تسالونیکی یونان معروف به شهر ارواح!

تسالونیکی ، شهر دوم یونان ، پایتخت مقدونیه ، بانوی شمال بوده است که یکی از القابی که به این شهر داده اند، “شهر ارواح” می باشد. با تاریخ ما همراه باشید تا درباره تسالونیکی یونان معروف به شهر ارواح! بیشتر بدانید.

 

تسالونیکی ادر یونان از روزی که تاسیس شد، همواره چند فرهنگی بود. تسالونیکی یک دروازه و بندر مهم بین شرق و غرب،  و یک قطب پویا و پر رونق بود. در انجا قرن ها، مسیحیان، مسلمانان، و یهودی ها در کنار هم زندگی می کردند. یهودیان از قرن ۱۵ نقش مهمی در تاریخ چند فرهنگی شهر ایفا کردند. تا قرن بیستم، بیشتر آنها حاشیه نشین شدند و بسیاری از آنها نیز مهاجرت کردند. متاسفانه یهودیانی که ماندند به سرنوشت وحشتناکی دچار شدند.در پایان جنگ جهانی دوم، ۹۰ درصد از یهودیانی که در تسالونیکی بودند، در هولوکاست به قتل رسیدند. به همین دلیل است که تسالونیکی به شهر ارواح معروف است.


تاریخ تنوع مذهبی در تسالونیکی

نوشته های باستانی تسالونیکی
نوشته های باستانی تسالونیکی

نام این شهر که در ۳۱۵ ق.م توسط کاساندر مقدونی تاسیس شد، از روی تسالونیکه ، خواهر ناتنی اسکند مقدونی انتخاب شد. این شهر یک کلان شهر مهم بود و دومین شهر بزرگ و ثروتمند امپراطوری بیزانس، پس از قسطنطنیه به شمار می رفت.

در ۱۴۳۰، این شهر به دست عثمان ها افتاد ولی وضعیت صنعتی و تجاری اش را حفظ کرد، البته نه به اندازه دوران بیزانس. در آن زمان شهر دارای جمعیت چند نژادی از مسلمانان، مسیحیان ارتدوکس و کاتولیک ها بود تا اینکه در ۱۴۹۲، موجی از مهاجران یهودی مجبور به ترک اسپانیا شدند. تا ۱۵۱۴، حدود ۵۴ درصد جمعیت شهر را یهودیان تشکیل می دادند.قرن ها یهودیان در صلح با سایر نژادها و مذهب ها زندگی کردند. در حقیقت قبل از تاسیس تل آویو، زبان اصلی مردم تساللونیکی لادینو بود.


ایجاد هویت هلنی

سرشماری نشان داد که تنها ۲۵ درصد جمعیت، ارتدوکس یونانی بودند، توسط مقامات یونان به سوی هلینستی شدن هدایت شد. آنها زبان یونانی را به زبان اصلی مردم تبدیل کردند تا یک کشور متحد و منسجم شود. پس از یک آتش سوزی غم انگیز در ۱۹۱۷، که ۷۰۰۰۰ نفر را بی خانمان کرد (اکثرا یهودی بودند)، مقامات با خیابان های عریض و بلوارهای جدید شهر را نونما کردند. بعدها، تبادل جمعیت با ترکیه باعث شد بسیاری از مسلمانان تسالونیکی به ترکیه بروند. همزمان، هلنیزاسیون در دست اقدام منجر به ویرانی مناره ها، و مساجد به عنوان نمادی از گذشته ای شوم، شد.

متاسفانه این صفحه فراموش شده از تاریخ تسالونیک چندان معروف نیست ولی بهتر است که آموزش داده شود. اگر به تاریخ یونان علاقمندید، پس چرا نباید درباره گذشته چند فرهنگی این شهر بیشتر بدانید؟

منبع theculturetrip
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها