راهنمای سفر به آبادان

راهنمای سفر به آبادان

آبادان یکی از آن شهرهاست که سفر کردن به آن دلیل نمی‌خواهد: اماکن دیدنی، مراکز خرید با کالاهایی که قیمت مناسب دارد، مردم خونگرم، موسیقی بندری، غروبی دل‌انگیز، شب و آغازِ زندگی شبانه. آبادان شهری‌ست در حاشیۀ خلیج فارس، که زمانی یکی از مدرن‌ترین شهرهای ایران به حساب می‌آمده. آبادان از شهرهای استان خوزستان است و بعد از اهواز مهم‌ترین شهر این استان به حساب می‌آید. نزدیکی به مرز کشورهای کویت و عراق و وجود یکی از بزرگترین پالایشگاه‌های نفتی جهان در این شهر، بر اهمیت آبادان افزوده است.

آبادان شهری‌ست در میانۀ رودها. از آبرفت به جا مانده از به هم پیوستن رود کارون و دجله، زمینِ جزیره مانندی به وجود می‌آید که به جزیرۀ آبادان معروف است. آبادان و بخشی از خرمشهر بر این خاک واقع شده‌اند.

راهنمای سفر به آبادان

چگونه به آبادان سفر کنیم؟

آبادان تا خرمشهر چیزی حدود ۱۵ کیلومتر فاصله دارد. برای سفر به آبادان، می‌توانید مسیرهای مختلفی را انتخاب کنید. اگر بخواهید از تهران و با مسیر جاده‌ای به آبادان بروید، بسته به جاده‌ای که انتخاب می‌کنید ده الی دوازده ساعت در راه خواهید بود. فاصلۀ جاده‌ای تهران تا آبادان در مسیرهای مختلف چیزی بین ۹۵۳ تا ۱۰۱۵ کیلومتر است که می‌توانید با اتوبوس‌هایی که مستقیماً از تهران به آبادان می‌روند این مسیر را طی کنید.

از تهران به آبادان قطار مستقیم وجود ندارد. در صورتی که بخواهید با قطار مسافرت کنید، ابتدا باید با قطار به خرمشهر بروید و بعد از آنجا با ماشین از طریق راه زمینی خودتان را به آبادان برسانید. مدت زمانی که قطار شما را از تهران به خرمشهر می‌ساند حدود هفده الی هجده ساعت خواهد بود.

یکی دیگر از راه‌های سفر به آبادان، پرواز مستقیم تهران-آبادان است که حدوداً یک ساعت و نیم طول خواهد کشید. این کوتاه‌ترین راه و در عین حال گران‌ترین راه رسیدن به آبادان است.

چگونه به آبادان سفر کنیم؟

آشنایی با موزه آبادان

بهترین زمان برای مسافرت به آبادان

آبادان به جهت نزدیکی به استوا و صحرای عربستان، در مجموع هوایی گرم و بیابانی و اقلیمی مشابه با مناطق استوایی دارد. به دلیل همجواری با خلیج فارس و رودهای مهمی که از دجله و کارون منشا می‌گیرند و همچنین به خاطر بادهای موسمی دارای رطوبت بالایی است. بادهای مختلفی که بر آبادان می‌وزد هوایی متفاوت را در این شهر ایجاد می‌کند، به طوری که  باد شمال اصولاً باعث مطبوع شدن هوا می‌شود ولی باد شرجی باعث می‌شود رطوبت هوا به قدری بالا برود که نفس کشیدن را برای کسانی که مشکل تنفسی دارند سخت کند. از این رو انتخاب زمان مناسب برای سفر به آبادان از اهمیت بالایی برخوردار است.

رطوبت هوای آبادان در اثر باد شرجی در زمستان بالاتر است اما در بهار و تابستان هوا رطوبت کمتری دارد. از طرفی آبادان تابستان‌هایی گرم و زمستان‌هایی متدل و مطبوع دارد. گرم‌ترین روزهای آبادان در ماه‌های تیر و مرداد و سردترین روزها در ماه بهمن است. بنابر این در مجموع بهترین زمان سفر به آبادان روزهای پایان اسفند و ابتدای فروردین است.

بهترین زمان برای مسافرت به آبادان

اقامت‌گاه‌های آبادان

آبادان اقامتگاه‌های مختلفی دارد که امکانات متفاوتی را در اختیار شما قرار می‌دهند. طیف این اقامتگاه‌ها از دو ستاره تا پنج ستاره است که می‌توانید از میان آن‌ها دست به انتخاب بزنید.

تنها هتل پنج ستارۀ آبادان، هتل پارس کاروانسرا است. این هتل در سال ۱۳۵۰ هری شمسی ساخته شده و در زمان جنگ در اختیار رزمندگان اسلام بوده است. از این رو بخشی از این هتل، آثار جنگ به صورت ماکت وجود دارد. هتل پارس کاروانسرا در مرکز شهر واقع شده و فاصلۀ کمی به تعدادی از جاهای دیدنی آبادان مثل مسجد رنگونی‌ها دارد. این هتل با پذیرش ۲۴ ساعته، دارای اتاق‌های لوکس یک تخته تا سه تخته و همچنین سوئیت معمولی یک‌خوابۀ دو نفره، سوئیت رویال دو خوابۀ چهار نفره است.

اقامت‌گاه‌های آبادان

تنها هتل چهار ستارۀ آبادان، هتل پارسیان آزادی است. این هتل هم فاصلۀ کمی تا مسجد رنگونی‌ها و دیگر جاهای دیدنی آبادان دارد. این هتل اتاق‌های یک تا سه تخته و دو اتاق ویژۀ توان خواهان دارد. پذیرش هتل آزادی ۲۴ ساعته می‌باشد.

از هتل‌های سه ستاره هتل نخل(با سی و یک واحد اقامتی. دارای واحدهای یک خوابه، تا چهار خوابه)، هتل امیرکبیر(با واحدهای یک تخته تا چهار تخته و سوییت سه تخته) و از هتل های دو ستاره می‌توان هتل کیوان(با اتاق‌های یک تخته تا دو تخته و سوئیت سه تخته و چهار تخته) و هتل آزادی(با اتاق‌های یک تخته تا سه تخته و سوئیت سه نفره) را می‌توان نام برد.

آشنایی با آثار تاریخی آبادان

مراکز خرید در آبادان

۱. بازار ته‌لنجی‌ها

آبادان در کنار خرمشهر، شلمچه و جزیره مینو از مناطق آزاد جنوب غربی کشور محسوب می‌شود و همین باعث شده تا بازارهای کوچک و بزرگ آبادان رونقی دو چندان داشته باشند. از بازارهایی که می‌توانید در آن کالای ارزان بخرید بازار ته‌لنجی‌های آبادان است. ته‌لنجی‌ها بازاری‌ست که انواع و اقسام کالاها در آن عرضه می‌شود و به دلیل آنکه برخی ملوانان و کاکنان می توانند بدون پرداخت تعرفۀ گمرک کالا وارد کنند، می‌توانید با قیمتی مناسب آنچه را می‌خواهید بخرید. همین امر البته باعث شلوی بیش از حد این بازار شده است، تا آنجا که در روزهای آخر هفته و نوروز، به سختی می‌توان در این بازار خرید کرد. یکی از جاذبه‌های بازار ته‌لنجی‌ها که نمی‌شود از ذکرش گذشت این است که برخی از مغازه‌دارها با موسیقی محلی به جذب مشتری می‌پردازند و این سیر و سیاحت در بازار را دلچسب‌تر می‌کند.

1. بازار ته‌لنجی‌ها

۲. بازار کویتی ها

یکی از قدیمی‌ترین بازارهای آبادان است که بیشتر در آن لباس‌های مردانه به فروش می‌رسد. اگر به دنبال کالاهای اصل هستید قطعا پاساژ کویتی‌ها گزینۀ مطلوبی خواهد بود.

۳. بازار ماهی‌فروشان آبادان

بازاری‌ست که در کنار رود اروند قرار گرفته و به نام پارک بازار ماهی معروف است.

از دیگر بازارهای معروف آبادان می‌توان به بازار مرکزی آبادان(واقع در خیابان دبستان رو به روی بازار ماهی‌فروشان)، مجتمع تجاری ساحلی اروند(واقع در خیابان گمرک جنب بازار مرکزی)، مجتمع تجاری جزیره(واقع در احمدآباد) بازار خلیج فارس یا بازار شب(ابتدای خیابان دستان) می‌توان نام برد.

3. بازار ماهی‌فروشان آبادان

دیدنی‌های آبادان

۱. مقام خضر نبی

در هفت کیلومتری شرق آبادان میان رودهای بهمنشیر و اروند رود قرار دارد. این بقعه در سال ۹۲۰ هجری قمری ساخته شده و گنبدی سفید و سبز دارد.

1. مقام خضر نبی

۲. مسجد رنگوتی‌ها

این مسجد زیبا در سال ۱۳۰۰ هجری شمسی با درخواست مسلمانان سنی مذهب شبه‌قارۀ هند، با سبک معماری شبه قارۀ هند ساخته شده است. شهرت این مسجد به رنگوتی‌ها به این دلیل است که بیشتر مهاجرانی که بانی ساخت این مسجد بودند از رنگون پایتخت میانمار مهاجرت کرده بودند. این مسجد دارای گچ‌بری‌های زیبایی است که آن را به یکی از مراکز مهم دیدنی آبادان تبدیل کرده است.

۳. کلیسای سورت گاراپت

از بناهای دیدنی آبادان است که در سال ۱۳۱۹ هجری شمسی ساخته شده. به دلیل کاهش جمعیت مسیحی آبادان ئیگر مراسم مذهبی در این کلیسا برگزار نمی‌شود.

کلیسای سورت گاراپت

۴. سینما شیرین

سینمای شیرین در سال ۱۳۱۰ هجری شمسی توسط یکی از تاجرین هندوستان ساخته شده و از بناهایی است که در فهرست ملی ایران به ثبت رسیده است. این سینما زمانی لقب بزرگ‌ترین سینمای ایران را داشته است.

۵. سینما نفت

طرای کلی سینما نفت، شیری نشسته را در ذهن تداعی می‌کند. این سینما در سال ۱۳۲۳ هجری شمسی با نام سینما تاج به بهره‌برداری رسیده است و در قدیم به جهت هیبت شیر مانندش به نگهبان آبادان مشهور بوده است.

سینما نفت

۶. ساحل بسیار زیبای اروند و بهمنشیر

یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری آبادان است که محیطی مناسب برای ماهی‌گیری و گذراندن اوقات فراغت دارد.

6. ساحل بسیار زیبای اروند و بهمنشیر

۶. پل کابلی امام رضا

پل کابلی آبادان اولین پل کابلی جهان است که در خشکی بنا شده است. این پل دیدنی در محلۀ کوی فرهنگیان قرار دارد.

6. پل کابلی امام رضا

۷. آرامگاه ارامنه آبادان

در منطقۀ شطیط در جنوب شرقی آبادان، قبرستانی با مساحت هزار و پانصد متر مربع وجود دارد که دیدن کردن از آن خالی از لطف نیست.

7. آرامگاه ارامنه آبادان

از دیگر جاذبه‌های گردشگری در آبادان می‌توان به آرامگاه سید عباس، قدمگاه امام رضا، موزه هنرهای معاصر، موزه اسناد تاریخی و خطی، موزه آبادان، موزه نفت، بقایای سینما رکس و نخلستان‌های آبادان اشاره کرد.

سوغات‌های آبادان

مهم‌ترین سوغات آبادان انواع خرماهای مرغوب و فراورده‌های آن است. بعد از خرما، ادویه، ماهی و میگوی تازه، انواع محصولات حصیری مانند کپو که از برگ خرما درست می‌شود و گلیم را می‌توان نام برد. البته چون آبادان از مناطق آزاد تجاری‌ست کالاهای اصلی با قیمت مناسبی که دارد هم می‌توانند سوغات مناسبی باشند.

سوغات‌های آبادان

غذاهای محلی آبادان

اگر اهل امتحان کردن غذاهای محلی در زمان مسافرت خود هستید، آبادان یکی از آن شهرهاست که تنوع بالایی از لحاظ غذاهای محلی دارد. از غذاهای محلی آبادان می‌توانید قلیه ماهی، قلیه میگو، سمبوسه، فلافل، رنگینک، خورش بامیه، پاکوره، دال عدس، ماهی صبور کبابی و آش آبادان را امتحان کنید و از خوردنشان لذت ببرید.

غذاهای محلی آبادان

مسیرهای دسترسی به آبادان

مسیرهای دسترسی به آبادان

جاذبه های دیدنی آبادان و خرمشهر

سخن آخر

علیرغم آنکه جنگ تحمیلی آسیب‌های زیبادی به آبادان زده و این آسیب‌ها هنوز پا برجاست، اما این شهر که روزی عروس شهرهای ایران نام داشته را از رونق و جذابیت نیانداخته‌است. آبادان هنوز زیباست و با مردمان خونگرمش هر روز بیش از پیش مسافران را به سوی خویش می‌خواند.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها