۸ اختراع که به دنیای باستان مدیونیم!

بسیاری از چیزهایی که امروزه در جوامع مدرن مورد استفاده قرار می گیرد، به دنیای باستان تعلق دارد. ۸ اختراع که به دنیای باستان مدیونیم! کدامند؟ با تاریخ ما همراه باشید.

 

۱.کاغذ

پاپیروس
پاپیروس

۳۰۰۰ سال ق.م، مصریان توانستند از میوه گیاه پاپیروس در کنار رود نیل، کاغذ بسازند . آنها همچنین از نی های برش خورده ، قلم اختراع کردند تا با آن روی پاپیروس بنویسند. جوهر هم از ترکیب صمغ گیاه و موم زنبور عسل درست می کردند. این مخترعین مصر باستان کاملا بر کاری کا انجام میدادند آگاه بودند. برخی از کتیبه های باستانی هنوز با گذشت ۵۰۰۰ سال قابل خواندن هستند.


۲.آرایش چشم

سرمه دان گرانیتی
سرمه دان گرانیتی

مصریان باستان ، ۴۰۰۰ سال ق.م، برای درست کردن سورمه، شروع به ترکیب دوده و سرب به رنگ آبی ، سیاه و خاکستری کردند. در برخی از نقاشی های باستان ، مصریان آرایش چشم سبز داشتند. هم زنان و هم مردان در مصر باستان چشم هایشان را سرمه می کردند. آنها معتقد بودند که سرمه علاوه بر خواص درمانی، آنها را از چشم بد دور می کند.


۳.دموکراسی 

آکروپلیس در آتن
آکروپلیس در آتن

کلمه دموکراسی در لغت به معنای “حکومت توسط مردم ” می باشد. این کلمه و مفهوم آن اولین بار در ۵۰۷ ق.م، توسط کلستین، حاکم یونانی در دولت شهر آتن ایجاد شد. این شکل از دولت مردمی شامل سه گروه جداگانه می باشد: مجلس سیاسی، مجمعی که قوانین را می نویسد و سیاست خارجی را دیکته می کند…، بوله ، شورای نمایندگان منتخب از اقوام مختلف آتنی.. ، و سیستم دادگاه عمومی.. در عمل، فقط اقلیت اندکی از جمعیت آتن در این دولت دموکراتیک شرکت داشتند و تنها بالای ۱۸ سال اجازه رای داشتند. این سیستم تا ۴۶۰ ق.م پایدار ماند.


۴.ماراتن

فیدیپیدس، سرباز یونانی
فیدیپیدس، سرباز یونانی

در ۴۰۹ ق.م، بر اساس روایات، یک سرباز یونانی ، از ماراتون تا آتن ، یک مسافت ۲۶ مایلی، دوید تا خبر پیروزی آتن بر ایرانیان در جنگ ماراتون را برساند. این سرباز پس از رساندن خبر، مرد. در طول قرن ها، داستان این سرباز با سرباز دیگری به نام فیدیپیدس ترکیب شد. فیدیپیدس قبل از جنگ ماراتون، از آتن به اسپارتا دوید تا یونانیان را از حمله ایران با خبر کند. متاسفانه اسپارت ها در تدارک مراسم مذهبی بودند و نتوانستند برای جنگ بسیج شوند. اولین دوی ماراتن مدرن در سال ۱۸۹۶ در بازی های المپیک احیا شد و یک دونده یونانی به اسم اسپیریدون لوئیس بدست آمد.


۵.بتن

کولوسئوم روم
کولوسئوم روم

بتن رومی یک ماده فوق العاده بادوام می باشد، و اولین بار ۲۱۰۰ سال پیش در زمان امپراطور آگوستوس در ۲۷ ق.م بوجود آمد. رومی ها سنگ اهک را با خاکستر آتشفشانی ترکیب کردند تا ملات بسازند و این ماده غلیظ را با تکه های آجر مخلوط کردند و مواد اولیه جاده ها، پل ها، قنات، ساختمان ها و سایر سازه ها را ساختند._بناهایی مثل پانتئون و کلسئوم اینگونه ساخته شدند. امروزه دانشمندان فهمیدند که بتن رومی ، اگرچه ضعیف تر از سیمان مدرن می باشد، به طور حیرت انگیزی بادوام است و با گذشت قرن ها همچنان پابرجاست.


۶.مجله

روزنامه
روزنامه

روزنامه اولین بار در ۱۳۱ ق.م بوجود آمد، و به عنوان خبرنامه سیاسی و اجتماعی در روم باستان استفاده می شد. خبرها از رویدادهایی مثل پیروزی های نظامی، درگیری های گلادیاتوری و سایر بازی ها، مرگ ها و تولدها و داستان های پرطرفدار نوشته می شد.


۷.شکلات

شکلات
شکلات

این اختراع مهم از دانه درخت کاکائو به وجود آمد، که ۳۰۰۰ سال قبل توسط آزتک ها، مایا و مردم تولتک کشت می شد. این تمدن ها از میوه کاکائو برای ساخت نوشیدنی انرژی زا و تقویت کننده خلق و خو استفاده می کردند . تمدن مایا درخت کاکائو را مقدس می شمردند و آن را می پرستیدند و دانه کاکائو به قدری ارزشمند شد که از آن به عنوان ارز استفاده می کردند.


۸.صفر

صفر
صفر

صفر مفهومی نسبتا جدید در تاریخ بشریت است که ریشه آن به دوران باستان باز می گردد. ایده استفاده از نماد صفر به طور مثال برای نشان دادن تفاوت بین ۱۰ و ۱۰۰، ۳۰۰ ق.م بوجود آمد، زمانی که بابلی های باستان ، سیستم شمارش سومری را توسعه دادند. مردم مایا در ۳۵۰ ب.م، از این عدد در تقویم خود استفاده کردند ولی مثل بابلی ها ، صفر را به عنوان عدد و یا در معادلات استفاده نمی کردند.

منبع history
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها