تاریخچه ، تعالیم و مؤسس آیین جین

با تاريخچه ، تعاليم و مؤسس آیین جين اشنا شوید

 

تاریخچه ، تعالیم و مؤسس جین


آئین ((جین )) و ((بودا)) محصول دوره حماسى هنداند. در گذشته گفته شد که دوره نشاط فلسفى هند را در همین دوره حماسى مى توان یافت ؛ یعنى مقطعى که ((برهمنى )) ((جینى )) و ((بودائى )) در قلمرو اندیشه روشن هندى درخشید. جین و بودا داراى نقاط مشترکى هستند که فصل برجسته آن : باور به ((تناسخ )) و نفرت از ((روحانیون ))، عدم اعتقاد به ((خدایان هندو))، روایات و دائى ، آداب و مراسم گذشته مى باشد.

محور اشتراک این دو اندیشه فلسفى ریاضت است ، و لبه تند انتقاد از هندوئیزم و برهمنیزم مى باشد. آئین جین همزمان با آئین بودا در قرن ششم ق .م در هند پدید آمد و على رغم طبیعت سال و فرار ادیان ، این آئین از مرزهاى هند نگذشته است .
مى گویند علت عدم انتقال این آئین شگفت ، ریاضتهاى دردناک در غیر قابل تحمل آن است . این مذهب در حال حاضر یک میلیون و پانصد هزار نفر پیرو دارد. بنیان گذار این آئین به درستى شناخته شده نیست .


بعضى مؤ سس آن را ((رسابادیوا)) گفته اند. ولى ترویج این آئین توسط شخصى به نام ((مهاویرا)) و ((پارساناتا)) صورت گرفته است و امروزه به نام آئین ((مهاویرا)) شهرت یافته است . کتاب مقدس این مذهب ((آکاماس )) است که شمال ۴۶ دفتر، حاوى پندها و نصایح مهاویرا است . پیروان این آئین بیش از چهل هزار معبد در هند دارند که عظیم ترین آنها در کوه ((لابون )) است . این بناى عظیم از جمله عجایب هفتگانه هند محسوب مى شود.

تعالیم آئین جین در ریاضت خلاصه مى شود که اصول آن عبارت است از: ۱ گیاه خوارى ۲ ضدیت با جنگ ، ۳ ریاضت جسمانى ، ۴ امساک و روزه هاى سخت ، ۵ انتحار، ۶ پرهیز از مکر و حیله ،۷ پرهیز از بى عفتى ، ۸ پرهیز از تبهکارى ۹ پرهیز از تملک اموال غیر منقول ، ۱۰ پرهیز از کشتن مطلق حیواناتک ۱۱ دورى از زورگوئى و تند خوئى . براى آنکه حیوانى یا جاندارى کشته نشود، پیروان این آئین از کشاورزى و کارهائى از این قبیل خوددارى مى کنندک و به تجارت مى پردازند.

۱۲ از هر گونه بحث و جدل با مردم دورى مى کنند و با برهمنان (روحانیون ) کنار آمده آنان را به رهبرى مذهبى قبول دارند و سیستم طبقاتى هند را پذیرفته اند. ولى خود ((مهاویرا)) این نظام را قبول نداشت و بتها را نمى پرستید. از نظر ((مهاویرا)) راه وصول به ((نیروانا)) این دستورات است :
۱ ایمان نیک ،
۲ دانش نیک ،
۳ کردار نیک .
این پنج فرمان منسوب به او است : ۱ دزدى نکنید ۲ بى عفتى نکنید ۳ هوس چیزى به دل راه ندهید. ۴ جاندارى را نکشید و ۵ دروغ نگوئید.
مهاویرا به دعا عقیده نداشت و مى گفت : ((رستگارى در درون تو است ، جاى دیگر را جستجو نکن .))
مهاویرا در سن هفتاد سالگى از دنیا رفت . پس از مرگ او چهارده هزار ملا تعالیم او را به مردم آموختند

قانون ((اهمیسا)) در آئین جین ؛


اهمیسا عدم آزادى حیات است . ازار جانداران بدترین گناه در آئین جین است . مفهوم فلسفى انسانى این قاعده ، نفى هر گونه اندیشه خصومت و خشونت و جنگ و جدال در ذهن است . این قاعده کم و بیش در آئین بودا و هندو و دیگر ادیان وجود دارد، اما به شدت آئین جین . در این آئین هر گاه رهبر مذهبى راه مى پیماید، یک نفر با جارو جلوى پاى او را جارو مى کند تا مبادا حشره اى را نادیده زیر پا کند و تلف شود که در این صورت گناه بزرگى مرتکب شده است .

پارسایان این فرقه اغلب اوقات پارچه اى روى دهان خود مى بندند تا حشرات وارد دهانشان نشده و تلف نگردند. آنان در تاریکى شب آب نمى نوشند، چرا که شاید حشره اى را تلف کنند. این قاعده در برخى مناطق جان پیروانى دارد. یکى از دستورات حاصله از این قاعده این است که هرگز آتشى روشن نگردد: کسى که آتش روشن مى کند، جانداران فراوانى را مى سوزاند. پس مرد عاقل که پاى بند شریعت و احکام است ، هرگز آتش روشن نمى کند. گاندى رهبر نهضت آزادى و استقلال هند کاملا تحت تاثیر این آئین و قاعده قرار گرفته بود و مى گفت :
اهمیسا پایه و اساس زندگى سیاسى من است .

منبع کتاب تاريخ اديان و مذاهب جهان جلد اول
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها