لائوتسه و آیین تائو

با لائوتسه و آیین تائو اشنا شوید

 

ارواح هشتگانه لائوتسه ؛


این ((سه گوهر طاهر)) تبدیل به ((هشت روان جاوید)) شد و در اساطیر ملى چین محبوبیتى فراوان پیدا کرد:
((این هشت روان جاوید)) در ابتدا مردمى بودند که زهد و ریاضت را پیشه ساخته و بر اثر عبادت و اعمال صالحه ، ب ابدیت رسیدند. آنان با جسد و پیکر مادى خود با روحى شاداب و روانى جوان زندگى مى کنند و در زیر درخت کاج منزل دارند؛ یکى شراب مى سازد، دو نفر دیگر شراب مى نوشند، چهارمى نى مى نوازد و آن چهار نفر دیگر در گوشه اى آرمیده و از این چهار نفر جدا زندگى مى کنند. آنان در آغاز هر سال مورد احترام و تکریم قرار مى گیرند. تصاویر خیالى آنان بر روى کاغذ ترسیم مى شود و بر دوازده شهرها آویزان مى گردد. در آئین ((تائو)) هر فرقه اى براى خود خدائى جداگانه دارد. برخى از پهلوانان مقام خدائى دارند. خدایان دیگر عبارتنداز: خداى تندرستى ، خداى نیک بختى ، خداى حیوانات ، خداى نباتان ، خداى اژدها، خداى کرگدن ، و…
این مذهب در چین رو به انحطاط گذاشته مى توان گفت که مرده است . دولت کنونى جمهورى خلق چین این مذهب را تا حدودى از دور خارج کرده ؛ ولى در عین حال افراد زیادى هنوز از مبادى سحر و جادوى آن مذهب بهره مى گیرند و على رغم ممنوعیت رسمى حزب کمونیست چین در پیروى از این آئین ، برخى از دولت مردان حزب مخفیانه به این آئین ایمان دارند و براى آموختن سحر و جادو مى کوشند.


لائوتسه و تائو؛


((لائوتسه )) در لغت چینى به معناى ((حکیم سالخورده )) است . او اشراف زاده اى است که در دستگاه دولتى ، سمت ریاست بایگانى و حفاظت اسناد کشور را داشته و بعدها به عرفان و فردیت گرائى مى گرود و به تزکیه نفس و انقلاب روحى دست مى یازد و روحیه انزواگرائى را در مردم چین رواج مى دهد. این اشراف زاده ، عنوان اشرافیت خود را به شکل عرفان گرائى متجلى مى کند. اندیشه او یک فکر بسیار قدیمى است ، لذا دانشمندان او را مبتکر اندیشه عرفان چینى نمى دانند. ((لائوتسه )) اصول عرفان و انزواگرائى را تدوین نموده ، جزء اصلى آئین خود در آورد. امروز در چین جدید حدود پنجاه میلیون نفر از آئین او پیروى مى کنند.
((لائوتسه )) در قرن ششم پیش از میلاد زندگى مى کرده ، هر چند که اطلاعات زیادى از او در دست نیست و آنچه از او در دست است ، با احتمال زیاد همراه است . لائوتسه معاصر ((کنفوسیوس )) در چین ، ((بودا و مهاویرا)) در هند،((افلاطون و سقراط)) در یونان ، ((اشعیاى دوم )) در میان قوم یهود و شاید ((زردتشت )) در ایران ، ظهور کرد. لائوتسه فیلسوف بزرگ چین اندکى قبل از کنفوسیوس به دنیا آمده و با او نیز روابطى داشته است .

بنا به یکى از افسانه ها، نام اصلى او ((وین لى )) بوده که در سال ۶۰۴ ق .م . متولد شده و در سال ۵۲۴ ق .م . وفات کرده است . کتاب مقدس این آئین ((تا او ته کینگ )) که شامل ۸۱ قطعه کلمات قصار است ، مى باشد. کتاب دیگرى به نام چوانگ تزه به وسیله یکى از پیروان لائوتسه نوشته شده و مورد تکریم و تقدیس پیروان این مذهب است . قعطات کتاب ((تا اوته کینگ )) بسیار مبهم و پیچیده و غیر قابل فهم است و تفاسیر فراوانى بر این کتاب نوشته شده است . چون مطالب این کتاب رنگ عرفانى دارد، موجب به وجود آمدن فرقه هاى زیادى شده است . پیروان این آئین در چین و کره و منچورى فراوان دیده مى شوند. که تعدادشان در حدود ۱۳ میلیون نفر است . طرفداران لائوتسه اجازه دارند که از دیگر ادیان (مانند کنفوسیوس یا بودا) پیروى نمایند. حتى از حزب کمونیست چین هم مى توانند دستوراتى را فرا گیرند، زیرا این مذهب با دیگر مذاهب مانعه الجمع نیست . عده اى از دوران ((لائوتسه )) تا امروز نوه هاى او را مى پرستند و براى انان عنوان ((امپراطورى )) قائل اند. آنان را ملقب به ((امپراطور مروارید)) کرده اند. این ((امپراطور)) در کوهستان ((ببراژدها)) همچون سلطانى بر پیروان خود حکمرانى مى کند


فلسفه و تعالیم تائو؛


در آئین تائو عنوان ((تقواى سه گانه )) شهرت فراوان دارد:
۱ اقتصاد. ۲ سادگى در زندگى . ۳ اخلاق و نیکى حتى با افرادى که با ما بدى کرده اند. این سه عنوان ، از اهم دستوران لائوتسه بشمار آمده است . آئین تائو با جنگ و خون ریزى مخالف است .
در این آئین ، قتل ، فریب ، دزدى غارتگرى نافرمانى پدر و مادر، بدرفتارى زن با شوهر و… عدم معالجه امراض ، لاابالى گرى عدم تعلیم و تربیت فرزندان ، عدم توجه به خانواده ، به خاک نسپردن مرده سگ و گریه و… گناه محسوب مى شود و مجازات دارد.
آئین تائو ((عقیده به بهشت و جهنم )) و کیفر و پاداش را از آئین ((ماهایانا)) ى ژاپنى اقتباس کرده و در چین رواج داده است و عقاید تناسخ ارواح را از آئین بودائى گرفته است .
در نظر ((لائوتسه )) علم و دانش ، معرفت و فضیلت نیست ، بلکه هر چه دامنه آموزش و علوم گسترش یابد، بر تعداد اراذل افزوده مى شود. ((لائوتسه )) مخالف وجود حکومت بوده و مى گفت : مردم بدون حکومت بهتر مى توانند زندگى کنند، زیرا ستمکارى وقتى دامنه دار مى شود که دولت قدرتمندى بر ملت چیره شود
از نظر پیروان لائوتسه )) ارواج بدون دخالت خدایان کار خود را انجام مى دهند و نیکوکاران را پاداش و بدکاران را کیفر مى نمایند. اگر پادشاه در انجام مراسم مذهبى کوشا باشد و آنها را نیکو انجام دهد، محصولات کشاورزى فراوان مى شود؛ نوامیس طبیعت با قوانین اخلاقى و اجتماعى متحدا عمل نموده ، اساس نظام اجتماعى را به بهترین صورت تدارک مى بیند. طبق افسانه هاى باستانى ((وویى )) یکى از خدایان ((شانگ ))، خدانشناس و گمراه بوده ک با خدایان چین به مبارزه برخاست و به روح جهان بالا ناسزا گفت و دستور داد تا یکى از درباریان به جاى روح عالم بالا با وى شطرنج بازى کند و چون در این بازى برنماینده روج جهان بالا پیروز شد ک آن روح را به استهزاء گرفت . بر اثر این اهانت صاعقه اى از آسمان آمدو او را هلاک نمود

منبع کتاب تاريخ اديان و مذاهب جهان جلد اول
عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
ROSTAM JAMSHIDI

DAST VA ROOYE SHOMA IRAN-YAR ZIBA ANDISH
VA NIKOO-KAR RA AZ RAH DOOR MIBOOSAM ,VA BEH KARAAMADI ANDISHEH AT DOROOD MIFERESTAM
DAR IN NESHANI = madarradio.com = BA MAN HAMRAH BASHID
NAM MAN ROSTAM JAMSHIDI =
= AZ AMRICA =