شاه عباس اول و میراث معماری او!

شاه عباس بزرگ میراث فرهنگی عظیمی از خود در ایران به جا گذاشت. این پادشاه سلسله صفوی (۱۵۰۱ تا ۱۷۳۶)، یکی از بزرگترین حاکمان ایرانی در دوران خود به شمار میرفت. با تاریخ ما همراه شوید تا  با شاه عباس اول و میراث معماری او! آشنا شوید.

 

در سال ۱۵۷۱ ، شاه عباس در ایران با شرایطی آشفته ، حین جنگ بین رهبران نظامی و حمله امپراطوری عثمانی، به دنیا آمد. اگرچه مردی با نبوغ نظامی بود که ایران را از شرایط آشفته نجات داد، شهرهای پر رونقی ساخت، از مسیحیان در شهرهای خود استقبال کرد، ولی برای ترس از دست دادن قدرت ، یکی از پسرانش را کشت و بقیه را کور کرد.

شاه عباس یکم با اینکه اولین پسر نبود، ولی با کشتن برادر بزرگترش در ۱۵۸۸ به تاج و تخت رسید و طی ۴۱ سال بعد، حامی و مروج فرهنگ و تمدن ایرانی بود و یک امپراطوری ساخت که نه تنها از نظر اقتصادی و نظامی ، بلکه در زمینه های عقیدتی و هنری  هم قدرتمند بود.

عباس در ۱۵۹۸ پایتخت خود را از قزوین به اصفهان منتقل کرد. میدان معروف نقش جهان اصفهان که از میراث جهانی یونسکو به شمار می رود و دومین میدان بزرگ دنیا ، پس از میدان تیانانمن در پکن می باشد، نشان قدرت شاه عباس بود. در زمان شاه عباس، تجار در این میدان سلطنتی، فریاد می زدند و کالاهای خود را می فروختند. مساجد، کاخ ها و بازارهای زیادی این میدان را احاطه کرده اند و همچنان مانند چهارصد سال پیش پا برجا هستند.

مسجد شاه یا مسجد امام یا مسجد جامع، که با هزاران کاشی فیروزه ای پوشیده شده، در ضلع جنوبی میدان سلطنتی قرار دارد و یک نمونه از معماری شگفت انگیز دوره صفویه است. این مکان باشکوه که از میراث جهانی یونسکو و شگفتی های خاورمیانه به شمار می رود، یکی از بزگترین پروژه های شاه بوده که تا یک سال قبل از مرگش در ۱۶۲۹ اتمام یافت.

دور تا دور میدان بزرگ ، یک بازار بزرگ هم وجود دارد. یکی از بزرگترین بازارهای ایران که قدمتش به بیش از هزار سال باز می گردد.این بازار خیره کننده به دستور شاه عباس اول ساخته شد.

بازدید از اصفهان بدون گشت و گذار در جلفا ، محله پر جنب و جوش ارامنه کامل نخواهد بود که قدمت آن به دوره شاه عباس اول باز می گردد، زمانی که هزاران ارامنه در شهرهای ایرانی ساکن شدند. سیاست شاه از اجازه ورود مسیحیان این بود که از آنها بهره مند شود چرا که بسیاری از آنها هنرمندان ماهر، تجار ابریشم و بازرگانان بودند، و به همین دلیل از آزادی مذهبی برخوردار بودند. در این منطقه کلیسا و قبرستانی مخصوص مسیحیان وجود دارد. میراث باشکوه شاه عباس، یکی از مهمترین امپراطوری های باستان، میراثی ست که ایران همواره تلاش دارد همزمان با نوسازی آن را حفظ کند.

 

منبع theculturetrip
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها