هنر یونان و روم باستان

یونان و وروم به عنوان یکی از چند تمدن ابتدایی بشر ، نقش بسیار پر رنگی در شکل گیری جوامع انسانی متمدن داشته اند.

هنر اژه ای ( ۲۶۰۰-۱۱۰۰ ق.م)

تمدن و هنر اژه ای به عنوان پیشتاز نخستین تمدن از اهمیت ویژه ای برخوردار است . از خصوصیات فرهنگی این منطقه که مرکز باستانی آن در جزیره ی کرت است ، دریانوردی و بازرگانی و شیوه ی زندگی آمیخته با شادی و لذت جویی می باشد.
در بین سالهای ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ ق.م سه فرهنگ وابسته به هم یعنی “سیکلادی” ، ” مینوسی ” و “میسنی ” در سرزمسن اژه ای رشد کردند.

هنر سیکلادی

به مجموعه جزایری که آتن را احاطه کرده اند ” سیکلاد ” می گویند. از برجسته ترین هنر سیکلادی ها پیکره های کوچک اندام زنان عریان و مردان نوازنده بود که از سنگ مرمر به نام “صنم” ساخته اند.

هنر مینوسی

بین مصر و یونان جزیره ای به نام “کرت” قرار دارد که نگهبانی ورودی اژه را عهده دار است. ( کلمه ی مینوس به زبان کرتی یعنی شاه )، نقاشیهای دیواری در اتاق های  مهم کاخ “کنوسوس” ، مانند «ساقی » ، «گاو بازی » و «زن پاریسی » از نمونه های آثار دوران مینوسی می باشد.
استفاده از سبک « کارماس» در سفالگری در دوران هنر مینوسی است که با نقوش هندسی و یکسان و تصاویری از جانواران دریایی می باشد. این سبک اولین سبک سفالگری در مغرب زمین است که بعد ها در یونان باستان تکامل پیدا می کند.

هنر میسنی

میسنی ها احتمالاً جزء یونانیان اولیه بودند که تقریبا هم زمان با ساخته شدن کاخ های کهن در « کرت » به سرزمین اصلی یونان کوچ کرده اند، اینان در حدود ۲۰۰۰ ق.م به یونان آمدند و در بین سالهای ۱۶۰۰ تا ۱۱۰۰ ق.م فرهنگ های مهمی را ایجاد کردند. این فرهنگ ها در حقیقت فرهنگ یونان را تشکیل می دهند. 

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها