آثار هنری نمادین در مصر باستان! (قسمت دوم)

 مصر باستان یکی از تمدن های پر رونق و باشکوه دنیاست و آثار هنری بی نظیری دارد. از اهرام آسمان خراش گرفته تا مجسمه های فوق العاده گرفته که در دروازه ها و مقبره فراعنه واقع شدند، همه و همه گویای مهارت هنرمندان مصر می باشد. با تاریخ ما همراه باشید تا آثار هنری نمادین در مصر باستان! (قسمت دوم) را به شما معرفی کنیم..

 

 

۶.پاپیروس

پاپیروس
پاپیروس

کلمه “paper” به معنای کاغذ از کلمه مصری پاپیروس می آید، گیاهی که در حاشیه رود نیل رشد می کرد و کاغذ های پاپیروسی از مغز آن ساخته می شد. طومارهای بلند پاپیروسی یافت شده که برخی حتی تا ۱۰ متر طول دارند. روش ساخت پاپیروس مدتها در دسترس نبود ولی توسط یک مصر شناس در ۱۹۴۰ دوباره کشف شد. نوشته های پاپیروسی جزئیات زندگی مردم مصر باستان را نشان می دهد و اسناد اجرایی، مذهبی و علمی در آن ثبت شده است.


۷.مجسمه خوفو (قرن ۲۶ ق.م)

مجسمه خوفو
مجسمه خوفو

مجسمه خوفو در سال ۱۹۳۰ توسط پتری در آبیدوس کشف شد. سازنده این مجسمه با ارتفاع ۷.۵ سانتیمتر ، چهره پادشاه خوفو را به خوبی حکاکی کرده و هنوز قابل تشخیص است. یک گلوله توپ در سمت چپ تخت، کنار پای حاکم ، از بین رفته و به راحتی قابل تشخیص نیست. این مجسمه در حال حاضر در موزه کاریو مصر می باشد.


۸.مجسمه کلئوپاترا هفتم فیلوپاتور ( قرن اول ق.م)

مجسمه کلئوپاترا
مجسمه کلئوپاترا

این مجسمه کلئوپاترا که با ظرافت خاصی ساخته شده ، بسیار نایاب است و یکی از با ارزش ترین اثار هنری مصر باستان به شمار می رود. این یکی از هفت مجسمه  معروف ترین فرمانروای مصر می باشد . کلئوپاترا هفتم در خانواده ای مقدونی به نام بطلیموس متولد شد. در آن زمان مادرکشی، پدرکشی و برادرکشی رایج بود و کلئوپاترا هفتم از این قائده مستثنی نبود.او چندین تن از اقوام خود را در رسیدن به قدرت به قتل رساند. او به عنوان یک مصری قلمداد شد تا یادآور اجداد سلطنتی وی برای رومیان باشند در حالی که چهره او به سبک یونانی رومی حکاکی شده است.این مجسمه به خاطر حکاکی کبرا روی پیشانی کلئوپاترا معروف است. این مجسمه از قسمت پا آسیب دید که بعدها با مواد دیگر بازسازی شد.


۹.سقف مقبره سننموت (قرن ۱۵ ق.م)

سقف سننموت
سقف سننموت

سننموت معمار مقبره بی نظیر هاتشپسوت بود. مقبره خود سننموت هم دست کمی از آن نداشت و روی سقف آن، نقشه کهکشانی پیاده کرد. این نقشه به دو نیمکره شمالی و جنوبی تقسیم می شود. نیم کره شمالی ، چرخه قمری و صورت فلکی معروف را نشان می دهد و نیم کره جنوبی، ستاره ها و سیارات قابل دیده شدن با چشم را به تصویر کشیده است.جالب است که مریخ در این نقشه نیست.

 

منبع ancienthistorylists
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها