در زنجان کجا برویم؟

در زنجان کجا بریم؟

در زنجان کجا بریم؟ شهر زنجان در شمال غربی ایران و در استان آذربایجان قرار دارد. جمعیت این شهر حدود ۵۲۱.۳۰۲ نفر است. زنجان بیستمین شهر پرجمعیت ایران است. نام این شهر در اصل زنگان بوده، که در حال حاضر به صورتی عربی به نام زنجان تلفظ می‌شود. مساحت این شهر حدود ۱۵۶ کیلومتر مربع است. در ادامه همراه ما بمانید تا بیشتر با زنجان آشنا شوید.

در زنجان کجا بریم؟

مکان های دیدنی زنجان

یکی از جاذبه های گردشگری زنجان مکان های دیدنی آن است، که از زیبایی زیادی برخوردار هستند. چند مکان دیدنی که در دنیا مشهور است در این شهر قرار دارد. در ادامه به معرفی مکان های دیدنی زنجان می‌پردازیم.

مکان های دیدنی زنجان

گنبد سلطانیه

در زنجان کجا بریم؟ این مکانی دیدنی که شهرت جهانی دارد، به عنوان بزرگترین گنبد در سطح جهان شناخته می‌شود. همچنین این بنا جز میراث ثبت شده در یونسکو است. معماری این گنبد همراه با کاشی کاری های فیروزه ای، چشم هر بیننده ای را به خود جذب می‌کند. گنبد سلطانیه به دستور حاکم دوران ایلخانیان، به نام سلطان محمد خدا بنده در زنجان بنا شد. این گنبد در زمان قدیم به عنوان ساعت آفتابی شناخته می‌شد.

گنبد سلطانیه

آشنایی با آثار تاریخی زنجان

دریاچه شورگلی زنجان

دریاچه پری

این دریاچه تنها دریاچه طبیعی در سطح شهر زنجان است، که زیاد شناخته شده نیست. این دریاچه در دشتی وسیع قرار دارد، که زیبایی آن همه گردشگران را به خود جذب می‌کند. نام های دیگر این مکان طبیعی عبارتند از خندقلو و شورگل. اگر به زنجان سفر کردید بازدید از این دریاچه طبیعی را از دست ندهید.

آبشار شارشار

در زنجان کجا بریم؟ این آبشار زیبا در میان سنگ های صخره ای، در قسمت تهم زنجان قرار دارد. شارشار تنها آبشار معروف در زنجان است. آب های بسیار زلال و درختان زیبا که در کنار این آبشار قرار دارد را می‌توان به اثر نقاشی تشبیه کرد.

آبشار شارشار

پل میر بهاءالدین زنجان

بین جاده زنجان به کردستان رودی قرار دارد، که پلی تاریخی بر روی آن احداث شده است. نام دیگر این پل به پل کهنه معروف است. مصالح به کار رفته در آن آجر بوده است. این پل دیدنی جز آثار ملی ایران است.پل میر بهاءالدین زنجان

حمام حاج داداش

یکی از مهم ترین بناهای قدیمی در زنجان، حمام حاج داداش است. معماری این بنا به گونه ای است، که پس گذشت سالیان سال بافت خود را از دست نداده است. برای تزئین این حمام از کاشی هایی به رنگ های آبی تیره، آبی روشن، زرد و آبی فیروزه ای استفاده شده است.

حمام حاج داداش

موزه رخت شوی خانه زنجان

صنایع دستی زنجان

همانطور که می‌دانید از راه های جذب گردشگر در هر شهر، صنایع دستی آن شهر است. شهر زنجان انواع صنایع دستی ها مختلف که زیبایی بی‌نظیری دارند در خود جای داده است.

صنایع دستی زنجان

چاقو سازی زنجان

چاقو زنجان از زمان های قدیم تا به امروز بسیار معروف بوده است. قدمت صنعت چاقو سازی به دوران حکومت صفویه بر می‌گردد. دلیل معروف بودن چاقو زنجان برندگی، کیفیت و دوام آن است. از چاقو هایی که در زنجان تولید می‌شود می‌توان به چاقو میوه خوری، چاقو ضامن دار، چاقو های شکاری، چاقو ساده، چاقو قمه ای، قلم تراش، کارد کمری و چاقو آشپزخانه اشاره کرد.

چاقو سازی زنجان

گلیم باف

در دو روستا زنجان قره پشتلو و انگوران بیشترین گلیم زنجان تولید می‌شود. این گیلم ها با استفاده از پشم و طرح های هندسی، حیوانی و گیاهی بافته می‌شود.

خانه ذوالفقاری در زنجان

چاروق دوزی

این صنعت یک نوع کفش بدون پاشنه است، که با استفاده از چرم تولید می‌شود. این پاپوش ها دارای یک بند هستند که به دور پا پیچیده می‌شود و بیشتر چوپان ها از آن استفاده می‌کنند. چاروق هایی که در حال حاضر در زنجان تولید می‌شود بدون بند بوده و در طرح های نوکی تیز و برگشته تولید می‌شود.

چاروق دوزی

سوغات زنجان

همیشه وقتی به سفر می‌رویم از سوغات آن شهر برای عزیزانمان هدیه می‌آوریم. زنجان از نظر سوغات دارای تنوع بسیار زیادی است. در ادامه به معرفی این سوغات می‌پردازیم.

سوغات زنجان

سبزی غازیاغی

این گیاه نادر در کنار رودخانه های شهر زنجان به صورت خودرو، می‌روید. این استان به دلیل کوهستانی بودن محل رویش انواع سبزیجات با خاصیت های متفاوت و مخصوص خود است. به دلیل شباهت این گیاه به پای غاز نام آن را غزیاغی گذاشته اند.

سبزی غازیاغی

نان اردک

این نان در زمان های قدیم توسط بانوان این شهر پخته می‌شد، اما اکنون شما می‌توانید با مراجعه به قنادی ها آن را تهیه کنید. مواد تشکیل دهنده این نان خوشمزه تخم مرغ، شیر، آرد نان بربری، شکر، روغن و بکینگ پودر هستند، که خمیر به دست آمده را در روغن سرخ کرده، سپس نوش جان می‌کنند.

شیرینی شستی

طعم این شیرینی بسیار خوشمزه بوده و یکی از پرطرفدار ترین و مهم ترین سوغاتی های زنجان است. این شیرینی در عید نوروز مورد استفاده مردم زنجان قرار می‌گیرد. دلیل نام گذاری این شیرینی این است، که وسط این شیرینی را با استفاده شست حفره ای ایجاد می‌کنند، و پس از پخته شدن داخل آن را با انواع مربا و مارمالاد و عسل پر می‌کنند. اگر به زنجان سفر کردید به شما توصیه می‌شود که از این شیرینی خوشمزه نوش جان کنید و برای دوستان وعزیزانتان سوغات ببرید.

شیرینی شستی

معرفی هتل و اقامتگاه در زنجان

معرفی هتل و اقامتگاه در زنجان

هتل بزرگ زنجان

این هتل جز هتل های ۴ ستاره بوده و در میدان بسیج قرار دارد. هتل بزرگ زنجان در ۵ طبقه که دارای ۴۸ اتاق است، ساخته شده است. شروع فعالیت این هتل از سال ۱۳۸۵ بوده است. دسترسی این هتل به جنگ و فضای سبز چشم نواز، نظر گردشگران را به خود جلب می‌کند.

هتل آسیا

این هتل در ۳ طبقه همراه ۲۸ اتاق بنا شده است، و جز هتل های ۳ ستاره محسوب می‌شود. این هتل در مرکز شهر قرار دارد و بهترین انتخاب برای گردشگران است. این هتل در خیابان امام، میدان استقلال قرار دارد.

هتل قصر

این هتل دو ستاره بوده در خیابان امام، سبزه میدان واقع شده است. دارای دو طبقه همراه با ۲۰ اتاق است. امکانات رفاهی مناسبی دارد، و به دلیل قرار گیری آن در مرکز شهر دسترسی خوبی به بناهای تاریخی دارد.

اقامتگاه سنتی ددمان

اگر می‌خواهید در فضایی سنتی اقامت کنید، یکی از بهترین انتخاب ها در زنجان، اقامتگاه سنتی ددمان است. این مکان زیبا در میدان انقلاب، ابتدا سعدی جنوبی، کوچه چمنی، بن بست سوم قرار دارد. این اقامتگاه دارای ۱۱ اتاق است، که در قدیمی ترین قسمت زنجان واقع شده است. این مکان ۲۰۰ ساله پس از مرمت، در سال ۱۳۹۷ افتتاح گردید.

مراکز خرید زنجان

مراکز خرید زنجان

مرکز خرید پردیس

این مجموعه در بین چهارراه امیرکبیر و سبزه میدان زنجان قرار دارد. این مرکز جز مراکز مدرن در سطح شهر است. بیشترین محصول و فروشگاه های این پاساژ مربوط به پوشاک است.

پاساژ مروارید

این مرکز در سبزه میدان و چهارراه انقلاب واقع شده است. طبقه پایین این مجموعه به فروش انواع چاقو و صنایع دستی زیبای زنجان می‌پردازد. اگر می‌خواهید از صنایع دستی زنجان خرید کنید، به مرکز مروارید سر بزنید.

مرکز خرید تهران

طبقه همکف  پاساژ به فروش انواع جواهر و طلا می‌پردازد. در طبقه های پایین و بالا این مجموعه انواع کیف و کفش فروخته می‌شود.

مجتمع خرید نور

یکی از مدرن ترین و همچنین تازه ساز ترین مراکز خرید در زنجان، این مجموعه است. این مرکز در بین چهارراه انقلاب و چهارراه صدر بنا شده است. معماری این مرکز هر مسافری را به خود جذب می‌کند. انواع زیورآلات و فروشگاه های پوشاک در این مجموعه قرار دارد.

مرکز تجاری آریا

این مرکز به فروش انواع پوشاک و به خصوص انواع پوشاک زنانه می‌پردازد. این مجموعه در چهارراه سعدی و دروازه رشت بنا شده است.

معرفی رستوران های زنجان

معرفی رستوران های زنجان

رستوران پلو

یکی از بهترین رستوران ها در زنجان رستوران پلو است، که در آن انواع غذاهای ایرانی طبخ می‌شود. از غذاهای مهم و لذیذ این رستوران می‌توان به انواع کباب های کوبیده، سلطانی و بختیاری همراه با برنج و کره حیوانی اشاره کرد. قیمت های این رستوران نه گران و نه ارزان است. آدرس این رستوران خیابان خرمشهر، خیابان معلم است.

دیزی سرای عابدینی

اکر در سفر به زنجان هوس دیزی کردید، حتما به این رستوران سر بزنید. از نظر قیمت این رستوران بسیار به صرفه بوده، و از مواد بسیار تازه استفاده می‌شود. این دیزی سرا در چهارره امیرکبیر، میدان ورک چی ها قرار دارد.

رستوران سنتی زرتشت

این رستوران در باغی بسیار چشم نواز قرار دارد. تزئین این رستوران نیز به سبک سنتی است. در کنار غذا های این رستوران می‌توانید انواع سالادها و ترشی ها را سفارش داد. این رستوران به دلیل کباب های لذیذش در زنجان معروف است. رستورن سنتی زرتشت در خیابان زرتشت، رو به رو پارک میثم قرار دارد.

فست فود ارگانو

در سفر خود اگر قصد میل کردن فست فود را داشتید، به فست فود اورگانو دررو به رو نمایشگاه بین المللی سر بزنید. از غذا های معروف این رستوران که هر سلیقه ای را به خود جذب می‌کند، می‌توان به مرغ سوخاری، استیک، سالاد سزار، پپرونی ایتالیایی، پیتزا ونیز و پاستای آلفردو اشاره کرد. نوش جان کردن غذاهای این رستوران به شما توصیه می‌شود.

بهترین زمان سفر به زنجان

بهترین زمان سفر به زنجان به دلیل کوهستانی بودن منطقه، فصل بهار و تابستان است زیرا هوای بسیار دلپذیری دارد. برای سفر به زنجان می‌توانید با ماشین شخصی خود، قطار و یا هواپیما سفر کنید. غذاهای محلی این شهر جغور بغور و آش ترش است، که می‌توانید در رستوران های زنجان نوش جان کنید.

بهترین زمان سفر به زنجان

مسیر دسترسی به زنجان

مسیر دسترسی به زنجان
مسیر دسترسی به زنجان

ویدئو دیدنی های زنجان

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها