تاریخ سوئد، ار عصر باستان تا قرون وسطی

سوئد کشور گوزن های شمالی و دهکده های چشم نواز که زیست شاد و با رفاه مردمش عده زیادی را برای ادامه زندگانی به این کشور سرازیر می کند. سوئد پر از منازل چوبی هزار رنگ، کلبه های سنتی، دژ های سنگی و کلیساهای جامع است که تماشای آنان توریست ها را سر ذوق می آورد. شاید اطلاع از اینکه این سرزمین در مسیر پر پیچ و خم تاریخی خود از کجاها گذشته برایتان جذاب باشد.

اولین حضور انسان ها در این کشور به ۸ هزار سال قبل از میلاد برمی گردد یعنی درست در زمانی که عصر یخ تمام شده و گرم شدن نسبی هوا، آن را به محل مناسبی برای زندگی تبدیل کرده بود. سوئدی های اولیه، شکارچیان و ماهیگیرانی بودند که در نزدیکی ساحل زندگی می کردند. با این حال، در ۴۰۰۰ سال قبل از میلاد کم کم مردم کشاورزی را هم شروع کردند و برای این کار از ابزارهای سنگی استفاده می کردند. تا اینکه درسال ۲۰۰۰ قبل از میلاد با آمدن عصر برنز، ابزارهای برنزی جای خود را به ابزارهای سنگی داد. در عصر برنز از اسب و درشکه استفاده می شد و با قایق سازی های مختلف تجارت هم رونق گرفت. در سال ۵۰۰ پیش از میلاد عصر آهن شروع شد، در این عصر سوئد با رومی ها در ارتباط بود و به بازرگانان رومی برده، خز حیوانات و کهربا می فروخت و در مقابل از رومی ها اجناس لوکس مدیترانه ای می گرفت.

تاریخ سوئد

سوئد و وایکینگ ها

در قرن ۹، نروژی ها و دانمارکی ها به غرب اروپا حمله کردند با این حال سوئدی ها به جای حمله به دیگران به تجارت خود ادامه دادند و رشد و پیشرفت در ساخت کشتی ها تجارت به راه های دور را هم برای آن ها امکان پذیر کرده بود به طوری که پای آن ها به تجارت در امپراتوری بیزانس هم کشیده شده بود. در آن زمان تعداد بازرگانان و صنعت گران هر روز اضافه می شد. سوئد که در زمینه کشاورزی هم پیشرفت زیادی داشت به سه بخش مختلف تقسیم می شد. دسته اول برده ها که پایین ترین انسان های جامعه بود و همه کارهای سخت و ناخاشایند بر عهده آن ها بود. دسته دوم انسان های آزاد معمولی بودند که ثروتشان بستگی به مقدار ملک و املاکشان داشت، بالاترین دسته افراد جامعه هم نجیب زاده ها بودند. در قرن ۹ سوئد یک پادشاه داشت که قدرت چندانی نداشت و پادشاهی لزوما به پسر بزرگش نمی رسید اما با گذشت زمان قدرت پادشاه زیادتر شد. در قرن ۱۱، مردم سوئد به دین مسیحی رو آوردند و این کشور تبدیل به بخشی از تمدن غرب شد. در سال ۱۱۵۷ سوئد با فنلاند وارد جنگ صلیبی شد و موفق شد که در قرن ۱۳ این کشور را فتح کند. دومین جنگ صلیبی در سال ۱۲۴۹ اتفاق افتاد در آن سال روسیه وارد جنگ با سوئد شد تا کنترل فنلاند را به دست بگیرد اما فنلاند تا سال ۱۸۰۹ جزئی از خاک سوئد بود.

