۵ فرمانده نظامی معروف در دوران باستان

فرماندهان نظامی باستان، بایستی هزاران نفر را برای جنگ با دشمن هدایت می کردند. سخنرانی های قبل از جنگ آنها، الهام بخش هزاران نفر در میادین جنگ بود. جنگ های باستانی با جنگ های مدرن کاملا متفاوت بود. به طور کلی، قدرت و تعداد سربازان در پیروزی جنگ نقش مهمی داشت، ولی برخی فرماندهان به خاطر  استراتژی ها و تاکتیک های خاص خود، مورد ستایش مورخان قرار گرفته اند. با تاریخ ما همراه باشید تا ۵ فرمانده نظامی معروف در دوران باستان را به شما معرفی کنیم:

 

۵.تراژان (۵۳ تا ۱۷ ب.م، روم باستان) 

تراژان
تراژان

تراژان یکی از معروف ترین امپراطورهای روم باستان ، زندگی خود را وقف مبارزات نظامی مختلف کرد. او بیشتر به خاطر فتح داکیا (مولداوی و رومانی امروزی) معروف بود، که یک دهه رومیان را به دردسر انداخته بود. بعد از داکیا، تراجان جنگ هایی علیه اشکانیان ترتیب داد و آنان را شکست داد. او بین النهرین را فتح کرد و یک استان جدید ساخت.


۴.سون تزو ( ۵۴۴ تا ۴۹۶ ق.م، چین باستان)

سون تزو
سون تزو

سون تزو، ژنرال نظامی چینی، یک استراتژیست جنگی و نویسنده کتاب هنر جنگ ، به طور کلی مسیر جنگ های باستانی را تغییر داد. “هنر جنگ” توسط فرماندهان نظامی ، ملت ها و روشن فکران بسیار مورد مطالعه قرار گرفته و یکی از مهمترین رساله های نظامی در آسیا به مدت ۲۰۰۰ سال بود. در قرن بیستم، “هنر جنگ” در آمریکا و اروپا هم نفوذ کرد و بر زمینه های مختلف فرهنگی، سیاسی، تجاری، ورزشی و جنگ های مدرن تاثیر گذاشت.


۳.کوروش کبیر ( ۶۰۰ تا ۵۳۰ ق.م، ایران)

کوروش کبیر
کوروش کبیر، ایران

کوروش کبیر یک رهبر ایران باستان بود که بر مادها پیروز شد و تمام ایران را برای اولین بار در تاریخ متحد ساخت. کوروش اولین پادشاه امپراطوری ایران شد و یکی از بزرگترین امپراطوری های دنیا را تاسیس کرد. او قلمرو خود را از بخش غربی ایران امروزی گسترش داد . او به پادشاهی لیدیا و یونان حمله کرد و بر آنها پیروز شد و سواحل آنتونیا را فتح کرد که باعث شد به بنادر دریایی مدیترانه دسترسی پیدا کند.

او کسی بود که اولین بیانیه حقوق بشر در دنیای باستان را انتشار داد که مدعی می شد مردم تحت امپراطوری او در اعتقادات مذهبی خود آزاد هستند و شرایط اجتماعی تغییر کرد. او هر نوع برده داری و تصرف زمین و اموال کشاورزان  را غیر قانونی اعلام کرد.


۲.هانیبال بارسا ( ۲۴۷ تا ۱۸۳ ق.م، کارتاژ)

هانیبال، امپراطور کارتاژ
هانیبال بارسا

هانیبال بارسا یک فرمانده نظامی بی باک بود که تاکتیک ها و استراتژی های نظامی او معروف بود. نفرت هانیبال از روم ، از سنین جوانی توسط پدرش به او کم کم تلقین شده بود. پدرش ، هامیلکار، کسی بود که در اولین جنگ پونی علیه روم به میدان رفت. تاکتیک های هوشمندانه هانیبال و همچنین شجاعت او ، همواره توسط مورخان ستایش شده است.

هانیبال به خاطر تلاش شجاعانه او در عبور از آلپ با ۵۰۰۰۰ پیاده نظام ، ۹۰۰۰ سواره نظام، و ۳۷ فیل آموزش دیده ، معروف می باشد. در گیری بی پایان روم و کارتاژ، منجر به جنگ های دوم پونی شد و در آنجا، هانیبال استراتژی های نظامی خود را به رخ کشید. در نهایت با وجود تمام ذکاوت و شجاعتی که داشت، برای اینکه به چنگ رومیان نیفتد ، خودکشی کرد و به این داستان پایان داد.


۱.اسکندر مقدونی (۰۳۵۶ تا ۳۲۳ ق.م، یونان)

الکساندر کبیر
اسکندر مقدونی

اسکندر مقدونی معروف به الکساندر کبیر، یک پادشاه مقدونی باهوش و یکی از فرماندهان نظامی مورد احترام در یونان باستان بود. اسکندر مقدونی پس از کشته شدن پدرش، تاج و تخت را به ارث برد و به عنوان یک پادشاه ۲۰ ساله، راه پدرش را ادامه داد و قلمرو خود را گسترش داد. در نهایت قلمرو خود را از دریای آدریاتیک تا رود سند در هند  و از دانوب تا رود نیل گسترش داد..

منبع ancienthistorylists
عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
Tawab

چرا اینجا اسم ژولیوس سزار نیست او یکی از بزرگ‌ترین سرداران تاریخ بود و همچنین باید خالد بن ولید را هم ذکر میکردید او با هوش خود شکست های سنگین را به ساسانیان وارد کرد این دو فرمانده باید میبود