در اردبیل کجا بریم؟

در اردبیل کجا بریم؟

در اردبیل کجا بریم؟ اردبیل یکی از کلان شهر های شمال غرب ایران است. نام های باستانی این شهر از جمله آرتاویل، شهر مقدس، دارالارشاد،  دارالملک و دارالامان بوده است. وسعت این شهر حدود ۷۰ کیلومتر مربع و جمعیت آن ۵۲۹.۳۷۴ نفر است. در ادامه به معرفی این شهر خواهیم پرداخت، پس همراه ما باشید.

در اردبیل کجا بریم؟

مکان های دیدنی اردبیل

این شهر در فصل بهار و تابستان به دلیل داشتن مکان های تاریخی متعدد، گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. مردم شهر اردبیل بسیار مهمان نوازاند. در ادامه ۵ مکان دیدنی اردبیل را به شما معرفی می‌کنیم.

مکان های دیدنی اردبیل

دریاچه شورابیل: در اردبیل کجا بریم؟ این دریاچه هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. این دریاچه در زمان های قدیم بسیار شور بوده، اما در حال حاضر با اضافه شدن آب شیرین به آن امکان پرورش ماهی را دارد. دریاچه شورابیل شامل قسمت های تفریحی از جمله قایق رانی، دوچرخه سواری، پیست دو، باغ وحش، شهربازی و رستوران می‌باشد. این مکان دیدنی در ۴۸ کیلومتری شرق اردبیل واقع شده است.

پل معلق مشکین شهر: این پل در ۲ متر عرض و ۳۶۵ متر طول ساخته شده است، که بزرگترین پل خاورمیانه محسوب می‌شود. پل معلق بر روی پارک جنگلی و در ۸۰ متری رودخانه خیاوچی بنا شده است. اگر به اردبیل سفر کردید، دیدن این پل بسیار زیبا را از دست ندهید.

گورستان باستانی اردبیل: این مکان دیدنی به شهر یری مشهور است. این مکان کنار رود قره سو، که دارای مساحتی حدود ۴۰۰ هکتار است واقع شده است. این بنا از سه بخش معبد، دژ نظامی و قوشا تپه تشکیل شده است.

قلعه قهقه: قدمت این قلعه به دوران صفویه باز می‌گردد، و در بین روستا گنچویه و قره آغاج کلان بنا شده است. معروف بودن این قلعه، به علت زندانی شدن افراد مهم در دوران صفویه است.

آشنایی با موزه تاریخ طبیعی اردبیل

دشت مغان: در اردبیل کجا بریم؟ این دشت زیبا و جذاب در قسمت شمالی اردبیل قرار دارد. بیشترین قسمت دشت مغان در کشور آذربایجان قرار دارد، اما به دلیل قرار گیری آن در غرب دریا خزر و جنوب ساحل رود ارس، بخشی از آن به ایران و شمال اردبیل نیز تعلق دارد.

غذاهای محلی اردبیل

همه ما وقتی که به سفر می‌رویم، از غذاهای محلی آن شهر نوش جان می‌کنیم. شهر اردبیل دارای تنوع بسیار زیاد در حوزه غذا است. حال اگر می‌خواهید به اردبیل سفر کنید، همراه ما باشید تا با غذاهای این شهر آشنا شوید.

غذاهای محلی اردبیل

آش میوه: این آش مخصوص شهر اردبیل است، که از ترکیب موادی مانند لوبیا قرمز، عدس، برنج، نخود، رشته آش، گندم پوست شده، آلبالو خشک، زرد آلو خشک شده و سبزی تهیه می‌شود.

آش رشته اردبیل: نام دیگر این آش به نام اریشت آشی مشهور است، که برای مراسم چهارشنبه سوری و افطاری ها استفاده می‌شود. این آش با موادی مثل لوبیا قرمز، عدس، نخود، رب، رشته، آلبالو، ذغال اخته، گوجه سبز، آلو بخارا طبخ می‌شود. ترکیب میوه در این آش باعث طعم بی نظیر آن شده است.

آش شیر: مواد مورد نظر برای تهیه این آش گندم، نخود و شیر است. برای زیبا کردن و تزئین این آش از بادام و گردو و کشمش استفاده می‌کنند. این آش به دلیل داشتن شیر، یک غذای پر از خاصیت است.

آش دوغ: این غذا یکی از معروف ترین غذا ها در آذربایجان و شهر اردبیل است. مواد تشکیل دهنده این آش نخود، برنج، دوغ محلی و سبزی ها است. بعضی مردم شهر اردبیل یه این غذا قلقلی گوشت اضافه می‌کنند. این آش بیشتر در زمستان مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر به اردبیل سفر کردید، حتما از این آش نوش جان کنید.

چیغرتما: این غذا دارای طعمی فوق العاده است. مواد این غذا شامل پیاز، روغن، گوجه فرنگی، تخم مرغ و نمک و فلفل است که همان املت گوجه فرنگی است، همچنین این ترکیب ساده ترین نوع چیغیرتما است.

صنایع دستی اردبیل

هر شهر به جز جاذبه های گردشگری، یکی دیگر از راه های جذب گردشگر صنایع دستی آن شهر است. اردبیل دارای صنایع دستی زیبا با قدمتی بسیار زیاد است. در ادامه همراه ما بمانید.

صنایع دستی اردبیل

گلیم بافی: این هنر جز مهم ترین صنایع دستی و همچنین مهم ترین شغل مردمان اردبیل است. اردبیل دارای طرح گلیم های مختلف است که شامل عقرب، سماور، سینی، چلیپلو اژدها است. رنگ های به کار گرفته شده در گلیم ها رنگ های بسیار شاد است. به دلیل خرید بسیار زیاد گردشگران از گیلم های این شهر، در حال حاضر گلیم اردبیل به انواع زیادی مانند خورجین، سجاده، کیف، کیسه و زیر انداز تبدیل شده است.

قالی بافی: در سراسر ایران این هنر زیبا به روش های مختلفی انجام می‌شود، اما هر دیار نقش مخصوص خود را دارد. قالی بافی در اردبیل یک هنر قدیمی است. طرح قالی های اردبیل در دنیا معروف است، و سر همه زبان هاست. قدمت هنر قالی بافی در اردبیل به زمان صفویه بر می‌گردد.

تراشکاری شیشه: یکی از بهترین سوغات و محصولات اردبیل شیشه های تراش خورده است. این هنر با استفاده از دستگاه بر روی شیشه و انواع اجسام، با طرح های بزرگ و کوچک ارائه می‌شود. ظروف و اشیا، پس از تراش خوردن صیقلی می‌شوند و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بافتنی: صنعت بافت میان بانوان سر تا سر جهان و به خصوص بانوان اردبیل رواج دارد. محصولات به دست آمده از این هنر عبارتند از جوراب، کلاه، پاپوش، بلوز و شال گردن. این هنر با استفاده از دو وسیله به نام میل بافتنی و قلاب انجام می‌شود.

معرفی هتل های اردبیل

معرفی هتل های اردبیل

هتل سبلان: این هتل جز هتل های ۳ ستاره است. دارای ۳ طبقه و ۲۸ اتاق است، که به دلیل موقعیت مکانی مناسب یکی از بهترین انتخاب ها است. این هتل در نزدیکی بقعه شیخ صفی الدین قرار دارد.

هتل دریا: این هتل در ۳ طبقه و ۳۱ اتاق ساخته شده است. این هتل دارای قسمت های مختلف از جمله رستوران، پارکینگ، تاکسی سرویس و اینترنت لابی است، و جز هتل های ۳ ستاره محسوب می‌شود.

مهمانسرا ایده آل: این هتل ۳ ستاره بوده، و در ۳ طبقه بنا شده است. این هتل در سال ۱۳۹۳ احداث شد. بخش های این هتل شامل رستوران، اینترنت در خود اتاق، تلویزیون و حمام است. هتل ایده آل در نزدیکی موزه مردم شناسی اردبیل واقع شده است.

آشنایی با مکان های دیدنی اردبیل و سرعین

مراکز خرید اردبیل

مراکز خرید اردبیل

بازار اردبیل: نام دیگر این بازار، بازار صفویه است، که در دوران صفویه بنا شده است. این بنا با معماری سنتی خود بسیار چشم نواز است. این بازار دارای قسمت های مختلفی مانند تیمچه، راسته و سراهای زیاد، حمام و مسجدی قدیمی است. در این بازار قسمتی به نام بازار قیصریه که از سقفی گنبدی تشکیل شده است، وجود دارد که هر گردشگری را به خود جذب می‌کند. این بازار در خیابان امام خمینی بنا شده است.

مجتمع تجاری شورا: این مرکز جز مراکز مدرن اردبیل به شمار می‌آید. این مرکز دارای ۵۰۰ واحد تجاری است، که در سال ۱۳۸۴ شروع به فعالیت کرد. این مجتمع بزرگ برای خرید انواع وسایل برای گردشگران بسیار مناسب است. آدرس این مرکز، خیابان عطایی، ورودی قدیم شورابیل است.

بازار طلا  فروشان: این مرکز در خیابان سی متری آیت الله مروج بنا شده است. معماری و ساخت این مرکز بسیار چشم نواز بوده، و بهترین انتخاب برای افردای است که به طلا علاقه دارند. این مجموعه دارای ۳ طبقه و ۱۰۳ واحد تجاری است.

بازار صدف: این مجموعه بهترین انتخاب برای خرید لوازم کامپیوتری و تلفن همراه است که در خیابان امام قرار دارد.

مرکز خرید الماس شهر: یکی از زیباترین مراکز خرید در اردبیل، مرکز الماس شهر است. این مرکز در ۱۲ طبقه با معماری زیبا در میدان شریعتی بنا شده است.

معرفی رستوران های مهم اردبیل

معرفی رستوران های مهم اردبیل

کبابی حاج مالک: این کبابی جز مهم ترین کبابی ها در اردبیل است، که کباب آن بسیار تازه و خوش طعم است. گوشت استفاده شده در کباب های این مکان کشتار روز است. اگر به اردبیل سفر کردید به خیابان ساحلی بروید و از این کبابی سر بزنید.

رستوران سید آقا: این رستوران یکی از انتخاب های مناسب برای شما، در سفرتان به اردبیل است. این رستوران در پیر عبدالمالک اردبیل قرار دارد.

رستوران گل سرخ: این رستوران شاید کمی گران تر از بقیه رستوران های اردبیل باشد، اما طعم غذاهای ان به خصوص کباب آن بسیار لذیذ است. اگر به این رستوران در خیابان عطائی رفتید، حتما کباب دنده آن را امتحان کنید.

رستوران خانسار: یکی از بهترین رستوران های برای نوش جان کردن پیچاق اردبیل، رستوران خانسار است. این رستوران در بلوار استقلال اردبیل، جنب بانک تجارت بنا شده است.

رستوران خانه صادقی: این رستوران دارای فضایی سنتی است. قدمت خانه صادقی به دوران قاجار بر می‌گردد. اگرقصد سفر به اردبیل را دارید، به این رستوران سر بزنید زیرا خاطره ای شگفت انگیر در فضایی سنتی برای شما رقم خواهد زد. این رستوران در  محله اوچدکان اردبیل قرار دارد.

بیشتر شهر های ایران در تابستان هوایی بسیار گرم دارند، اما اردبیل در فصل تابستان دارای آب و هوایی خنک و دل پذیر است، که به همین دلیل به شهر بدون کولر شهرت دارد. این شهر در فصل زمستان دارای هوایی بسیار سرد است. اگر می‌خواهید جشن های شهر اردبیل را تماشا کنید، در خرداد به این شهر سفر کنید و جشن زیبا گل های بابونه را از نزدیک تماشا کنید.

مسیر دسترسی به اردبیل

مسیر دسترسی به اردبیل

دیدنی های اردبیل

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها