کاخ هخامنشیان در شوش

نقشه کاخ هخامنشی در شوش

کاخ هخامنشیان در شوش ،این شهر پایتختهخامنشیان بوده است

کاخ آپادانای داریوش اول هخامنشی در شوش واقع بود که در اثر آتش از بین رفت و پس از آن داریوش به ساخت تخت جمشید پرداخت.ویرانه های این کاخ را میتوان در روی تپه های تاریخی شوش مشاهده کرد.

نقشه کاخهای هخامنشی در شوش

 

این دروازه توسط داریوش اول ساخته شده است و دروازه غربی کاخ شاهی است. زیر سازی تپه ای که کاخ بر روی آن ساخته شده است همانند زیر سازی تخت جمشید بسیار مستحکم است. این دروازه به سه اتاق بار عام می رسد و در این اتاق سنگ داریوش نوشته شده بود کشف شد. در این سنگ نبشته نحوه ساخت کاخ شاهی و نام ملل تحت فرماندهی هخامنشیان ذکر شده است .

دروازه غربی ورودی با سه تالار بار

در کنار یکی از این سالنهای بار عام دو اتاق کوچک قرار دارد که هیچ دری برای آنها تعبیه نشده است و تنها راه ورودی آنها از سقف بوده. این اتاقها حتما مربوط به خزانه شاهی بوده اند. وقتی اسکندر شوش را غارت کرد ۴۰۰۰۰ شمش فلزات قیمتی بدست آورد.از اتاق دوم و سوم می توان به کاخ بار عام عام اصلی یعنی کاخ آپادانا دسترسی پیدا کرد . این کاخ مربعی با ابعاد ۱۰۹ متر دارای ۳۶ ستون بوده است.

نقاشی بازسازی شده کاخ آپادانا

 

بر اساس کتاب نوشته شده توسط استر در شرق کاخ آپادانا دروازه بزرگ قرار داشته که اکنون آثاری از آن باقی نمانده است و در کنار آن هم حتما راه پله ای بوده که مراجعین را به بالای تپه می رسانده است. این دروازه شبیه دروازه تمام ملل تخت جمشید بوده و آثاری از پایه ستونهایی که سقف را نگه می داشتند بر جای مانده

دروازه ورودی اصلی کاخهای هخامنشی و پایه ستونهای بر جای مانده آن

 

نقشه ای از شوش باستان – آثار هخامنشی

منبع iranatlas
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها