آیا شخصیت پاپ جوآن (Pope Joan) واقعیت داشته است ؟

با شخصیت پاپ جوآن (Pope Joan) بیشتر اشنا شوید

پاپ «جوآن» ظاهرا در سال ۸۵۵ میلادی به مقام «پاپ» نائل آمد، زمانی که اکثر زنان اجازه انجام هیچ کاری جز خانه داری و به دنیا آوردن و تربیت فرزندان نداشتند. اما دو سال بعد از آن تاریخ، باردار شد و بنا به روایات مختلف یا در همان روزِ برملا شدن راز بارداری اش، کشته شد یا برای همیشه تبعید گشت.

واقعا حکایت شگفت آوری است، هم از نظر دیدگاه فمینیستی و هم از نظر دیدگاه تاریخی! به جز این که همه این حکایت ها، قصه ای بیش نباشد!

بر طبق شبکه خبری ABC، مناظرات بسیاری بر سر این مسئله انجام شده است که آیا اصلا «پاپ جوآن» در واقعیت وجود داشته است یا خیر؟ معتقدان به صدها سند تاریخی اشاره می کنند که اختصاص به شرح زندگی او دارد، و نیز به شاعر دوره رنسان آقای «جیوانی باکاسیو» (Giovanni Boccaccio) اشاره می کنند که نام او را در ردیف ۵۱ از لیست کتاب «۱۰۰ زن مشهور» خود قرار داده است.

به علاوه در میان حکاکی های میدان «سنت پیتر» دولت شهر «واتیکان»، شمایلی از زنی دیده می شود که در حالی که دارد کودکی را به دنیا می آورد، شنل پاپ را بر دوش دارد! این دقیقا به همان «پاپ جوآن» اشاره دارد!

نظریه رسمی کلیسای کاتولیک این است که «پاپ جوآن» یک افسانه است، و محققان نیز این نظریه را تایید می کنند. پروفسور «والری هاتچکیس» (Valerie Hotchkiss) معتقد است داستان «پاپ جوآن» از کتابی به نام «تاریخ امپراطوران و پاپ ها» نوشته کشیشی به نام «مارتین پولونوس» (Martin Polonus) سرچشمه گرفته است.

هر چند که به عقیده وی شاید این کشیش در نسخه اصلی اسمی از «جوآن» نیاورده باشد، اما پس از مرگش نام او توسط شخص دیگری به این کتاب اضافه شده و از آن زمان، کشیشان دیگر هم در نسخه های خطی خود که از آن کپی می کردند، بدون توجه به انجام تحقیق در خصوص صحت و سقم این مسئله، تنها به این سبب که به نظر مطلب خوبی بود آن را تکرار کرده اند. چه این داستان حقیقت داشته باشد یا نداشته باشد، بدون شک همگی می توانیم بر این مسئله توافق کنیم که واقعا داستان جالبی بود!

منبع سایت برترینها
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها