فلسفه آفرینش از دیدگاه آئین جین

با فلسفه آفرينش از ديدگاه آئين جين اشنا شوید

 

فلسفه آفرینش از دیدگاه ، آئین جین ؛


آئین جین در مورد آفرینش جهان به نوعى ثنویت دعوت مى کند. این آئین معتقد به اصالت روح و اصالت ماده است : جهان هستى مرکب از ((جیوا)) و ((اجیوا)) است .
((جیوا)) یعنى ارواح یا ذرات جان دارى که در جهان هستى پراکنده اند، نه خلق شده اند و نه فانى مى شوند و به یکدیگر شبیه اند و ابدى اند. اما ((آجیوا)) جزء دیگر جهان است و داراى معانى وسیعى است که مشتمل بر امور زیر است :
۱ خلا؛ حوزه عدم و وجود.
۲ دارما؛ که به وسیله او حرکت موجودات فراهم مى گردد.
۳ آدارما؛ که آرامش و سکون جهان در رابطه با او است .
۴ کالا؛ که زمان پیدایش تحولات را امکان پذیر مى سازد.


۵ بودگلا؛ یا مواد ترکیبى از عناصر گوناگون و رنگ و طعم و خواص دیگر. گاه ((جیوا)) با ((آجیوا)) (روشنى و تاریکى ) درهم مى شوند و این آمیختگى باعث مى گردد که ((جیوا)) با آن همه شفافیت کدر و آلوده گردد. در این موقع است که زندگى انسانها با آلام و رنج دست به گریبان مى شود. راه رهائى از این رنج و آلام این است که روح و ماده از هم جدا شوند. طبق عقاید این مکتب و مذهب ، جهان ازلى و ابدى است و ادوارى بى اندازه طولانى صعودى و نزولى را مى پیماید.

بشر نیز ابدى و فنا ناپذیر است . این بشر است که مراحل تحول روحى را طى مى کند. اگر چه به ظاهر انسانها و تمام موجودات مى میرند، ولى رد حقیقت مرگ وجود ندارد، زیرا وجود چون حلقه هاى زنجیر بهم مرتبط است . بنابراین موجودات از یک جهت مى میرند؛ ولى با چهره دیگر زنده مى شوند واین ((تناسخ )) است . امتیاز انسان بر دیگر موجودات این است که مى تواند خود را از قیود مادى و آلام و تجدید حیات نجات دهد، اما جانداران دیگر این قدرت و نیرو را ندارند.

خلاصه این که آئین جین رفتار پاک را شرط اصلى رستگارى مى داند و از دیگر ادیان به ویژه از آئین برهمنان تنها تناسخ را که ((سامسارا)) و ((کارما)) یا وحدت و اتصال است و نیز ((نیروانا)) را قبول دارد. مذهب جین ، این اصول را از آئین برهمنى گرفته و با تغییر در آنها پذیرفته است .


ریاضت جینى ؛


برهنگى بخشى از ریاضت مذهب جین است . و راهى براى وصول به نیروانا و پایان رنجها. مؤ منان به آئین موظفند لباس نپوشند و فقط ستر عورت کنند و به حداقل آن اکتفا نمایند و در سرما و گرما چنین باشند. برخى از مؤ منان از این تعلیم و دستور مذهبى اطاعت کرده و برخى به ان وقعى نمى نهند.


برهنگان و پوشیدگان این دو دسته را تشکیل مى دهند که به همین دلیل با یکدیگر درگیر بوده و هستند. در حال حاضر فقط پارسیان متعبد چنین مى کنند. آئین جین جمعا به ۸۴ فرقه تقسیم شده است . پیشینه این ریاضت ریشه در تعالیم اولیه آئین جین دارد. دستورات اولیه ریاضت جینى شامل برهنگى مطلق و گرسنگى مطلق بود تا اگر کسى هلاک شود، به مقامى بزرگ نائل گردد.

انتحار بخشى از این ریاضت بود؛ این اقدام مى توانست از طریق اعمال ریاضت هاى سخت صورت گیرد. گیاه خوارى زندگى زاهدانه آئین جین است و چنین امساکى مى تواند ریشه پلید مادیت را از ذات آدمى بر کند و نورانى گردد تا دچار بلاى تناسخ نشود.


تحقیق پیرامون بنیانگذار مذهب جین ؛


محققان مى گویند در اواسط قرن ششم ق .م . در خانواده اى توانگر از طبقه((کشاتریا)) فرزندى به دنیا آمد. والدین او پیرو فرقه اى بودند که لباس دریوزگى را براى خود افتخار و انتحار را امتیاز و برکت و شرافت مى دانستند. این فرزندوقتى به سى سالگى رسید، والدین با گرسنگى عمدى به حیات خود پایان دادند.

اینحادثه در روح فرزند تاءثیر گذاشت . او به دنیا پشت کرد؛ لباس از تن در آورد ومثل مرتاض در بنگال غربى به آوارگى پرداخت . براى تزکیه نفس و خودشناسى اقدامبه کارها و مطالعاتى کرد. سیزده سال را در این راه کوشید. گروهى از مردم او راپیروى کردند و این گروه بعده پیشواى خود را مهاویرا ( قهرمان بزرگ ) نام نهادند وبه پیروى از اعتقادات برجسته و مشخص خود نام جین را بر خود نهادند.


روحانیون جین ؛ مهاویرا از میان پیروان خود، گروهى از مردان مجرد را به عنوان روحانیون این آئین معین کرد و نیز دسته اى از زنان تارک دنیا را جمع آورد. در سن ۷۲ سالگى در گذشت و حدود چهارده هزرا پیرو داشت . این کیش به تدریج به صورت مجموعه اى از غریب ترین ادیان تاریخ در آمد.

منبع کتاب تاريخ اديان و مذاهب جهان جلد اول
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها