آثار تاریخی زنجان

آثار تاریخی زنجان

زنجان مملو از آثار تاریخی و مکان های گردشگری و طبیعی می باشد که بسیاری از مردم ممکن است آنها را نشناسند. شهرستان زنجان در شمال غرب ایران قرار دارد که می خواهیم با بعضی از  جاذبه های گردشگری آن آشنا شویم.

گنبد سلطانیه زنجان

این مکان زیبا و تاریخی در مسیر تهران به زنجان با گنبدی آجری و کاشی های فیروزه ای در میان دشتی بسیار زیبا چشم ها گردشگری را به خود جلب می کند.آثار تاریخی زنجان

این بنا که بزرگترین گنبد آجری جهان می باشد، به دستور سلطان محمد خدابنده در زمان ایلخانیان ساخته شد و در سال ۱۳۸۴ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

چرا گنبد سلطانیه؟

  • گنبد سلطانیه از نظر ارتفاع بعد از کلیسای سانتا ماریای ایتالیا و مسجد ایاصوفیه ترکیه به عنوان سومین گنبد جهان شناخته می شود.
  • این بنا عنوان بزرگ‌ترین گنبد تاریخی در ایران و بزرگترین گنبد آجری در جهان را نیز به خود اختصاص داده است.
  • گنبد سلطانیه در بُعد جهانی نیز شهرت خاصی دارد و در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.
  • این گنبد، نخستین نمونه گنبد دو پوسته در جهان به شمار می رود.
  • گنبد سلطانیه الهام بخش معماران در ساخت کلیسای سانتاماریا دلفیوره ایتالیا ( کلیسای جامع فلورانس ) و تاج محل هند بوده است.
  • این گنبد با وزن ۱۶۰۰ تن به مدت بیش از ۷۰۰ سال همچنان پابرجا ایستاده و تنها ۸ سانتی متر نشست داشته است.

موزه رختشویخانه

این موزه که به موزه مردم شناسی زنجان نیز مشهور می باشد، در  زمان های قدیم مکانی برای شستشو بوده که از حوضچه های زیادی تشکیل شده است و هرکدام از حوضچه ها برای مصارف خاصی هم چون شستن لباسها، شستن ظرف ها و آبکشی آن ها بوده است.

بازار سنتی زنجان

این بازار که طویل ترین و طولانی ترین بازار ایران می باشد، از قدیم الایام محل خرید مایحتاج مردم بوده است.

این بازار که ۵۶ راه ورودی اصلی و فرعی دارد، با تمام شهر در ارتباط است و دسترسی به آن بسیار آسان می باشد.

مسجد جامع زنجان

در مرکز بافت قدیمی شهر زنجان مسجدی به نام مسجد جامع زنجان می باشد که دستور ساخت آن توسط یکی از فرزندان فتحعلی شاه قاجار صادر شده است.آثار تاریخی زنجان

مسجد جامع، کاشی کاری های بسیار زیادی را در خود دارد که برگرفته از معماری دوره قاجاریان هستند.

حمام سنتی حاج داداش

این حمام یکی از بناهای تاریخی شهر زنجان می باشد که با گذشت سالهای فراوان، بافت خود را حفظ کرده و با تغییراتی تازه، به مکانی امروزی برای بازدید گردشگران تبدیل شده است.

کاشیکاری های چشم نواز آن هر گردشگری را مجذوب خود می کند.

مسجد چهل‌ستون زنجان

مسجد چهل‌ستون زنجان از مساجد تاریخی شهر زنجان است. این مسجد در بافت بازار بالای زنجان در ضلع جنوب شرقی مسجد جامع زنجان در راسته معروف به راسته‌ی حجت‌الاسلام قرار دارد. این مسجد یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین حوزه‌های علمیه ایران در دوره قاجار بوده و توسط یکی از علمای معروف آن زمان بنام ملا علی قارپوز آبادی ساخته شده است. طبق کتیبه‌ای که بر روی پیشانی ورودی بنا نصب شده این بنای در سال ۱۲۸۴ هجری قمری ساخته شده است. این مسجد دارای صحن و شبستان‌های بزرگی است که طاق و تویزه‌های ضربی آن بصورت متقارن بر روی ۳۲ ستون قطور استوار گشته است. محراب این مسجد با رسمی‌بندی و کاشی معقلی آرایش شده و ازاره‌های آن نیز مزین به کاشی‌هایی با طرح‌های گل و بوته (طرح گلدانی) است که متأثر از مکتب کاشی‌کاری دوران قاجار است.آثار تاریخی زنجان

پل تاریخی سردار در محور جنوب غربی حومه شهر زنجان بر روی رود خانه زنجانرود واقع گردیده ، وبه سال ۱۳۳۳ هجری قمری توسط ذوالفقار خان اسعد الدوله پسر حسین قلی خان نظام العداله ساخته شده است .

این پل در گذشته به دلیل نزدیکی آن به دروازه جنوبی شهر به پل دروازه قلتوق نیز معروف بوده ، تاریخ ساخت بنای پل سردار بر روی بدنه داخلی بزرگترین طاق و در داخل قاب آجر چینی شده زیبا که ذکر مقدس یاعلی بصورت قرینه آن را در بر گرفته نقش شده است .

از دیگر نکات قابل توجه پل سردار، تزیینات کاشی و آجری، نمای شرقی آن است که در پل های دیگر کمتر مشاهده می شود. در ضلع شرقی پل، تزیینا تی با کاشی بر بالای دهلیزها و نوارهایی از کاشی در اطراف دهانه های پل وجود دارد که نوار دهانه وسطی، یک نوار ۲۵ سانتی متری از کاشی و آجر لعاب دار است و نوار دهانه های جانبی، یک ردیف ۵ سانتی متری از کاشی به رنگ آبی است. در ضلع جنوبی دهانه وسطی، در یک کادر مستطیل شکل، کتیبه ای از آجر برجسته وجود دارد که در دو طرف آن، تاریخ ((۱۳۳۳)) و عبارت ((یاعلی)) به خط کوفی نوشته شده است. این بنا به شماره ۱۴۸۵ به ثبت تاریخی رسیده است.
این پل از جمله آثار با ارزش اواخر قاجار می باشد. این اثر به شماره ۱۴۸۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است .

منبع زنجان شهر کارناوال سیری در ایران
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها