آیا شخصیت فیثاغورث (Pythagoras) واقعیت داشته است ؟

با شخصیت فیثاغورث (Pythagoras) بیشتر اشنا شوید

تاثیر فیثاغورث بر ریاضیات گزافه نیست، اگرچه دانش آموزان دبیرستانی که در درک «قضیه فیثاغورث» دچار مشکل شده اند، ممکن است نظر دیگری داشته باشند. اما به مرور شمار افرادی که فیثاغورث را نه فقط به عنوان دشمن اصلی تازه واردان کلاس هندسه، بلکه به عنوان یک «داستان تخیلی» می شناسند، رو به ازدیاد است!

همانطور که در کتاب «تاریخ فلسفه، بدون شکاف؛ جلد اول» (A History of Philosophy Without Any Gaps, Volume 1) توضیح داده شده است، با اطلاعاتی که در دست داریم، فیثاغورث هرگز خودش به نوشتن چیزی مبادرت نورزیده است.

همه اطلاعاتی که درباره فیثاغورث داریم، از اشخاص دیگر مانند شاگردانش که به «فیثاغورثیان» (Pythagoreans) مشهورند به دست ما رسیده است. حتی مشخص نیست که پیشرفت های غیرمنتظره ریاضی که به او نسبت داده می شوند، کار همین شاگردان نباشد.

او حتی قضیه ای که به نام اش ثبت شده است (قضیه فیثاغورث) را هم خودش کشف نکرده بود و تا دهه ها بعد از درگذشتش هنوز درباره نظریه «کرات آسمانی» اش تفکر اساسی صورت نگرفته و به نتیجه نهایی نرسیده بود.

کتابی به نام «فیلسوفان درگذشته» (Book Of Dead Philosophers) عنوان می کند که حتی محققان قرن های گذشته نیز بر این باور بوده اند که فیثاغورث شخصیتی ساختگی بوده است؛ چرا که هیچ اثر مکتوبی از او در دست نیست و همچنین در ایتالیای باستان فرقه ای به نام «فیثاغورثیان» وجود داشته که احتمالا خلق شخصیت «فیثاغورث» کار آنها بوده است تا با داشتن شخصیتی به عنوان «رهبر»، به عقاید افراطی و گاها بی پایه و اساس خود مشروعیت ببخشند. برای مثال آنها عقیده داشتند که اعداد فرد «مذکر» و اعداد زوج «مؤنث» هستند!

منبع سایت برترینها
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها