضوعی از وقایع ٨ سال دفاع مقدس پرداخته شده است که در ادامه به معرفی تالارهای آن می پردازیم.

موزه دفاع مقدس کرمان

تالار عبرت موزه دفاع مقدس کرمان

به کمک اسناد و مدارک موجود در این بخش به مقایسه و بیان بی کفایتی حکومت های قبل از انقلاب در مقابل جنگ های ٢٠٠ ساله می پردازد و همچنین عهدنامه ها و قطع نامه ها و متن آنها در این بخش به طور کامل در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

تالار بصیرت

در این قسمت از تالار اسناد و گزارشات مربوط به کمبود امکانات و تجهیزات و نیروهای انسانی در ابتدای جنگ و برخی بی مسئولیت هایی که باعث حمله ی دشمن به شهر های کشور شد قرار دارد.

موزه دفاع مقدس کرمان

تالار نور

در این تالار به برخورد های زشت عراقی ها با اسیرهای ایرانی و یاری رساندن کشورهای غربی به صدام حسین جهت تضعیف جمهوری اسلامی و پیروزی بر ایران پرداخته شده است.

تالار شقایق

این تالار به عنوان ششمین تالار از موزه به نمایش اسناد مرتبط به پیروزی انقلاب و مردم ایران و نامه های نوشته شده که بین رییس جمهور ایران و صدام رد و بدل شده بود وهمچنین تصاویر مرتبط با پیروزی هایی همچون فتح خرمشهر ومدال های فرماندهان دفاع مقدس و… پرداخته شده است.

آشنایی با موزه مردم شناسی زرتشتیان کرمان

تالار شهدا

در این بخش  تصاویری از سرداران شهید  از تمامی نقاط ایران به همراه لوازم شخصی آنان و پیراهن شهدایی همچون شهید سردار علی ماهانی به نمایش گذاشته شده است.

موزه دفاع مقدس کرمان

تالار آزادی

در این تالار ماکت الکترونیکی و مکانیکی عملیات والفجر ٨ به مدت ۵٠ دقیقه به نمایش عموم در آمده است این ماکت به وسیله ی نیروهای خبره  لشکر ۴۱ ثارالله طراحی شده است.

در فضای رو باز آن سلاح های جنگی سنگینی وجود دارد که بیشتر آنها از غنایم بدست آمده جنگ می باشند همچنین ماکت مربوط به عملیات کربلای ۵ در شلمچه در معرض مشاده بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها