۵ اثر باستانی بحث برانگیز در موزه ها!

آثار باستانی که از سرزمین های بومی خود غارت شده اند، و به عنوان اثار هنری و باستانی متعلق به کشوری دیگر در موزه های سراسر دنیا نگهداری می شوند. با تاریخ ما همراه باشید تا با ۵ اثر باستانی بحث برانگیز در موزه ها! آشنا شوید.

 

۱.مجسمه های پارتنون 

مجسمه پارتنون
مجسمه پارتنون

حدود ۳۰ درصد از مجسمه های باقی مانده پارتنون_ در اوایل قرن نوزدهم توسط سفیر بریتانیا با اجازه مقامات عثمانی از آتن بهUK برده شد_ از سال ۱۸۱۶، بخش جدایی ناپذیر کلکسیون موزه بریتانیا تبدیل شده است. هرچند دولت یونان کمپینی تشکیل دادند و درخواست کردند که این آثار باستانی به سرزمین مادری خود باز گردند. با این وجود، موزه بریتانیا اعلام کرده که این نمایانگر بخش مهمی از تمدن آتن باستان می باشد و در موزه آنها باقی خواهد بود.


۲.سنگ روزتا

سنگ روزتا
سنگ روزتا

مجسمه های پارتنون تنها مورد بحث برانگیز در موزه بریتانیا نمی باشد . سنگ روزتا یکی از آثار باستانی معروف_سنگ بزرگی که قدمت آن به ۱۶۹ ق.م باز می گردد و در ۱۷۹۹ توسط سربازان ناپلئون بناپارت مجددا کشف شد و به کشف رمز نوشته های تصویری مصریان برای اولین بار کمک کرد_ که یکی از مهمترین آثار موزه بریتانیا به شمار می رود. در ۲۰۰۳، مقامات مصری از موزه بریتانیا درخواست کردند که این اثر باستانی معروف را به مصر باز گردانند، و این موزه هنوز موافقت نکرده است.


۳.مجسمه نفرتیتی

مجسمه نفرتیتی
مجسمه نفرتیتی

یکی از بحث برانگیز ترین موارد در موزه های دنیا، مجسمه نیم تنه نفرتیتی می باشد . دولت مصر بارها خواسته که این مجسمه نفرتیتی به مصر بازگردانده شود. این مجسمه اولین بار در ۱۹۲۴ در موزه نوس برلین رونمایی شد. در اوایل ۱۹۳۰ قرار بود که این مجسمه به مصر بازگردانده شود _ نیم تنه آهکی نفرتیتی، همسر سلطنتی آخناتن، که قدمت آن به ۱۴۳۰ ق.م باز می گردد_ ولی متاسفانه توسط هیتلر کنسل شد و این مجسمه هنوز در آلمان نگهداری میشود. مقامات دلیل عدم اجازه جابجایی را شکننده بودن این مجسمه اعلام کردند.


۴.لوح های بنین

لوح بنین
لوح بنین

اغلب لوح های بنین توسط ارتش بریتانیا در ۱۸۹۷  غارت شد _ مجموعه ای از آثار هنری برنزی از امپراطوری بنین (جنوب غربی نیجریه امروزی) هستند که امروزه در موزه بریتانیا نگهداری می شود. نیجریه که از ۱۹۶۰ مستقل شد، بارها درخواست بازگرداندن این لوح های غارت شده را به موزه بریتانیا اعلام کرده است.


۵.گنج پریم

گنجینه پریام
گنجینه پریام

گنجینه پریم_ یک کلکسیون ۴۵۰۰ ساله با ۲۰۰ قطعه از جواهرات، ابزار، و سایر آثار باستانی_  اولین بار توسط یک باستان شناس آلمانی، هاینریش شلیمن ، از مکانی در شهر باستانی تروی در اواخر قرن نوزدهم ، دزدیده شد. این گنج تا ۱۹۴۵ در مزوه رویال برلین نگهداری می شد تا اینکه ارتش سرخ روسیه آن را از انبار بزرگی در یر باغ وحش روسیه دزدید. از سال ۱۹۹۳، این گنجینه در موزه هنرهای زیبای پوشکین مسکو، روسیه به نمایش گذاشته می شود. با وجود قرارداد ۱۹۹۰ بین آلمان و روسیه ، مبنی بر بازگشت همه آثار هنری غیر قانونی در روسیه، مقامات روسی از این کار خودداری کردند. آنها این گنج را به عنوان غرامت ویرانی شهرهای روسیه توسط آلمان و غارت موزه هایشان در جنگ جهانی دوم ، از آن خود میدانند!

 

منبع theculturetrip
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها