اولین شهید ایرانی جنگ جهانی دوم را بشناسید

 اولین شهید جنگ جهانی دوم ایرانی شهید عباسعلی ایراندوست، در مرز باجگیران است که یک تنه در مقابل ارتش سرخ شوروی سابق نیز ایستادگی کرد.

 

 

در تاریخ سوم شهریور سال ۱۳۲۰ پس از ورود نیروهای متفقین به خاک ایران و تسلیم و خالی شدن مرزها به دستور شاه رضاخان و در پی آن فرار رضاخان از ایران، در چند نقطه از کشور تعدادی از مرزبانان به صورت خودجوش و متمردانه در برابر نیروهای متفقین نیز مقاومت کردند.

بر همین اساس هم در این میان در چندین نقطه از مرزهای پهناور کشور ایران، نیز تعدادی از مرزبانان شهید شدند از جمله در بیله سوار استان اردبیل حدود ۶۰ شهید، در پل آهنی جلفا نیز سه شهید، و در شهرستان میانه استان آذربایجان شرقی هم ۱۸ نفر و در مرز باجگیران یک نفر مقاومت کرده و شهید شده‌اند.

 

 

جالب اینجاست که مقاومت در مرز باجگیران متفاوت از سایر نقاط مرزی ایران بوده است؛ و در نقاط دیگر هم مقاومت‌های گروهی بوده ولی در مرز باجگیران یک نفر و یک تنه در مقابل ارتش سرخ شوروی سابق ایستادگی می‌کند.

همه اینها را در شهریور ۱۳۲۰″ سید امیر خلیق، طراح و دبیر اجرایی همایش تاریخی – فرهنگی ” باجگیران در دروازه پایداری خراسان گفت و ادامه داد، شهید عباسعلی ایراندوست متولد روستای کهنه فرود از توابع بخش مرکزی شهرستان قوچان بوده است.

وی شب قبل از حادثه نیز همرزمان خود را جمع می‌کند و به پایداری در مقابل نیروهای متجاوز دعوت می‌کند اما متاسفانه کسی او را همراهی نکرد و وی به تنهایی در روز سوم شهریور در سال ۱۳۲۰ پس از حدود سه ساعت ایستادگی به دستور نیروهای روس، سنگرش، بمباران و همان جا کشته می‌شود و تکه‌های جسد او شبانه توسط یکی از همرزمانش که از هم ولایتی های وی بوده جمع‌آوری و دفن می‌شود.

حالا از شهید ایراندوست و این اتفاق متاسفانه به جز یک سنگ مزار چیزی به جا نمانده است و به گفته امیر خلیق، متاسفانه این واقعه حدودا ۸۰ سال است که مغفول باقی مانده و تنها دلیلی که نام شهید ایراندوست را زنده نگه داشته، بازسازی مزار این شهید است و قرار دادن سنگ مزار آن در سال ۱۳۳۹ یعنی ۱۹ سال پس از واقعه شهریور ۱۳۲۰ توسط یکی از اهالی باجگیران به نام مرحوم رمضانیان باجگیران است که همین امر هم باعث می‌شود که خوشبختانه یک سنگ مزار از این شهید هم باقی بماند.

او گفته، آشنایی او با شخصیت شهید ایراندوست به دهه هفتاد باز می‌گردد که در یک روزنامه محلی پیامی بسیار کوتاه در مورد شهید عباسعلی ایراندوست به عنوان اولین شهید جنگ جهانی دوم با یک عکس بسیار بی‌کیفیت درج شده بود که آن را مشاهده کرده و بعد از سال‌ها جست و جو و تحقیقات میدانی، نزدیک به ۸۰ سال مدارک هویتی این شهید را بدست آورده است.

او خانواده‌ شهید را شناسایی کرده و در پایان هم مقرر شد که در ۳۱ مردادماه سال جاری همایشی برای معرفی این شهید با همکاری دستگاه‌های اجرایی شهرستان قوچان و استان خراسان‌رضوی نیز برگزار کند.

حالا قرار است اولین همایش تاریخی و فرهنگی با عنوان “باجگیران دروازه پایداری خراسان در شهریور ۱۳۲۰” و یادمان مرزبان خراسان در جنگ جهانی دوم “عباسعلی ایراندوست” برگزار شود.

خلیق در ادامه با بیان این نکته که برگزاری این همایش هم به صورت استانی اجرا می‌شود، نیز اظهارکرده است: که در نقاط دیگری که این اتفاق مشابه رخ داده و این شهدا نیز مدفون هستند به بهترین شکل از این موقعیت استفاده کردند و مزار این شهدا امروز جزء مناطق نمونه گردشگری معرفی می‌شوند ولی ما متاسفانه نتوانسته‌ایم این استفاده را بکنیم.

او گفت: امیدواریم با معرفی این شهید بسیار بزرگوار هم باعث رونق مجدد وتوسعه بخش باجگیران شویم که اگر این مهم تحقق یابد ما هم به هدف خود رسیده‌ایم و امیدوار هستیم که دبیرخانه دائمی نیز تشکیل شود و این برنامه همه ساله برگزار شود و شاهد این هم باشیم که بنای آرامگاه این شهید بازسازی شود و در مرکز شهر باجگیران المانی در خور شان و به نام این شهید بزرگوار داشته باشیم.

منبع اقتصاد نیوز
عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
شاهرخ استرابادی

شاه رضاخان؟؟؟🤔🤔🤔
فراررضا شاه؟؟؟
اَی مرده شور ببرنت..احمق.