سوئد در قرون وسطی

در قرن ۱۳ تحولی در صنعت کشاورزی سوئد اتفاق افتاد. کشاورزان وایکینگ دو زمین کشاورزی بزرگ داشتند و هر سال بر روی یک زمین محصول می کاشتند و زمین دیگر را حاصلخیز نگه می داشتند اما در قرن ۱۳ از سیستم سه زمین استفاده کردند؛ بر روی یک زمین مصولات بهاری، بر روی زمین دیگر محصولات پاییزی می کاشتند و زمین سوم را حاصلخیز نگه می داشتند. همزمان با پیشرفت کشاورزی، بازرگانی و تجارت هم رونق زیادی گرفته بود. شهرهای قدیمی بزرگ و بزرگ تر و شهرهای جدید تاسیس می شد و در سال ۱۲۵۲ «بیرگر جارل» شهر استکهلم را تاسیس کرد.  در سال ۱۲۸۰ پادشاه ماگنوس هر کس را که به خدمت سربازی می رفت از پرداخت مالیات معاف می کرد. با این که در بیشتر بخش های اروپا روستایی ها رعیت بودند اما در سوئد اینطور نبود. در آن زمان هر استان قوانین مخصوص به خودش را داشت تا اینکه پادشاه والدمار در سال های ۱۲۵۰ تا ۱۲۷۵ قوانین جامعی را برای کل سوئد وضع کرد، با این قوانین حقوق زنان افزایش پیدا کرد و قدرت ولیعهد بیشتر شد.

در سال ۱۳۴۹ سوئد هم مثل بیشتر بخش های اروپا گرفتار اپیدمی طاعون شد و بیشتر از ۱/۳ جمعیتش در اثر این بیماری از بین رفتند. در سال ۱۳۸۸ شورش گران بر علیه پادشاه قیام کردند و ،در سال ۱۳۸۹ پادشاهی زن حکومت سوئد را در دست گرفت. در سال ۱۳۷۹ برادر زاده پادشاه،  ولیعهد سه کشور سوئد، دانمارک و نروژ (که به یک پادشاهی متحد تبدیل شده بودند) شد.

سوئد در قرن ۱۶

در قرن ۱۶۶ در این کشور اصلاحاتی انجام شد به طوری که در سال ۱۵۲۶ کتاب عهد جدید و در سال ۱۵۴۱ کل انجیل به سوئدی ترجمه و کم کم سوئد از کشور کاتولیک به کشوری پروتستان تبدیل شد.

سوئد در قرن ۱۷

در سال ۱۶۱۱ جنگی میان سوئد و دانمارک درگرفت اما با تمام شدن این جنگ در سال ۱۶۱۳ سوئد همچنین درگیر جنگ با روسیه و لهستان بود. دراین قرن بارها سوئد و دانمارک با هم جنگیدند و با اینکه در دوره ای، پادشاهی، مطلقه شده بود اما در سال ۱۶۹۳ قدرت پادشاه محدود به قوانین شد.

سوئد در قرن ۱۸

درسال ۱۷۰۰ دانمارک، لهستان و روسیه به سوئد حمله کردند. در اوایل و اواسط قرن ۱۸، سوئد رونق زیادی گرفت و بیشتر کشاورزان صاحب زمین شده بودند. جمعیت از ۱.۵ میلیون نفر در سال ۱۷۲۱ به ۱.۸ میلیون نفر در اواسط قرن رسیده بود.

سوئد در قرن ۱۹

در اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ انقلاب صنعتی این کشور را دچار تحولات زیادی کرد.

سوئد در قرن ۲۰

در سال ۱۹۰۵ نروژ از سوئد مستقل شد و سوئد در جنگ جهانی اول اعلام بی طرفی کرد. در دهه ۱۹۲۰ اقتصاد این کشوررونق گرفت اما در دهه ۱۹۳۰ نرخ بیکاری به ۲۴ درصد رسید. در اواخر قرن ۲۰ اقتصاد این کشور تحول بزرگی پیدا کرد و در اول ژانویه ۱۹۹۵ این کشور به عضویت اتحادیه اروپا درآمد.

تاریخ سوئد

تاریخ سوئد

منبع الی گشت
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها