دیدنی های نیاسر

نیاسر یکی از شهر های تاریخی و دیدنی کاشان می باشد که هر ساله میزبان تمامی علاقه مندان به این منطقه گردشگری می باشد. با امدن اسم نیاسر شاید اولین چیزی که به ذهن شما برسد آبشار نیاسر باشد ولی این شهر جاذبه های دیگری هم به جز این ابشار دارد که در ادامه مقاله سعی در معرفی دیدنی های نیاسر داریم.

دیدنی های نیاسر

نیاسر کجاست؟

نیاسر در ۲۰ کیلومتر شهر کاشان و در مسیر کاشان به مشهد اردهال واقع شده و با شهر تهران ۲۳۰ کیلومتر فاصله دارد. این شهر به دلیل جاذبه های گردشگری و اب و هوای معتدل و خنکی که دارد بسیار مورد توجه گردشگران است. جمعیت ثابت این شهر ۵۰۰۰ نفر است اما در ایام نوروز و فصل گلابگیری به میانگین روزانه ۵۰۰۰ نفر افزایش می یابد و در تابستان، به دلیل آب و هوای کوهستانی که دارد جمعیت آن به ۱۰۰۰۰ نفر نیز می رسد.

تاریخچه نیاسر

نیاسر در گذشته روستایی باستانی بوده و در آثار به جا مانده از سده های ۶ و ۷ از این روستا نام برده شده است. طبق تحقیقات صورت گرفته در مورد اسم این شهر، نیاسر واژه ای است متعلق به فارسی باستان که به معنای سایه و سرماست و با توجه به آب و هوای این شهر کاملا اسم بامسمایی است. در مقایسه با آب و هوای کاشان که هوایی گرم و خشک دارد، نیاسر آب و هوایی کوهستانی و خنک دارد و در گذشته مورد توجه پادشاهان ساسانی برای استراحت بوده است.دیدنی های نیاسر

جاهای دیدنی نیاسر

چهار طاقی نیاسر

این بنا ساخته شده در اواخر دوره ساسانیان از قدیمی ترین و زیباترین چهارطاقی های کشور ی باشد. این بنا در نظر مردم عادی همانند یک اتشکده ساده می باشد اما باستان شناسان کاربری های دیگری را نیز برای این بنا یافته اند. در کل دیدن یک چهار طاقی بر فراز صخره بسیار زیباست و پیشنهاد می کنم حتما دیدن کنید.

در کاشان کجا برویم؟

غار رئیس نیاسر

غار نیاسر یکی از غار های ساخته دست انسان می باشد که از قدمت بسیار زیادی برخوردار است و پیچیدگی های فراوانی دارد.این غار در اوایل دوره پارت ها ساخته شده است و تا به کنون پابرجاست. این غار برای اجرای اعمال مذهبی ایجاد شده بود و حالا به یک جذابیت تفریحی برای گردشگران تبدیل شده است. غاری که سه طبقه است و بسیار پیچیده به همراه چاه های بسیار عمیق.

غار رئیس نیاسر

ابشار نیاسر

در نزدیکی چهار طاقی چشمه ای قدیمی و با برکت وجود دارد که دارای اب زلال و شفافی می باشد که ابشار نیاسر که یکی از قدیمی ترین ابشار های ایران نیز هست از این چشمه سرچشمه می گیرد.

حمام و اسیاب

یکی دیگر از جذابیت های نیاسر این حمام می باشد که معماری و ساخت ان مربوط به دوره صفوی می باشد.

حتما پیشنهاد می شود که از این مکان دیدن فرمایید زیرا معماری بسیار جالبی دارد و سیستم جالبی برای انتقال اب نیز دارد.

مراسم گلابگیری

شاید وقتی حرف از گلابگیری می زنیم تنها به شهر کاشان فکر می کنیم، اما جالب است بدانید که به علت موقعیت جغرافیایی خاص نیاسر، گل های محمدی زودتر از نقاط دیگر کاشان به ثمر می نشینند و مراسم گلابگیری از اواسط اردیبهشت تا اواسط خرداد در این شهر برگزار می شود. اگر در این زمان به نیاسر سفر کردید علاوه بر بازدید از مکان های تاریخی و باستانی این شهر، می توانید از مراسم زیبا و خوشبوی گلابگیری نیز دیدن کنید و چند شیشه گلاب به عنوان سوغات با خود بیاورید.

 

منبع الی گشت
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها