آثار تاریخی نیاسر

آثار تاریخی نیاسر

اگر قصد سفر به نیاسر را دارید، و می‌خواهید با آثار تاریخی چشم نواز نیاسر آشنا شوید، در ادامه مطلب همراه ما باشید. بازدید از آثار تاریخی نیاسر سفری خاطر انگیز برای شما رقم خواهد زد.

چهار طاقی نیاسر

این چهار طاقی بی نظیر جز زیبا ترین و قدیمی ترین چهار طاقی ها در ایران است، که قدمت آن به دوره اشکانی و ساسانی بر می‌گردد. نام معروف دیگر این چهار طاقی آتشکده ساسانیان است. چهار طاقی نیاسر در نزدیکی چشمه اسکندریه نیاسر قرار دارد. این چهار طاقی دارای یک اتاق بوده، که همراه یک گنبد پوشانده شده و بر روی صخره ای بسیار چشم نواز واقع شده است.

آثار تاریخی نیاسر

چشمه و آبشار نیاسر

این چشمه تاریخی و زیبا به چشمه اسکندریه معروف است، که علاوه بر طبیعت زیبا دارای قدمتی تاریخی است. این چشمه چشم نواز در کنار چهار طاقی نیاسر قرار دارد، که زیبایی آن را دو برابر می‌کند. همچنین این چشمه جز اولین و قدیمی ترین چشمه های شناخته شده در کشور می‌باشد. در این آبشار به دلیل گذشت سالیان زیاد و حل شدن سنگ های آهکی، استلاکتیت ها و استلاکمیت های به وجود آمده، که زیبایی این مکان را چندین برابر کرده است.

در کاشان کجا برویم؟

غار رئیس

این غار جز غار های طبیعی محسوب نمی‌شود، زیرا به دست خود انسان به وجود آمده است. از این غار برای اجرای مراسمات مذهبی استفاده می‌شود. قدمت این بنا به دوران پارت ها بر می‌گردد، که از ۳ طبقه، چاه ها و راهروهای تنگ تشکیل شده است. چاه های به وجود آمده در این غار دارای عمق بسیار زیاد است، که نمی‌توان بدون استفاده از وسایل مجهز به درون چاه رفت. از نام های دیگر این غار می‌توان به سوراخ ویس و غار ویس اشاره کرد. معماری این غار به گونه ای است، که پیچ و خم های متعددی دارد و حتما باید با راهنما به داخل غار رفت.

آثار تاریخی نیاسر

حمام و آسیاب آبی

حمام تاریخی و آسیاب آبی از دیگر آثار تاریخی این شهر هستند که از نظر کارشناسان و تحقیقات به عمل آمده و نوع معماری به کار رفته در این بنا حکایت از آن دارد که این حمام و آسیاب در درون دوره صفویه بنا نهاده شده است و وجه تسمیه آن نیز به همان دلیل است. نحوه انتقال آب به داخل حمام نیز جالب است و در خور توجه و بدین شکل است که آب از آبشار به وسیله کولهای گلی به داخل هشت گوش زیبایی و از آنجا به داخل حمام هدایت می‌شد و از آنجا به کل حمام انتقال می‌یافت و آب شرب حمام نیز به وسیله کولهای جداگانه بداخل حمام هدایت می‌شده که هنوز آثارش باقی است.

آثار تاریخی نیاسر

سوخت این حمام از هیزم بوده است و حمام دارای خزان بوده است و ورودی هشت ضلع شکل آن بوسیله دالانهایی از بیرون حمام جدا شده است؛ و اما آسیب آبی که به وسیله ابی که از آبشار به پایین ریخته می‌شده به گردش در آمده است به این شکل کار می‌کند که آب ابتدا در داخل تنوره هایی ذخیره و از آنجا به وسیله کول باریکی که از انتهای تنوره با فشار به چرخه آسیاب می‌ریزد و سنگ آسیاب را به گردش در می‌آورد و گندم و جو را آسیاب می‌کند.

باغ تالار کوشک

باغ تالار از آثار جالب و دیدنی شهر نیاسر می‌باشد که درختان کهنسال و بس رفیع آن زبانزد خاص و عام می‌باشد. درختان سر به فلک کشیده که بسیار زیبا و دل انگیز است در این باغ قدیمی و زیبا که آب چشمه اسکندریه در میان آن جاریست و به آبشار منتهی می‌گردد و درختان آن از این آب سیراب می‌شوند. عمارت بسیار زیبا و بدیع بنا نهاده شده است که به کوشک تالار معروف است.

منبع الی گشت
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها